Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Botved

Varför så ofta renoverade?

Rekommendera Poster

När man läser annonser om marina bensinmotorer så slås jag av att V8 motorer ofta annonseras ut som renoverade, även om dom bara är ca10år gamla, ibland ännu nyare. Varför är det så? Håller en V8 sämre än övriga eller vad. Jag gillar ljudet och skulle kunna tänka mig att bygga om min mindre båt till V8 drift, men inte om det medför driftproblem. Jag har även konstaterat att  i båtklubben står ofta V8 ägarna hukade över sina motorer, medans andra är ute på sjön. Menar inte att kasta skit på V8 utan är bara nyfiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Skötsel, skötsel skötsel!

Bilmotor, båtmotor, ja vilken motor som helst skall skötas om med oljebyte, filterbyte, yttre rengöring mm mm.

Hur man kör är också viktigt. Varmkörning, belastning, korta körsträckor allt har betydelse.

En båtmotor lever ett tufft liv. Kanske inte varmkörs innan belastning. Saltvatten, vinterförvaring utan ordentlig konservering etc.

Gamla amerikanska V8:or är sega. De tål det mesta men, som sagt, med fel skötsel så kroknar även dom.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag håller helt med dig, jag är ägare av både hobbybil och extra motorer till den så skötsel är ju a&o, men det gäller alla motorer så varför är V8 motorerna oftare renoverade än andra motorer. För mig känns det som två alternativ: 1. Motorerna är sämre än andra. 2 Ägarna är mer motorintresserade och renoverar därför tidigare än ägare av andra motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

En motor som används i båt utsätts för ständigt tung belastning, den jobbar alltid i uppförsbacke.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Stämmer förvisso, men effektuttaget och vridmomentet är nog högre på en v8 om man jämför med mindre motorer som dessutom är konstruerade som båtmotorer från början. Det är min gissning, hur mycket den nu är värd?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Man får fundera på flera saker:

Vad innebär renovering? Byte av stift och rengöring eller totalt återställande.?

Kanske det är en gammal marinkonverterad bilmotor?

Säkert, statistiskt underlag för att V8:or verkligen renoveras mer än andra bensinare, finns det?

V8:or borde klara slitage bättre pga av det högre vridmomentet.

Hur kör folk? V8:or kanske sitter i sk sportbåtar där lite yngre förare kör fullt ös och på så sätt frestar motorn över dess förmåga?

Kylningen!!! Går motorn för kallt? Ojämn kylning?

Fel propeller, fullt effektuttag under längre perioder, fel inkörning av nya motorer (glasning av cylindrar).

Det finns en massa osäkra faktorer i detta resonemang.

Personligen skulle jag hellre ha en V8:a i en båt än en motor med lägre vridmoment eller effekt. En väl avpassad motor till båten med korrekt propeller och en körstil som tar hänsyn till motorns kapacitet och förmåga

borde ge optimal bränsleförbrukning och lång livslängd.

V8:or är generellt nog inte sämre än andra motorer.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog ingen statistik, bara min egen känsla när man läser annonser på tex Blocket. Brukar ofta stå något i stil med Renoverade toppar samtliga lager bytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen texten från bilannonser mfl. Man kan alltid undra OM det verkligen är gjort. VEM som har gjort renoveringen och, slutligen HUR arbetet är gjort.

Min erfarenhet är, tyvärr, skall man vara säker på att det blir riktigt gjort skall man göra jobbet själv.

En topprenovering är inte att bara lossa gamla grejor och skruva dit nya. Är toppen skev? Finns det kaviterings/frätskador i kylkanalerna? Om dessa skall svetsas, blir svetsarna rätt gjorda? (Oljebemängt aluminiumgods är ett helsicke att svetsa i). Vilka delar har man använt - original eller Biltema-grejor?

Vill du ha en bra motor - köp en ny eller köp en begagnad och renovera den själv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Åker V8....byter vev å ramlager vartannat år för å slippa större ras.

Kör ju rätt mycke på rätt så höga varv. samt fullt av slag samt fullt på slag igen. Lagrena har aldrig vart nå direkt slitna men dom kostar typ 2500 för nya vev å ramlager ssamt packningar så varför chansa. Inga stora pengar samt hela vinter på sig å fixa me de. Rasar de när man åker så blir de dyrt samt jobbigt å ta sig i land. Tar ju iof ur motorn varje höst då jag inte vill ha den stånende ute i snön, så då går jag igenom den å kollar upp de mesta så de e sjyst till våren igen. Över ambiöst kanske men den funkar ju klock rent....alltsom oftast.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det finns ju rätt många olika renoveringar tex förgarsare, limpor knän, rörliga delar innti motorn, el. För att inte snacka om uppgraderingar (trimmning).

