Groenling 3 Postad 12 Februari , 2007 Fick veta på båtmässan, att två-taktare är på väg ut pga miljöskäl. Några återförsäljare har inga nya två-taktare mer hemma, bara 4-taktare. Men det finns väl två-taktare som uppfyller EU´ s avgaskrav? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 12 Februari , 2007 Jepp dom direktinsprutade Mercury Optimax, Evinrude E-tec och Tohatsu Tldi Dom ska tydligen vara bra. Själv håller jag Fyrtakt före och framför allt de japanska märkena. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterm 0 Postad 14 Mars , 2007 Japp tvåtaktarna är på väg ut. Har precis köpt en splirrans Tohatsu 30Hk med kort-rigg. Jag ringde återförsäljare från Norr till söder...slut på de flesta platserna, speciellt runt 25/30Hk MEN jag kan tipsa om attt Vituddens-båtvarv här i Västervik har tagit hem ett större parti med just detta varumärke, kort,lång rigg, el & manuel start. ..... detta var veckan innan båtmässan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 15 Mars , 2007 NEJ! Tvåtaktare är absolut inte på väg ut som ovan skrev, Evinrude E-tec, Merc optimax finns ju fortfarande. Evinrude E-tec är världens renaste utombordsmotor, ett tecken på att två-taktare inte är på väg ut ur bilden pga miljöskäl. Tvåtaktare väger mindre, tar mindre utrymme i anspråk och utvecklar ett högre vridmoment. De är lättare och vassare helt enkelt, mao höjd verkningsgrad. Det finns alltså väldigt rena och effektiva tvåtaktare som är att föredra framför fyrtaktare, däremot så är utbudet av tvåtaktare mindre nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Falco 0 Postad 15 Mars , 2007 Väl talat! En modern 2-taktare har vassare prestanda, är lättare och mer hållbar än en modern 4-taktare. Man skulle t o m kunna dra till med miljövänligare eftersom man p gr av tyngden behöver en större 4-taktare jämfört med en 2-taktare för att få ut samma prestanda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 15 Mars , 2007 Vänta 10år! E-tec är så ny så felen har inte börjat komma. Återigen hade 2 takt varit framtiden så hade Yamaha, Suzuki och Honda satsat på det. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorre 0 Postad 15 Mars , 2007 Kan inte det bero på till viss del att dom tjänar mer på servicen till 4-takt? Större servicar och mer som ska bytas efter hand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 15 Mars , 2007 Jo, skulle också tro det, fler rörliga delar ger mer underhåll, mer möjliga felkällor samt högre inre friktion och högre vikt. Fördelen för tillverkaren är ju som du skrev att det finns en ännu större eftermarknad att skinna sina kunder på. Direktinsprutad två-taktare är the way to go IMO. Om nu saker går sönder på en Jonson/Evirude eller Merc-snurra så lär i alla fall priset på reservdelarna vara en bråkdel av det till Japsarna skulle jag tro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamma 0 Postad 15 Mars , 2007 Måhända är dom direktinsprutande tvåtaktare skapliga men ska bli riktigt skönt att slippa dom gamla. Blöddrande tomgång, spill vid oljehanteringen, rykande illaluktande och törstiga maskiner. Fyrtaktarna spinner som katter aldrig några startproblem, soppasnåla, mjuka o fina i gången. Hade en Ryds 510gti med en Mercury 75 2 takt båten gjorde ca 37 knop bytte sedemera till en Yamaha 80hk 4 takt och landade då på ca 36 knop, tog ungefär lika lång tid att få upp båten i plan. Upplevde 4 taktaren som mycket starkare i höga farter. Blir det utombordare för mig igen så blir det garanterat en 4 takt. Håll ut, isen håller på att ge upp snart (mälaren). /Matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 15 Mars , 2007 Ok! Det är bara till att acceptera att det finns 2-takts folk och fyrtakts folk. Det är ingen idé att diskutera, det var och en har sin egen uppfattning. Men jag personligen tror mer på 4-takt än 2-takt. PS.Föresten håller du till vid Tåkern så är det inte jättelångt från mig DS. H/M Senast ändrad av Markus_R | 15 mars 2007 | 11:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 15 Mars , 2007 Ja visst är det så. Skulle mycket väl kunna tänka mig att min nästa motor blir just en Japansk 4taktare t.ex Suzuki eller Yamaha, ställde