Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
AndersHj

Sötvattenkylning på \"moderna\" inombordsmotorer

Rekommendera Poster


Hejsan alla
Första inlägget från en nybliven forumsmedlem handlar om sötvattenkylning i inombordsmotorer.
Efter att ha seglat i 25 år skall jag nu sadla om till plastracer. Har bestämt mig för att köpa en s.k. bowrider-båt.
Var igår och tittade på en amerikansk båt med en inombords V6-motor och blev lite förvånad att denna var sjövatten-kyld. Säljaren svarade mig att man oftast inte montera sötvattenkylning på dessa motorer. Dels var det inte så viktigt eftersom man numera använder andra legeringar !? och för det andra kostade det ca 20.000:-.
När det gäller inombordare i dom segelbåtar jag haft har ju sötvattenkylning varit en självklarhet, och beträffande kostnaden så har det ju inte varit så dyrt. Installerade själv ett system utan problem och det gick väl på ca 4.000:-
Det är väl ingen större skillnad på systemen för en VP MD2 och en VP V6 t.ex. annat än att kanske vattenflödet skall vara kraftigare.
Vad jag har förstått så är fördelarna med en inombordare att försäkringen blir avsevärt billigare men i övrigt (bränsleförbrukning, effekt) verkar det vara hugget som stucket.
Jag har väl alltid känt att en bensin-inombordare är en brand/explosionsrisk men efter vad jag förstått är detta ganska ovanligt under förutsättning att man sköter grejerna.
Bäst vore kanske en diesel av flera skäl men då ökar ju priset rätt ordentligt, dom pengarna räcker ju till en rackarns massa liter för många år framöver.
Tacksam för kommentar
Anders
PS I vänsterspalten står det Landkrabba vid min information. Vem tusan kan ha mage att sätta det epitetet på mig. Jag har varit på havet sen barnsben i både storm o stiltje så nån landkrabba är jag inte.  2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vi kanske inne på lite religion, vad man tror på är bäst. Själv är jag anhängare av

 

1. Inombordsmotorer som inte är lika lättstulna som utombordare.

 

2. Diesel inombords, jag läser varje sommar om fatala misstag vid tankning av bensin och start utan att tänka sig för.

 

3. Sötvattenkylning eftersom jag kör i Östersjön. Det bara måste vara bättre att inte ha saltvatten och grums i kylkanalerna inuti motorn.

 

Men det finns säkert fler åsikter!

 

Vad gäller titeln landkrabba så löser det sig, man befordras rätt snabbt när man skriver inlägg... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som vi har samma tro. Dina synpunkter är väl dom som känns mest rätt för mig också. Men det verkar inte lätt att hitta en Bowrider med diesel, Kanske motorn blir för tung.
Får väl hoppas på snar befordran. Nämnda titel passar ju rätt så illa på ett maritimt forum.
Anders 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grums är inget problem, det ligger i Värmland..., till största delen på land... smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är ganska vanligt att amerikanska båtar är sjövattenkylda.

En ny Bayliner DC är sjövattenkyld trots att den säljs ny i Sverige.

 

Ganska dåligt tycker jag.

Den dagen man ska sälja båten är det en klar fördel till sötvattenkylning dessutom.

 

/ S

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig. När jag kikat efter beg så har jag nog ratat dom som varit sjövattenkylda. Vill minnas en artikel i någon båttidning för säkert 10 - 15 år sedan där någon sjö-värdederingsman (tror han hette Woxen) skrev om båtars beg.värde och en inombordare som varit sjökyld och gått i Östersjön och var över 10 år gammal ansåg han vara på gränsen till förbrukad. Låter väl iofs lite väl drastiskt men nog ligger det väl något i detta. Så därför är det lite underligt att man idag säljer nya USA-båtar sjövattenkylda tycker jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste någonstans att det inte var någon bra idé att sätta på sötvattenkylning i efterhand. Argumentationen var ungefär: Har det satt igång att rosta så fortsätter det, rostflagor sätter lättare igen loppen när systemet är slutet och inte kan skicka ut flagorna i sjön, när loppen sätts igen så går motorn varm och skär i värsta fall.

 

Nya legeringar i gjutjärnsblock, som skulle göra dem rostfria? Hmm...

 

Jag köpte en bowrider med inombordare förra våren efter åtta år med utombordare. Himla skönt att ha hela häcken fri för bad och sol! Känns inte heller som om inombordaren på något sätt inkräktar på utrymmet inombords, snarare var det tvärtom så att utombordaren i gamla båten var en icke inbjuden gäst runt fikabordet i aktern. Skitig, högljudd, rökte och luktade illa.

 

Men visst finns fördelar med (moderna) utombordare. Lär bli en fråga om personlig prioritering av fördelar och nackdelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har en Am Dc -90 som inköptes begagnad, den har en 4,3 L V6 under huven när vi köpte den så hade den bara gått i sötvatten här i Sverige. Vi kör i havet och då på västkusten. det första som vi i stort sätt gjorde var att montera en sötvattenkylning som inköptes på Hansen Racing. Se mer på: http://www.hansenracing.se/marineprodukter.php

 

Eftersom att det var amerikanska prylar så var beskrivningen väldig bra och lätt att förstå. Dock att tänka på när man tar upp båten är att tömma kylet riktigt eller att tappa i glykolblandning ordentligt.

Den har fungerat utmärkt nu i 10års tid, det enda som behövs är offeranoder i kylaren.

 

Bensin/diesel, som sagt vi har en 4,3L V6 och den drar mycket mindre än en 60Hk utombordare, går hur gött som helst, gör ca 37knop. Fullgas är törstigt men marchfart billigt. Vattenskidor eller wake är absolut inga problem, den orkar hur som helst.

Det man skall tänka på är att ha en fläkt i motorrummet som man skall använda VARJE gång när man startar maskinen.

 

Hoppas att detta var till någon hjälp.

 

Tobbe

 

 

Senast ändrad av TJO2 | 14 februari 2007 | 21:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...