Se till att få kvitton på all renovering och ta inget för givet. Kvitton på motorrenovering är ju en bra dokumentation för dig när du i din tur ska sälja båten. Jag har en pärm med alla kvitton på reservdelar, olja och tillbehör för över 100:-

 

Fråga även vilken servise ägaren har gett båten varje i och upptagning eller om den är omhändertaagen på varv.

 

 smiley-cool.gif\ Zantax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har en orenoverad V8 ifrån 1972 utan sötvattenkylning och den går som en klocka. Uppenbarligen så har tidigare ägare skött den väl vilket talar för att skötsel är A och O.

 

Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min motor som är en 88:a fick nya limpor och knän förra året. Annars så byter jag i princip bara olja och stift varje år. Lite andra saker har man ju självklart underhållt. Impeller å dyl.

Precis innan jag köpte båten va motorn inne hos Värmdömotorteknik för översyn. Då byttes packningar ventiler m.m

Tror ju inte att man behöver göra service på motorn allt för ofta om man bara sköter den väl med Oljor av alla desa slag m.m

 

I min Uttern satt en B20 å alla vet ju hur ofta den behöver service...just det aldrig21.gif\ Allt jag gjorde på en motor från 78 va byta impeller och startmotor.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du träffar huvudet på spiken!! Det är precis det jag upplever, att 4-cyl motorer spec Volvo verkar bara gå och gå, ungefär som gamla Dieslar, det enda som verkar knäcka dom är eventuell rost, men väldigt sällan ras av lager och liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi jämför effektuttaget kontra slagvolym.

En smallblock på 260hk ger 45hk/liter, volvos radfyror AQ140/145/171 ger 65-70hk/liter. Volvon klarar marshvarvtal på 4500rpm medans V8:an sällan varvar över 4000. På pappret borde v8:an vara mer slitstark men jag har en känsla av att volvos radmotor går fler timmar innan behov av renovering. Kan sägas att jag gillar V8:or skarpt ändå..

 

 

 

Senast ändrad av Hulten | 13 februari 2007 | 16:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får samma känsla av Volvos nyare generation av dieslar.

Tycker att många som har volvos KAD motorer har massa konstiga fel,kompressor-ras,Turbo-ras,vatten läck från avgaskrök osv .osv medans dom som har gamla 41:or bara knallar och går.

 

Kan bero på att dom är så pass vanliga och det är därför man hör ett och annat på klubben.

 

J.R 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med Kad-motorerna? Tänkte, Volvos v8:or är ju samma motorer (block)som Mercruicer mfl. Gäller det även Volvos dislar? Använder dom samma block m.m som några andra fabrikat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAG lät renovera/uppdatera min V8 INNAN den fick någon typ av förskylning.

 Inte kör man tills det rasar ???

( kanske finns dom som gör det ..vad vet jag ) 

 

Det kostar inte en förmögenhet att fixa till motorn , klart värt att göra det INNAN det rasar ...blir klart billigare så också!!!

 

En annan tanke är , vi som älskar V8or kanske är mer rädda om motorn !?

 

//JSR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det blir en viss kvalite skillnad när toleranserna räknas i tum! \\http://www.tettinntil.com/forumet/images/smilies/pinkelephant.gif\ border=\0\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill nog också hävda att Volvos gamla motorer (B18/20/21/23 osv) håller högre kvalitet än de flesta amerikanska motorer. Grundkonstruktionen till de V8:or som fortfarande används i båtsammanhang är ju från mitten av 50-talet så Volvos B18/B20 var faktiskt modernare! Det ligger kanske lite i det en gammal hjälte skaldade: ...jag vill ha en Volvo...jävla Chevrolet,va...förbannade ammrikanske skit... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan nog vara som tidigare skriver att tillgången och de billigare delarna gör att de flesta gör något innan det rasar. Det blir väl både en för- och nackdel med tanke på att en del kanske ger sig på saker som man inte borde med resultat att någon som kan får renovera igen.... summa summarum = massa renoveringar...

 

I vårt lilla flytetyg sitter ju en v8 och den har jag mest positivt att säga om. Härligt ljud och mysig ork. En stor fördel med v8or är ju att de är så vanliga. både här i Sverige och framförallt i USA så finns det ju uppsjöar med delar och motorer både kompletta och i delar till bra priser. De som kan motorer långt bättre än jag påstår ju desstuom att om man sköter service med oljor osv. så kan man ha sin v8 länge. 

