Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
jonek

Solpanel till Compis28

Rekommendera Poster

Har någon en bra åsikt om hur man bäst placerar en solpanel på en Compis 28? Lämplig fysisk storlek? Mjuk och rullbar eller hård och fast monterad?

/Jonas Eklund

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en solpanel som inte riktigt fick plats på min maxi racer, hur jag än tänkte fanns det inte någon optimal placering. Det slutade med att jag hade den förvarad instucken i stickkojen, då tar den nästan ingen plats. Jag hade en långsmal variant Ca 30 x 120 cm. Sedan satte jag en däckskontakt som jag kopplade in den i och sedan placerade jag helt enkelt ut den på däck.

Nackdelar: Du får ingen underhållsladdning, du kan inte ladda under gång (teoretiskt kan du ju detta om du vågar lämna den)

Fördelar: Inlåst i båten när du inte är där, du kan alltid vinkla den mot solen på ett optimalt sätt ( detta spelar stor effekt för laddningen). Inte i vägen när du inte vill.

Jag behövde den bäst när jag låg ute i naturhamn och då funkade detta mycket bra och om du flyttar den 4-5  ggr per dag har du bra laddning över dagen.

Martin

Senast ändrad av Mawi | 14 februari 2007 | 11:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vi har en som sitter på rufftaket (ca 40watt tror jag) mellan sprayhooden och masten, Risken är ju att man inte får full effekt då den skuggas lite av bommen men hittills verkar den räcka till (har haft båten sen aug 06). det är väl det enda utrymme på båten man kan använda om man inte vill ha den på rör i aktern vilket inte är så elegant.

mvh Anders 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...