Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
spajn

Sjön Sommen!

Rekommendera Poster

Är det någon mer än oss som håller till där med båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, kommer att gliga omkring där i år för att leta efter gammelgäddan om det finns någon , men är jag övertygad om att det finns.

Har för några veckor sen inköpt en styrpulpet som jag har tänkt att lägga i sommens småbåtshamn,

tänkte höra om det finns någon som har bra tips hur man förtöjer en sådan liten båt på bästa sätt, det är en Crescent 432.

mvh Micke

post-24132-1394234924,3772_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur du förtöjer? Beror på hur du ligger, men se till att båten är förtöjd i både akter och för så att den inte glider omkring, gärna med fjädrar så att du kan dra åt ordentligt men ändå lämnar lite utrymme för rörelse om du ligger mellan bommar.

Annars kan du förtöja aktern i en boj och fören i bryggan, så ligger jag o d funkar utmärkt.

D där behöver du inte oroa dig för, du kommer garanterat underfund med hur du förtöjer din båt.

Du kommer att ha kul i Sommen, ruskigt fin sjö, ser ut ungefär som i gryt o St Anna fast med sötvatten o utan algblomning.

MVH/

Alex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att det finns lite aktiva i den här underbara sjön! Vore kul om det postades lite bilder på båtar i Sommen.

Man är ju alltid nyfiken på vilka som är vackrast, störst, snabbast, vilka som har de hårigaste motorerna etc... 

Så kom igen nu alla Sommen-boaters, upp med lite bilder.

Finns det några kul evenemang med båtar på sjön i år? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för det spajn.

kommer att ha vid brygga mellan boj o brygga med fören mot bryggan.

lite grejer att köpa bara,

tänkte köpa en fjäder till fören, måste oxo skaffa en klassad kedja med ett klassat lås, finns det något billigare ställe i närheten att handla båprylar på än huges ?

jäklar va sjökort är dyra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Huges är ju det största företaget inom fritidsbåtbranschen i närheten. Finns ju marin o fritid i Laxå annars, en bit o åka, lär va ganska stort.

Ett ett tips om du ska köpa förtöjningsprylar är BILTEMA där finns faktiskt en hel avdelning med båtprylar, prisnivå nästan gratis :)

Sjökorten kostar 350kr eller 450kr för Sommen, finns att beställa på nätet, googla så får du fram sidan. Sjökort är ett absolut måste i Sommen, sjöbotten är lika dramatisk som det omgivande landskapet, mao, det finns en helvetes massa grund att spräcka växelhuset på. Sjökortet lär vara den absolut bästa investeringen du kan göra när det gäller ditt båtliv.

Finns en hel del webshops både svenska och amerikanska som jag tar hem delar från när jag behöver, de Amerikanska alternativen är bra att känna till, särskilt om du skulle köpa en lite större pulka framöver.

Lycka till med åkandet, inte långt kvar till sjösättning:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte riktigt hur det ligger till där borta nu, inte vart där ute på ett tag, men jag skulle nästan tro det, vi är ju befriade från is i både Vättern och Tåkern nu här hemma.

Har ju varit blåsigt och milt nu ett bra tag, blir ju nästan lite sugen på att sjösätta och ta en repa någon fin dag:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Isen er væk i delar av Asby Fjärden

Hilsen fra en Dansk med båt og stuga vid Asby Brygga

PS Garmin har nu sjökort over Sommen på deres elektroniske kort Blue Chart så med en Garmin GPS Plotter finns också sommen med

Der skulle komme et nyt opdateret kort over sommen nu til våren 2007

Senast ändrad av enn858 | 15 mars 2007 | 17:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Jeg håber nogla her kan forstå Dansk - om ni seglar på Sommen så ser i måske en liten båt med en Sct Bernhard hund og mig - vi seglar mycket hvert år på Sommen - har just köpt en ny båt (bayliner 175br) så om nogla som seglar på Sommen ser den båt med en Sct Berhnard hund ombord (Båtsmand) ja så er det Danskeren från Asby Brygga smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra. Det var väl på tiden att även Sommen finns med. Det är ju trots allt mycket båttrafik på Sommen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jadå vi förstår dig utmärkt, bara att skriva på :). Ska hålla utkik efter en St.Bernard:) SJälv kör jag båten på min bild, ligger i Våkthultaviken/Malexander

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har jobbat som F*N med min båt och jag ska fixa dubbelt så mycket till med den. Och så så ska man ju bara åka, åka och ragga brudar smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ju där med vet du.

Hemmahamn Seglarvik.

Gesse; du har väl hemmahamn Hästholmen?
Om du ser en Saga 24 vid namn Charlotta så är det min Mors före detaa båt.
Bara lite kuriosa 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jajamän. Har för mig att jag sett den. Ska kolla igen sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja gör det vet inte om de har satt på msten den låg på någon av de 1:abryggorna tror jag

Lite kul 2 trådar med samma rubrik HAHAHA 

Senast ändrad av Riwallen | 10 maj 2007 | 12:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...