 

Att köpa ett renoverat båtblock komplett i sverige kostar ju ca 25000:- och motsvarande finns i USA för dryga 16000:- frakter och skatter. Jag skulle vilja se VP ha liknande priser på reservdelar till sina dieselspisar. Det känns som man får rätt mycket motor för pengarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Själva så fick vi renovera bägge topparna på nyinköpta V8-båten förra sommaren (på säljarens bekostnad smiley-cool.gif\) och många jag har pratat med har samma erfarenhet. Varmgång knäcker en V8 (och säkerligen de flesta andra motorer) snabbt. En trasig impeller, igensatta kylkanaler o liknande leder snabbt till många kilo stål och gjutgods som ska bytas, slipas eller på annat sätt ha kärlek och pengar.

Dålig, gammal eller vattenblandad olja torde vara en annan bra anledning att få se motorn inifrån.

Precis som någon skrev i tidigare inlägg så finns det många V8-ägare som åker problemfritt med krya motorer som är både 15 och 20 år gamla. Underhåll och att hålla koll på motorn (oljenivå, färg på oljan, ev varmgång m.m.) ger många goa timmar ur en motor som kostar ca 35000 kr att byta till en ny om det värsta skulle hända, vilket är hanterbara pengar jämförbart med alternativen!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

beror nog på att det finns fler 8:or som snurrar en fyror,gm´ s 8:or har byggt i mer 50 år och görs en idag med samma utförande så att dom skulle vara sämre tror jag ej på.men det jag tror är pga att det är och finns så mycket delar som är betydligt billigare en att gå och köpa delar till en 4:a i sverige trots att det är gm´ s motorer dom med.

ofta dom som har 8:or är kanske lite mer intresserad att renovera modifiera en en med en vanlig lite fyra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till alla V8:or kan vi även se alla amerikanska V6:or som i princip är samma. Bara 2 cylindrar mindre.

Ser ingen skillnad konstruktionsmässigt i förhållande till Volvos B18 och B20. (givetvis att den ena typen är en V-konstruktion och den adra en rak)

De har båda lågt placerad kamaxel med stötstänger, lyftare, vippor mm.

Däremot kan tänkas att material, toleranser mm är bättre i en Volvo.

 

Sedan kan det vara att en V8 oftast får gå tuffare då ägaren har en annan körstil än den med en enklare rak 4:a.

 

Börjar man jämföra med B1 och B23 så är det en helt anan motorgeneration. Precis som motorer i bilar och ser man till moderna motorer som sitter i dagen Volvo V70 med lågtrycksturbo mm så är detta flera generationer bort från amerikanska V8:or

 

Till moderna bilmotorer finns även katalysatorer och moderna insprutarsystem vilket gör att man har låg bensinförbrukning och relativt rena avgaser.

Detta saknas i marinmotorer och de motorer som jag såg på senaste båtmässan är fortfarande stenåldern för miljön.

 

Varför finns det inga moderna båtmotorer?

Kom inte dragandes med massa sura dieslar nu.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringhede:

Jag kan bara instämma i din fråga. Men det gäller konstigt nog bra inombordare -- moderna utombordare är ju väldigt avancerade, medans inombordare, både VP och Merc, bygger på samma 4-, 6- och 8-cylindriga block som funnits sedan urminnes tider. Visserligen finns insprutningsvarianter men fortfarande säljs många med förgasare. När körde ni en bil med förgasarmotor senast? Jag fick en flashback när jag köpte min båt med Merc fyrcylindrig förgasarmotor för ett år sedan -- pumpa med gasen tre gånger, halv gas, vrid om nyckeln. Precis som min gamla SAAB 99! Varför har inte inombordarna allihopa elektronisk insprutning, överliggande kamaxlar, fyrventilteknik etc etc? Detta är ju standard i bilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så är det inte så mycket problem med självaste motorerna. Så länge det inte är en trimmad sådan och ligger i en typ.cigarette eller liknade. Det jag tycker är/har varit ett problem är att man sätter på ett Alfa drev på en stor motor. Alfa dreven är inte byggda för en motor över 275Hk. Detta leder till varmgång. I vissa fall monterar man en drevdusch. Jag förespråkar dyte till Bravo drev i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ställs ju andra miljö krav på bilar ....Annars går det ju välja segelbåt det är ju miljö vänligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...