Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Gäst wave

Sjökort

Rekommendera Poster

Gäst wave

Finns det nån som vet vart det finns begagnade sjökort över bla sträckan Portugal- Kanarieöarna  mm........???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör en chansning och lägg upp en annons på blocket... Kanske finns någon som har och inte använder, man vet aldrig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör ett försök på www.chartsales.co.uk

dom har ganska bra utbud och det går fort att få hem korten.

Senast ändrad av pakia | 24 februari 2007 | 20:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta, men hallå, sjökort är en färskvara. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte hittar begagnade, köp Imray´ s direkt från England. De blir betydligt billigare än andra alternativ.

Alternativt kan du ev. få köpa en uppsättning av mig. Den är 3-4 år gammal, är en blandning av Imray´ s och BA och täcker hela kusten från Nordsjön och söderut. För Kanarieöarna har jag bara översikter (inkl. Marocco och ner till Kap Verde). Men jag måste ta mig en funderare först!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Hejsan !

Havssegling från Portugal, var du nu än befinner dig, direkt till Kanariöarna kräver inte några speciella sjökort, bara du hittar ut från kusten i Portugal. Den närmaste hamnar på Kanarieöarna är Arrecife, Lanzarote. Eller på Lanzarotes Nordsida i sundet mellan Lanzarote och ön Isla Graciosa, La Sociadad en bra hamn.

Där på Holmarna kan du köpa sjökort efter behov. En bra investering är att köpa Pilotboken Atlantic Islands by Imray, innan du seglar ut från Portugal,där har du alla hamnarna på Kanarieöarna. Information i boken är tillräcklig att angöra och hitta hamnar på Holmarna. Att segla omkrin på Holmarna, behövs inte annat än ett översiktskort och denna Imray pilotbok !! (Som översiktskort duger en bra turistkarta över holmarna och Pilotboken, som har mycket bra info om alla Holmarnas hamnar !)

Sträckan från Portugals SW point, Cabo DE S. Vicente (37.013N och 09.000W) till Arrecifes red (28.573N och 13.3200W)är ca.530Nm, seglas normalt på 4-5 dagar !

Bilden, tagen an skribenten,(Morgonrådnaden) Cabo De Sao Vicente, Portugals SW point, på början av en resa till Holmarna (Vi startade från Lagos)! 

Senast ändrad av anemos | 26 februari 2007 | 11:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njae.

Nog bör man ha kort över Maroccos kust med tanke på oförutsädda händelser.

Det finns många som tvingats söka nödhamn någonstans längs Marocco.

Förutom kort över själva Portugal då.

Bifogar samma fyr på närmare håll!

post-14806-1394234939,4191_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Man bör !

Jodå, ioförsig riktigt !

Nog bör man ha kort över Maroccos kust med tanke på oförutsädda händelser.

Det finns många som tvingats söka nödhamn någonstans längs Marocco.

Förutom kort över själva Portugal då.

Vad är det för en Atlantfarare som inte kan tänka ut detta själv ?

Denna seglare måste vara medveten om tidpunkterna för en överfart !!

Siktar mella två öar, så hamnar man på den ena eller andra även utan GPS.

Det har varit vårt motto !!

Senast ändrad av anemos | 26 februari 2007 | 13:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte riktigt vad du menar eller vart du vill komma!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Som frågeställaren det presenterar, så vill man komma från Portugal till Kanarieöarna, om jag har förstått det riktigt och detta har jag beskrivit och menar, i detta var jag vill komma frågan, eller hur ??

Läs vad jag skriver !

Senast ändrad av anemos | 26 februari 2007 | 14:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, jag läser vad du skriver, men vad du menar är inte helt solklart i alla lägen....

Hursomhelst, du menade i ditt svar (så som jag tolkar det) att man inte behövde några kort när man lämnar Portugal utan det räcker med en översikt över öarna pilots.

Och då tog jag mig friheten att ha den åsikten att några kort över Marockanska kusten kanske vore på sin plats - av säkerhetsskäl.

Är detta något att bli upprörd över?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Ja, ja, det är upp till var och en efter erfarenhet och förmåga !!

Bild, October,2006, återigen på väg från Lagos mot Madeira och Holmarna

Som jag skrev: Siktar mella två öar, så hamnar man på den ena eller på den andra även utan GPS. Så gjorde även Columbus, fast han inte visste villka öar !!

Det har varit vårt motto, och som Columbus alltid hamnat på rätt ö, även om namnet på ön, har varit fel, HA!!

(Navigering för mig är en mycket enkelt sak, jag har flera Dada-nav program med sjökort över hela världen (Tsunamis, WF99 och CM93, och RayMarin Sea Sharts paket över hela världen, plus, min gamla skolatlas från 1950, som en backupp ifall mina 4 datorer går sönder HI)

Och har jag kommit vilse någon gång, så skickar jag E-post hem till högkvarteret och får råd tillbaka på E-post (Winlink, per SSB radio), mer komplicerat är det inte HI!

Senast ändrad av anemos | 26 februari 2007 | 16:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...