edmund 0 Postad 11 Februari , 2007 Har varit på båtmässan och köpt en Garmin 178c( gps? ekolod), fick bra pris( tror jag). Jag gav 7400:- med kort, Halmstad till Strömstad Vänern och Vättern.Nu sitter jag i min soffa och börjar ångra mig!!!. Fick även ett bra pris på Garmin 298 Gps? ekolod), 8100:- med kort.Finns det någon som kan lugna mig...har jag valt rätt eller skall jag byta?Till mitt försvar av mitt val tyckte jag att det var lättare att avläsa skärmen på 178an då den var tydligare( mer mixlar)!Ni vet...Aftonbladet eller Expressen........... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 11 Februari , 2007 Hej jag ha nästan samm 188c det som skiljer är att jag har extern antenn,du kommer bli tok nöjd,men för at göra det lite tråkigare jag köpte min från usa auktion jag betalade bara 3800 900 spänn i sverige för kortet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 12 Februari , 2007 Lugn och fin! Pris för en vara är en sak mellan säljare och köpare. Visste du vad du ville ha och ansåg att priset var det rätta. Så var glad. Att varan alltid kan köpas billigare någon annanstans är en sanning med viss modifikation. Du fick nu prylarna med dig, eller hur? Detta kändes väl skönt. Köper du saker på nätet eller genom ombud så får du svettas ett tag innan du vet ifall du betalat för något annant än hundskit är en känsla jag inte ens önskar min värsta ovän. Så var glad för vad du fått. Garminen är bra och priset var relativt rätt. Du har en plotter som kommer att hjälpa dig i navigeringen de närmaste 5 - 10 åren. När vi kommit dit så är plottrarna off och vi har billigare, bättre, mer lättanvända och extaktare prylar att ha som navigeringshjälpmedel (elektronik i all ärä men det är sjökortet som gäller). mvh/Nitro Ps. min nuvarande 188C kostade visst över 20 000(?!) när denna var ny. Men jag är lika glad för det!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 Februari , 2007 Du skall absolut inte gräma dig över detta, det finns alltid nåt ställe som säljer det man köpt billigare, men man kan aldrig gå omkring och tycka att man har gjort en dålig affär, se framåt och må bra istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
edmund 0 Postad 12 Februari , 2007 TACK Nitro och Westfjord!! Det vill man höra,......Det är ju mycket pengar för oss vanligt folk. Idag skall jag koppla upp min Garmin och försöka köra igång. Ser fram emot att montera den i båten. Är det något jag skall tänka på innan jag börjar göra håll och dra ledningar? Skall den kopplas direkt till batteriet eller skall den få en stömbrytare. Är öppen för alla tips jag kan få! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 Februari , 2007 Vad jag minns så ligger det väl en säkring på plukabeln redan, du behöver ingen brytare emellan utan kör direkt mot strömkälla, sen är det inte fel att använda kopplingsplintar för alla installationer, med en grövre matning av plus och minus som du sedan kopplar in utrustning på, skatbon på batterier är aldrig bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JiVePirat 0 Postad 12 Februari , 2007 Står inför samma dilemma. Ska jag välja 178c lr 298c ??? Skiljer inget nämnvärt i pengar. Men blir nog en 298 pga G2. Senast ändrad av JiVePirat | 12 februari 2007 | 19:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 12 Februari , 2007 Du kan känna dig nöjd, jag har en 182C (ingen fishfinder) och är mycket nöjd. Jag myser jämt när jag använder min den är grym. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 12 Februari , 2007 Bara lugn nu! Du blir så nöjd så, när du får ge dig ut med den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janandersson 0 Postad 12 Februari , 2007 Plotter/ekolod är himla kul att ha. Köpa i USA kan man göra då blir det billigare. Köpte själv en Eagle för 1/3 av svenska priset. Men garantin blir dyrare att hävda. Ekolodet i min Garmin 178c lade av en vacker dag. Den köptes i Norge och det kostade en del att skicka den tillbaka dit med rek och försäkring (hade lika gärna kunnat ta bilen dit med grejerna). Svenska Garmin vägrade serva den. Undrar vad det kostar att skicka till USA. Köper man därifrån får man hoppas att det håller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 12 Februari , 2007 Finns det något i G2 som du har nytta av då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JiVePirat 0 Postad 12 Februari , 2007 Den nya BlueChart generationen g2 arbetar ännu smidigare med lager och får därigenom bättre integrering av kartgrafiken för enklare och snabbare panorering och zoomning. Du får klarare färger och bättre skuggning för enklare tolkning och bättre läsbarhet. Andra nyheter är skuggade djupkurvor, hamnplaner, vrak, förbjudna områden mm. GPSmap 298 kan även presentera AIS data direkt i sjökortet. En annan nyhet är A-scope som gör att man kan se ekolodet ur en vinkel bakom båten, vilket gör det enklare att bestämma var fisken står. Lite skillnad e de tycker jag iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JiVePirat 0 Postad 12 Februari , 2007 Fiskar mest från min båt om de nu e nån som undrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 12 Februari , 2007 Gammalt hederligt försäljarsnack låter det som. Är det något du behöver? Jämför och se vilken skärm DU tycker är lättast att läsa. Kanske är det viktigare än ovanstående features. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser