Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Osa56

Bowriders

Rekommendera Poster

Hej båtvänner!

Har sedan i fjol varit på G (beslutsångest)att byta upp mig en storleksklass. Har fastnat för bowrider-typen c:a 5,5 m och framför allt Finnmaster 5700 open och Uttern T 55.Har hittat en beg -06 Uttern med en 2-takts optimax-motor. Prismässigt får jag en ny Finnmaster 5700 4-takt (som jag fastade för ifjol)för den summan. Någon med erfarenhet av dessa båtar som kan ge mig några tips så att jag äntligen kommer till skott.

Viktigt med båten är att det snabbt kommer ned i plan och som även fungerar att köra sakta med utan att stå rakt upp.....

ÖSA

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa en Yamarin 5220 (53 BR) med 100 hk 4t så får du se.

Har jämfört min 5220 med Uttern T 55 och det är lite skillnad - fördel till Yamarin främst vad gäller hur den går i sjön. Tycker den tar vågor bättre - slår/studsar inte som en T 55 - och mycket gott om utrymmen.

Har inte testat Finnmaster.

Lycka till med testandet och båtköp. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för din åsikt Patric. Jag tar till mig denna som säkert stämmer kanske pga Utterns V-botten jmf med Yamarins. Jag tittar på bowriders över 5,5 m helst utan störande planingströskel. Ifjol tattade jag också på Yamarins BR 58. Blev ngt dyr med all utrustn tyckte jag, då i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har själv en Yamarin 5820 (58BR) sen 4 säsonger tillbaka.

Har Yamaha F115 4-takt på den och det är lagom storlek även om man kan ha upp till 150 hk om man vill.

Om du funderar på en Yamarin 5820/58BR så skulle jag rekommendera en 2004 års modell el nyare. 2004 kom en del förbättringar som t ex plasttank fastspänd med spännband (förut hade de ståltank fastsatt i flytskum, ingen bra lösning), offshore stolar standard, bättre infästning med långa aluminiumskenor för kapellet. Jag tror även de på senare årsmodeller flyttat batteriets placering till babords sida för bättre viktfördelning och att även manuell länspump ingår. Jag tror även att de på senare årgångar flyttat tanklocket högre upp (aktern, styrbords sida) för bättre fall på tankslangen. De äldre 5820/58BR med tanklocket under babords lucka i aktern är svåra att tanka fulla.

5820/58 BR går mycket bra i vattnet men i låga farter (5-10 knop) ålar sig båten men man lär sig snabbt att styra (el rättare sagt inte styra för mycket) så ålningen nästan minimeras. Om nån sätter sig i fören försvinner dessa tendenser.

Det stämmer att 5820/58 BR blir ganska dyr om man fullutrustar den men man kan spara en del (om man skall köpa nytt) genom att välja bort teakdurk eftersom det kostar en hel del extra.

Finns en ny video på 58 BR på Yamarins hemsida:

http://www.yamarin.com/Portals/4/Videot/yamarin 58BR.wmv

Kolla även på Buster XL, med 115 hk får du ett fint ekipage och kanske lite mindre underhållsarbete än en plastbåt.

En ny uppstickare är AMT som bl a har sin 185 BR som kan vara klokt att spana in också:

http://www.amt-veneet.fi/models.php?l=fi&id=13

KGK Suzuki är svensk imortör så det lär hänga Suzuki utombordare på AMT i Sverige.

http://www.kgksuzuki.se/

Litet test av den finns här:

http://www.helping.no/bow.2.htm

/Bo

Senast ändrad av bossee | 17 februari 2007 | 21:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har noterat att vi har en återförsäljare av AMT ganska nära oss så ett besök dit känns nödvändigt. Det verkar vara svårt att få tag i en beg båt av den typ vi eftersträvar som bara är 1-3 år gammal. Därför känns det just nu som en ny båt ligger närmast. Synd att teaken ska vara så kostsam, känns naket utan. Ska förutom att kika på AMT även titta än en gång på Yamarin 58 BR och Finnmaster 5700 som båda har samma återförsäljare. Tack för era synpunkter!

/ÖSA 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har läst att Uttern T55 har en något markerad planingströskel vid ca 8 knop. Det är just detta som jag är rädd för annars ligger denna modell bra till vid vårt tänkta köp. Någon som har erfarenhet om det verkligen är så besvärande?

/ÖSA

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...