Walle16 0 Postad 13 Februari , 2007 HUr tungt/stort ankare behöver jag till en motorbåt som väger ca 2500 kg och är 24 foot?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sarnblad 1 Postad 13 Februari , 2007 7 kg Bruce Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 13 Februari , 2007 10kg ****** MAXANKARE Ett allround ankare av galvat stål. Unikt grepp för flera bottentyper. Finns från 5-20 kg för att passa flera båtstorlekar. Viktangivelser gäller vid ankring med kätting hela vägen. ( jag har 7.5 med ankarband ...ankarbandet lyfter ibland ankaret , skulle nog behöva ett 10kg ) Art nr Vikt kg Lämpl. båtvikt Pris 13511-50 5 2 ton 260:- 13511-75 7,5 3,5 ton 397:- 13511-100 10 6 ton 509:- 13511-150 15 10 ton 785:- 13511-200 20 20 ton 995:- Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 13 februari 2007 | 17:44 Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 13 februari 2007 | 23:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Walle16 0 Postad 13 Februari , 2007 Tack! Vart köper man dessa?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Walle16 0 Postad 13 Februari , 2007 och ska man ha kätting i såna fall hur lång (Nybörjare på detta) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 13 Februari , 2007 7,5 kg ska räcka men det är bra att ha lite tyngd. Nackdelen är att det blir tungt att hantera. Kör gärna minst 1 meter kätting vid ankaret även där, 2 meter blir bättre. Kättingen tar inte lika mycket skada som en tamp plus att kättingen tynger ner ankaret så det biter bättre Vh Pirayan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sarnblad 1 Postad 13 Februari , 2007 Kätting så klart, ta till ordentligt 3-4 m. Om man skall göra en Ankring DeLuxe så skaffar man en specerihandlarvikt på 10 kg. Den tar man till när det normala ankringsförfarandet är klart. Med hjälp av ett grovt schackel skickar men ner vikten (fäst i ett tunt rep förståss) utefter ankarlinan. Man surrar den så den stannar någonstans utefter ankarlinans nedre tredjedel. Ankarlinan kommer ur vägen, dragkraften kommer mer eller mindre parallellt med botten och det sviktar fint. Med hjälp av Brucen så kan man ligga med akterlig orkan och sova sött. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 Februari , 2007 Du behöver kanske två ankare? Jag resonerar så här ( har funderat mycket på ankare... ) att det för det första ju är bra att ha två; backup, ett extra att lägga ut när det blåser upp - tyngre då förståss - slippa hala det tunga ankaret upp och ner då det är fint väder och ej blåser? Ty jag konstaterar att så länge det inte är sjöhävning och båten rör sig upp och ner ( skapar en dynamisk påkänning på ankaret ) så är det inte tyngden på din båt som styr utan vindfånget. Och så länge som du ankrar i upp till ca 8-9 m/s så är påkänningen ganska liten! Men efter ca 14 m/s så ökar det snabbt ( med vindstyrkan i kvadrat på din båts projicerade yta... ) Men hur ofta ankrar du fritt i över 10-12 m/s? Fram tills dess kan du säkert ha någon av de ovan rekommenderade ankarna. Jag själv körde i många år med ett litet Bruce på bara 6 kg och några m grov kätting... tricket är nog mer att DRA FAST ankaret ordentligt - ge det en sakta pullning med motorn så vet du ju om det håller. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 24 November , 2008 12kg plätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikG 0 Postad 24 November , 2008 Jag har ett 10-kilos Bruceankare till min 1500kg-båt med två meters kätting. Overkill? jag vet men det känns tryggt och är inte speciellt tungt att ta upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 28 November , 2008 Jag kör med 7,5 kg Bruce och 50 m kätting allt i rostfritt. Givetvis med ankarspel, funkar perfekt ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 28 November , 2008 2500 kg båt på 24 fot skulle jag bestycka med 10 kg Bruce/Breeze och 3 m kortlänkad kätting. Om du tycker det blir tungt för lunchpausen kan du skaffa en 7,5 kg som komplement. Själv har jag 16 kg men ankarspelet tar ju hand om jobbet att lyfta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 29 November , 2008 Har helt och hållet att göra med bottenförhållande... du kan ha en liten dragg där det är sten och upp till 7 kr bruce om det är lera, men det spelar ingen roll om du har 7 kg dragg i lera.... Blätt, bruce eller dragg.. hur ser botten ut. Min båt väger ca 3 ton, jag har bruce 7.5 kg, en plätt på ca 10 kg eller en dragg på 6 kg. Peter Senast ändrad av Orris27 | 29 november 2008 | 21:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chacke 1 Postad 29 November , 2008 Själv har jag ett ankare på 7.5kg av bruce typ (biltema) med en kätting på ca 2m. och med det kunde jag dra båten mot sjön utan att ankaret släppte när vinden vände..Båten vi har är en Regal 255XL ambassador (25fot och 2,5ton) Är väl lika bra att tillägga att vi har båten i Trosa skärgård.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 3 December , 2008 Har ett 10kg Delta med ankarspel i fören med 10m kätting och 40m lina. I aktern sitter ett 10 kg Bruce liggandes i ett elektriskt Ankarsläpp med 56m Ankarolina. Båten är en Bayliner 3055 - ca: 4000kg Mvh Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MisterM 0 Postad 23 Februari , 2009 Är ni som har det nöjda med kätting till ankarspelet? För det mycket väsen med frifall? Funderar på att installera ett Lewmar 700 Profish med 7,5kg bruce. Vill helst slippa kätting eftersom jag har hört att det rasslar mycket. Samtidigt vill man inte att det släpper. Det lutar åt 10m kätting och 40m lina. Båten är en Sea Ray 240, ca 3000kg Vad tror/har ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 23 Februari , 2009 Kör själv med kätting och ja det låter vid i och upptagning men det är ju en begränsad stund. Du hissar ju inte ankaret upp och ner när du är ute och åker Jag har ju iofs en långfärdsutrustad segelbåt och skulle inte kunna tänka mig något annat än kätting. Men istället för lina och kätting kanske du skall fundera på blyad lina och ett spel för just denna typ av lina. Det blir alltid ett extra moment när du skall gå över från linan till kättingen på spelet om du väljer att köra med kombination. Du måste aktivt själv fixa med detta vilket inte alltid är det enklaste när det blåser och djävlas. Men en blyad lina är helt tyst och har nästan samma egenskaper som en kätting. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MisterM 0 Postad 23 Februari , 2009 Vad menar du att jag måste aktivt själv fixa med övergången från lina till kätting? Det fixar väl spelet själv eller?!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 23 Februari , 2009 Det brukar inte vara så att de spel som tar båda delarna själv lägger över. Det brukar vara ett spel för kätting med en kapstan på toppen eller på sidan av spelet. Du kör linan på kapstan genom att lägga linan ett ett eller två varv på kapstan och när du kommer till kättingen så låter du kättingen glida in i sitt läge. Finns kanske andra som är automatiska men jag tvivlar lite på det. De jag sett och haft på en av mina tidigare båtar var inte automatisk utan tanken var att man skulle ha så mycket kätting som behövdes till normal ankring men sen var det splittsat i ytterliggare 35-40 meter lina som kunde skickas i när riktig lång förtöjning behövdes. Det finns säker andra modeller men den jag hade var lite kraftigare. Andra som har erfarenhet av kombination ?? Men kolla blyad lina för det är bra och ljudlöst. Per Senast ändrad av oceanis | 23 februari 2009 | 22:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 23 Februari , 2009 Kollade runt lite på nätet och ser att det finns en del som tar både delarna. Och det verkar ju vara helt automatiskt faktiskt. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppi 0 Postad 26 Februari , 2009 Har köpt ett set från Watski kombinerad lina 40 meter med 10 meter kätting avsett för watskis quick spel. Skall vara inte vara några problem. Ha de! Kristoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
--A-- 3 Postad 27 Februari , 2009 Hej, Jag hade ett Quick spel på förra båten som tog både kätting och lina. Funkade hur bra som helst. /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser