Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Groenling

Omröstning

Rekommendera Poster

Hej, jag skulle gärna vilja ha litet kommentarer av er (ni vet vem vill bli miljonär- fråga publiken):

Jag är på jagd efter en båt som lämpar sig till både vattenskidor och fiske, mest blir båten använd i en insjö (ca 1 mil lång), men kanske eller säkert även i Göteborgs skärgården. Jag tittade på begagnade båtar, men vilka priser...

Nu var jag på båtmässan i Göteborg och har hittat 3 favoriter:

460 Linder arkip 50 ps 4-takt 142 000 SEk. jag tycker om båten framförallt pga aluminium (inte mycket underhåll, tål grundstötningar bättre),

Galeon (eller Galia) 475 med 50 PS 2-takt 132 000. Båten ser jätte fint ut, snyggt, fin finish, gediegen. (Egentligen min hemliga favorit).

Man kan få båten i Tyskland 10 000 SEK billigare (har inte prutat en, bara hämtat en offert)

 

och en HR 465 med 50 PS 4-takt för 106 000 SEK. Båten ser ganska bra ut, priset tycker jag är jätte bra.

Vad tycker ni?

alla kommentarer/ synpunkter är välkommna.

Tack på förhand

Grönling 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag köpte en Linder Arkip med en Mercury 50 i fjol sommar. Jag var i valet och kvalet om det skulle bli en Arkip eller en Örnvik Commander(plast). Det slutade alltså med Linder p g a att jag tycker att snygga plastbåtar verkar ha en tendens att vara ömtåliga. Jag trivs mycket bra med Arkipen och ångrar mig inte. En kanon båt. Du ska för övrigt kunna få en Arkip i grundutförande billigare än 142 000. Lät lite mycket tycker jag.

Ps. Skriv gärna och tala om hur det slutade.

Ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4 takt = tyst på läga varv, snål, tung, slö i accet och stöldbegärlg.

2 takt = väsnas på låga varv, rapp i accet, ryker lite.

 

Så frågan är väl vad du vill göra med båten.

 

Aluminiumbåt med 4 takt är ganska stöldbegärlig. Lätt båt med tung last bakom sig kan dras med i svängarna.

HR 465 med 50 Hk 4 takt tror jag blir för slö.

Min båt väger 400 kg och den tenderar till att åka med i kurvorna när vi drar ring.

 

Så mitt val blir Galeon, även om jag har en HR 410 idag..

Helst Galeon med en direktinsprutad två taktare då blir det nog åka av 2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...