urbkar 0 Postad 12 Februari , 2007 Var och tittade på en båt i helgen som jag är spekulant på. Upptäckte då att den hade små blåsor på steglisterna, se bifogad bild. Vad kan detta vara tro. Är det den berömda böldpesten eller är helt naturliga blåsor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 12 Februari , 2007 Hej Svårt att säga med hjälp av din bild. Böldpesten ger små blåsor på ca 1-2mm i diameter som när man trycker hål på dem lär ska ge ifån sig ättiksluktande vätska. (jag har aldrig gjort det även om flera båtar jag har haft har haft sk böldpest.) Blåsor i gelcoaten är aldrig naturligt, dvs det ska aldrig vara så. Läge för prutning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 13 Februari , 2007 Som Christer redan konstaterat finns det inga natuliga blåsor i plasten och framförallt inte under vattenlinjen! En fråga som omgående dök upp i mitt sjuka huvud var. Påtalade du blåsorna för säljaren och vad sade i så fall denne? En hypotes är att det som syns på bilderna är luftfickor som bildats vid plastningen av skrovet. Med tiden har plasten sugit till sig vatten och nu i vinter har detta fryst till is och därmed expanderat. Nu kanske du frågar dig vad du i så fall skall göra år saken? Låt säljaren betala reparationen på någon välrenomerad firma (inte göra själv). Låt sedan eller gör själv en epoxybehandling av botten. mvh/Nitro Senast ändrad av Nitro | 13 februari 2007 | 07:07 Senast ändrad av Nitro | 13 februari 2007 | 07:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 13 Februari , 2007 Det kan vara så att blåsorna bara ligger under bottenfägen, och då är det ingen fara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
urbkar 0 Postad 13 Februari , 2007 Tack för svaren Båten är inte bottenmålad. När jag påpekade för säljaren blåsorna sade han sig inte ha reflekterat över dom och visste inte vad det kunde vara (Anledningen till detta kan jag köpa). Och han prottesterade iaf inte och kom med dåliga bortförklaringar när jag ville sticka hål på en. Det rann inte ut någonting och jag kände inte någon speciell lukt, men det kan förstås förklaras med att det var ca -5 grader vid tillfället och så varit en längre tid. Skulle det tänkas kunna räcka att öppna upp blåsorna tidigt på hösten och sedan låta båten torka ut över vinter innan man lägger igen de med gelcoat? Vad kan själigt pris av drag vara? (Båten är i ca 340000 kr klassen). Hur vanligt är böldpest igentligen, är det inte troligt att det hela helt enkelt beror på en liten slarvig plastning? Båten i övrigt kändes i väldigt bra skick och som gjord för mig så jag vill inte rata bort den helt än och börja titta efter en annan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 13 Februari , 2007 Följ länken för att konstatera om det är böldpest (Osmosis) och även för en ev, åtgärd av densamma. http://www.epotex.se/page/140/151/15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 13 Februari , 2007 Tycker väl inte att detta direkt liknar böld(plast)pest. Blåsorna ser för stora ut... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 13 Februari , 2007 I svåra fall kan blåsorna bli betydligt mycket större än 1-2 mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 13 Februari , 2007 Om du nu är väldigt intresserad av båten så känns det ju som att du skulle försöka ordna med proffshjälp för att kolla upp det där...Då kan du ju samtidigt få hjälp med att titta igenom hela båten. Det kan det nog vara värt för båten är ju inte tvärbillig direkt det är ju lite pengar som ska ut så att säga... Lycka till!! Senast ändrad av guzzlon | 13 februari 2007 | 20:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 13 Februari , 2007 Kan vara luftfickor och har du sådana, så finns dom nog på andra ställen också. Kolla noga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 13 Februari , 2007 kanske ta hjälp av en båtbesiktningsman ? /G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke24 0 Postad 13 Februari , 2007 Är det båten du har letat efter och är riktigt sugen på tycker jag att du ska anlita en besiktningsman,det är ju en förhållandevis liten kostnad i sammanhanget o kan ju faktiskt spara några tusenlappar åt dig om han hittar några allvarliga fel. Om det handlar om böldpest så är det inget jätteroligt jobb du har framför dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 14 Februari , 2007 Håller med. Anlita en besiktningsman om det är en båt du verkligen är intresserad av. Besiktningsmannen kommer hitta en massa fel (ja det är sant, skulle han göra även på helt nya båtar!) som sen utgör ditt underlag för diskussion om priset. Säljaren bör bli mer intresserad av att förhandla med dig eftersom du VET. Nästa potentiella köpare kan fråga säljaren om han känner till några fel och då är han tvungen enligt Konsumentköplagen att berätta de fel du berättat för honom som besiktningsmannen hittat. Det är en sämre position för säljaren och du är därför en bättre potentiell köpare. Hänger du med? Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Februari , 2007 Hej! Troligen är det luftblåsor mellan gelcoat och laminatet. Det uppkommer om den som hårdrollar det våta glasfiberlaminatet inte lyckas med sitt arbete. Lite luftblåsor utefter en steglist är inte svårt att åtgärda. Lär dig mer om båtbesikting genom min guide som finns på www.ejesboatguide.se Hälsningar Eje Wåhlstedt tel: 0708- 12 24 51 www.batbesiktningar.nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 15 Februari , 2007 Som plastare kan jag säga att det är så att då man har gelcat formen och det härdat så lägger man en matta och rullar denna oerhört noga, och låter denna härda just dels för att undvika blåsor mellan gelcoat och laminat. och dels för att undvika vad vi kallar för elefanthud som uppkommer av att det ligger för mycket styren kvar och löser upp gelcoaten så att denna liksom krymper ihop och blir skrynklig. Det är ganska vanligt att man får missar i just steglisterna och dessa syns inte omedelbart. dessa går att slipa upp och gelcoatspackla. Eller spackla med epoxy om den skall målas med giftfärg. Men det finns fall där man slarvat med detta lager helt och detta lager suger sedan vatten och kan ge upphov till pesten. Mitt råd ta en besiktning med fuktmätare. Senast ändrad av Kjove | 15 februari 2007 | 21:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser