Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
niben

4takt eller 2takt + liten 4takt?

Rekommendera Poster

Mycket jämförelser är det mellan 4takt och nya direktinsprutade 2taktare.

Eftersom jag står inför beslutet om ett båtköp (pilothouse 640) velar jag som alla andra. Som jag förstår det passar en 4takt bättre på låga varv vid diverse fiske som trolling och för allmän transport mellan a och b medan 2takt är lite rappare vid övrig körning.

Om lågvarvsgången är den största fördelen för 4takt, borde man inte då kunna använda prisskillnaden på ca 15-20kkr mellan 2takt och 4takt till en mindre 4takts hjälpmotor vid slökörning? Borde man inte få det bästa av två världar med en sån kombo, dvs 2takt mindre 4takt hjälpmotor.

När vi ändå är inne på hjälpmotor, vad är er uppfattning av nyttan av en sån? Och vilken storlek är lämplig för en båt i Pilothouse 640 storlek?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter vettigt. Jag har trollat en del med Yamaha 50 Hk fyrtakt och det går riktigt bra men på en större båt som kräver större motor så hade jag nog valt en direktinsprutad tvåtakt som transport och en liten fyrtakt för fisket.

Är pg att köpa en 6m daycruiser med Optimax 135 Hk. För närvarnde är utflykterna viktigare än fisket men jag hade gärna haft en liten extramotor som fiske/reservmotor men det är trist att den knycker en badplats bak så jag skippar nog det just nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror lite på vad du lägger in i begreppet övrig körning. Skall Du bara transportera dig så funkar nog 4-takten alldeles utmärkt, men skall Du snabbt komma upp i plan, tex dra i gång en ring med åkare då kan du behöva ha lite bättre klipp.

Jag bytte 4-takt mot 2-takt just av den anledningen, men bara därför.

Jag har trollat med den motorn också och det går tämligen bra, men inte lika bra som med 4-takten.

Har du en extra motor så blir det lite extra pyssel, hur skall bensinen lösas, skall den sitta kvar eller tas bort, hur skall den styras, via stora motorn eller....osv osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...