mig bara lite frågande till påståendet att 2-taktare för alltid var på väg ut. MVH/ Alexander Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kpmb 0 Postad 15 Mars , 2007 Hejsan på Er Har svårt att tänka mig att olika tillverkare bara helt plötsligt slutar med 2-takt, dom vill tjäna pengar & tillverkar det marknaden efterfrågar... Men självklart kan det hända att generalagenterna i sverige väljer att under en tid pröva att bara sälja 4-takt. Och om marknaden bibehålls (dv.s omsätts lika mkt) så kanske dom fortsätter. Men återigen, om dom stora aktören lägger av med 2-takt i sverige, finns helt plötsligt utrymme för nya fabrikat av 2-takt. så att 2-taktare helt frösvinner ser jag som mindre troligt. men, men man kan ju bara spekulera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 15 Mars , 2007 Enda egentliga skälet till att 2-t finns kvar stavas ju vikt. Men utvecklingen går framåt. Om några år är 4-t motorerna lika lätta eller tom lättare än dagens 2-t, då kommer självklart 2-t att försvinna helt. Hade det funnits någon framtid i 2-t, hade Yamaha, Suzuki, Honda fortsatt med det. Dessutom hade Saab fortfarande sålt jungeltrumman :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 15 Mars , 2007 Tittar man på t.ex. Yamahas hemsida ser det ut som att de marknadsför både 4-taktsmotorer och direktinsprutade HPDI 2-taktsmotorer i Sverige. På andra marknader (jag tittade på Nya Zeeland) så marknadsför de även konventionella 2-taktare. Det verkar som ryktet om 2-taktarens död är överdrivet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 15 Mars , 2007 Ett litet inlägg i debatten. Mercury kör ju med sin optimax, men den finns bara från 75hp och uppåt. Har några andra märken den nya generationens 2-taktare i mindre versioner? Typ 40-50hp. Ps. Jag gjorde premiärturen igår och det kändes helt underbart!!! Ds Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 15 Mars , 2007 Hej, E.Tec motorn är en förfinat produkt av en uppfinning inom direktinsprutade tvåtakt motorer som härstammar från 1988. Så 20 år är väl en bra provkörning period. Kör själv med en 2001 a och den går utmärkt, snål och tyst. // Twistern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 15 Mars , 2007 Tekniken är splitterny. Och det är Bombardier som har patentet. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 15 Mars , 2007 Dom köpte patentet 2001 av OMC // Twistern Senast ändrad av Immeln | 15 mars 2007 | 14:49 Senast ändrad av Immeln | 15 mars 2007 | 14:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 15 Mars , 2007 Grunden till dagens E-Tec är en Tysk uppfinning från 1988. Historien kan du läsa här, www.provenion.com Och klicka vidare tills du kommer till FFI // Twistern Senast ändrad av Immeln | 15 mars 2007 | 15:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 15 Mars , 2007 Hmmm I dagens läge hade valet varit givet.. 2-takt med insprut.. 4-taktarna är fortfarande för tunga och för dyra för att locka mitt intresse.. Men om några år så.. Även om båten hade varit ett Arbetsredskap så vetefan om jag inte hade köpt en 2-taktare med insprut.. Lättare billigare rappare och nästan lika soppa snål samt rättså tyst och billig enkel service... Problemt e dom små utombordarna runt 10hk och lägre.. Dom blir bra tunga och otympliga som 4-taktare.. Och 2-taktarna har vad jag vet inte fått insprutning i dom här små storlekarna... Beg priser på småsnurror tror jag kommer att stiga dom närmsta åren... !!!MVH REXCO!!! Som har en Inombordare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flytvasten 0 Postad 29 April , 2007 ja.........bygger man en fyrtakt behöver man ju inte anstränga sig med att utveckla komponeneter,bara att få ner en bilmotor i ett båtmotorhölje. E-tec som ex.har mycket ny utvecklade komponeneter för att klara kraven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 29 April , 2007 Högre vridmoment säger du... Vad grundar du det på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arve28 0 Postad 2 Maj , 2007 Ha hørt at 4-takterne er på veg ut og at de nye 2-takterne med direkte insprøytning kommer til å ta over merkedet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser