Ebzet 0 Postad 10 Februari , 2007 Hur fungerar det med Comradio idag? Har funderat på att skaffa det till min båt. Dels för att kunna prata med andra båtar och dels som säkerhet om man kommer i nöd, som komplement till mobilen (framför allt för att kunna prata med andra om de också har). VHF känns lite överdrivet för min båt men det vore ändå roligt att ha någonting... Hur många kan det vara som fortfarande använder sig av comradio? För comradio behöver man inget certifikat eller tillstånd va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 10 Februari , 2007 Comradion är död vad gäller anv på sjön. Ska du ha det för säkerhet så är det bara VHF som gäller. Annars så funkar mobilen bra kustnära. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 10 Februari , 2007 Till största del vill jag ha bara för att prata med andra. Om jag skulle montera in en fast enhet i min båt kan jag då prata med andra som har bärbara comradios? Sänder de på samma frekvenser? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 10 Februari , 2007 Jag kan förtydliga lite, kan man välja samma kanaler på de fasta som på de bärbara som man kan köpa på exempelvis teknikmagasinet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 10 Februari , 2007 De gamla klassiska komradioapparaterna sände på 27 mhz. På detta frekvensbandet är det numera tillåtet att leka utan tillstånd. De bärbara du pratar om är väl de så kallade PMR? Personal mobile radio, även dessa år tillståndslösa, sänder på 446 mhz. Sedan finns det de som man använder som jaktradio, 31 och 155 mhz. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 10 Februari , 2007 Finns det några bärbara som sänder på frekvensen 27MHz Tittade lite på bärbara på nätet men det står så dåligt. Jag vill ha en fast i min båt och sen ha en bärbar som nån polare kan ha om vi är ute och åker med 2 båtar, går detta att lösa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 10 Februari , 2007 Javisst finns det. http://www.zodiac.se/ Längst ner har du M 3000 och P 2000. Jag jobbar som lastbilsförare och på vår terminal använder vi Zodiac mellan truckar och terminalens kontor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 10 Februari , 2007 Någon aning om vad dessa kostar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 10 Februari , 2007 Vanliga walkie talkies finns ju att köpa billigt lite överallt, vilken frekvens sänder såna på? I beskrivningen står det bara Till ditt förfogande har du 8 kanaler med 38 CTCSS subkanaler, Vill ha något billigt eftersom det bara är för skoj skull... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 10 Februari , 2007 De du nämner är de så kallade PMR med 8 kanaler och 38 subkanaler. De har en mycket låg uteffekt och det räcker att man vid ogynnsamma förhållanden är 1000 meter från varandra så är räckvidden borta. Ska du sedan använda de under motorgång så finns risken att tändstörningar försämrar ytterligare. Jag har ett set sådana i min segelbåt för att kunna kommunicera med en segelkamrat, funkar sådär ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 10 Februari , 2007 Så för att prata mellan 2 motorbåtar bör man alltså ha riktiga som sänder på 27 MHz? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 10 Februari , 2007 Som jag har sagt tidigare så kan det med de enklare PMRapparaterna bli för mycket störningar från motorer, men visst kan de räcka. Men räckvidden är vid bra förhållanden kanske 2 km, inte mer. Man talar om markeffekten, då menar man att radions uteffektsignaler studsar mot markytan. Då kan man få bättre räckvidd. Står man i en båt så finns det massor som kan försämra detta istället.Vågorna på vattnet kan störa om man sitter lågt i båten, en segelbåtmast kan oxå försämra räckvidden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 10 Februari , 2007 Okej, då tror jag att jag börjar få koll på det men sista frågan; Finns det några fasta alltså inte handburna PMR-apparater att tillgå på marknaden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 10 Februari , 2007 Jag har inte sett några på marknaden. PMR utgör enkelheten att kommunicera mellan två bärbara enheter. Sedan så är dessa apparaters uteffekt begränsad till 500 mw (0,5w)Att jämföras med en sändningseffekt på 27 mhz-bandet på 5 w.Men även 27 mhz är idag dött. På 70-talet fanns det radiopassning i båtklubbar för att underlätta sjöräddningen, idag är det VHF som gäller.Med en VHF så garanterar jag dig att du vid ett rop på hjälp får ett svar inom 30 sekunder. Att ringa till 112 för att sedan kopplas vidare till sjöräddningen tar minst 2 minuter skulle jag tro.För mig finns det inget vettigt alternativ till VHF, om man har VHF och sedan ett mmsi-nummer så kan man använda sin VHF på ett mycket rationellt sätt. Ett knapptryck så går det ett automatlarm med din position och vilken typ av båt du har. Kan det bli enklare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 11 Februari , 2007 Någon fast PMR har jag aldrig sett och 27mhz har jag inte sett några nya apparater på många är, kastade ut en fast monterad från båten i våras och satte in en VHF istället. Fördel med VHF är att det finns passning från sjöräddningen, sjöväder läser stockholm radio upp, man kan prata med andra båtar, går att koppla ihop med GSPen så att vem som helst i besättningen kan larma och ge position vid en olycka. En VHF är aldrig överdrivet i en båt. Certifkatet är enkelt att ta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 11 Februari , 2007 Meningen vore ju som jag skrev tidigare mest att kunna prata med varandra om man är ute med två eller fler båtar. Därför vore det smidigt med bärbara comradios som man kan låna ut till de andra båtarna, tror inte att de vill investera i VHF allesammans... Fast jag vill ju ändå ha något som fungerar hyffsat bra. Ska ta mig en funderare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 11 Februari , 2007 En handhållen VHF får man från ca700kr så det måste inte var dyrt, stationär ligger från ca1700kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 12 Februari , 2007 Om jag nu skulle köpa en stationär till mig själv och 1 lös för att låna ut när vi åker med fler båtar så måste ju även de jag lånar ut den bärbara till ha certifikat så tyvärr är nog VHF inget alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 12 Februari , 2007 Varför inte en fast VHF i din båt och ett par handhållna PMR när du är ute med kompisar om dom inte vill ha VHF i sina båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 12 Februari , 2007 Ska du ha något att leka med, eller något för säkerheten? VHF är det som gäller, om det är säkerheten du tänker på. Ska du leka med kompisar så är PMR ett alternativ, om ni inte är mer än någon km ifrån varandra. Annars köp 27 Mhz:are på Blocket. Tittade lite nu och det finns både stationära och bärbara för några hundringar. Se gärna till att dom har FM, så blir det lite bättre ljudkvalitet. Eller sätt in en köpes-annons i dagsblaskan. PR-radio ligger och skräpar i var och varannat garage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salstad 1 Postad 12 Februari , 2007 Självklart finns det 27 Mhz radio att köpa om du vill det ! Bärbar som basstation eller mobil (stl som en bilstereo). Det är ju lite djungelns lagar som gäller på 27 Mhz iof men funkar dock perfekt. 27 Mhz är ju ett band som har riktigt bra räckvidd för båtfolket men som alla andra skriver så är ju VHF alltså 156-163 Mhz ett alternativ som är till för båtfolket och ett bättre alternativ. Som någon skrev finns massor av 27 Mhz apparater som ligger och väntar på att användas. Nya är inte speciellt dyrt heller så bara att fundera och bestämma sig. /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
new_options 0 Postad 7 Januari , 2012 Jag kan inte hålla mig... Om vi börjar med säkerhet på sjön då. Det är och förblir VHF-radio som gäller. Visst krävs det en större insats än att springa till el-ladan och köpa leksaker, men det lönar sig den dag du verkligen behöver hjälp och mobilen är död Leka mellan båtar då? PMR446 (jo de heter så. Att skriva bara PMR är fel, för PMR betyder Private Mobile Radio och med det avses all form av två-vägs radiokommunikation) är enkla och billiga, avsedda som leksaker med kvalitet och räckvidd därefter. Ett bättre alternativ är i så fall SRBR på 444 MHz. Du får använda två watt och du kan köra riktig radio (läs; Icom, Motorola, Ericsson, Kenwood) Räckvidden blir bättre och tack vare bättre utrustning blir kommunikationen också mer säker. Titta på Ebay i tyskland (ebay.de) och sök på Motorola UHF, Kenwood UHF eller funkgerät UHF. Det dräller av bärbara apparater du kan använda - och det behöver inte bli speciellt dyrt! Vill du inte ha proffsapparater kan du köpa billiga kina-radio och då får du dessutom VHF och UHF i en och samma radio. Tänk bara på att du ändå måste ha de tillstånd som krävs om du ska sända på VHF-kanalerna. Och att för sändning på just VHF (dvs sjöradio) krävs en typgodkänd radio. Frågan är vad som skulle hända om du i en nödsituation ropar mayday i en icke typgodkänd radio 27 MHz lider idag svårt av störningar vilket gör kommunikationen högst osäker och det blir också rätt dålig räckvidd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sa0azs 0 Postad 28 Januari , 2012 Frågan är vad som skulle hända om du i en nödsituation ropar mayday i en icke typgodkänd radio Ingenting, nöd bryter lag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torparn61 3 Postad 29 Januari , 2012 Visst kan man hitta några 27MHz fortfarande, men i detta fall ska du inte tänka på de hundralappar som skiljer! Tänk säkerhet i första hand. PMR har mina barn och leker med, så dessa tycker jag att du ska glömma direkt. Så då finns bara VHF kvar! En begagnad kostar inte så mycket mer än en beg. 27MHz, men med en VHF så får du enkelt tag på Sjöräddningen eller andra båtar samt att du även har tillgång till sjörapporter. Tänk dig själv om du hamnar i sjönöd (kan faktiskt hända den bästa), då kan du stå och skrika dig blå vare sig du väljer PMR eller 27MHz. Kursen är tämligen enkel och kostar inte mycket heller. Sedan får du försöka att övertala din båtkompisar att skaffa VHF också, då kan ni snacka med varandra. /En med erfarenhet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 29 Januari , 2012 Grannen ochbjag har kört med Pmr446 mellan båtarna och det funkar för oss . Inte när vi tar olika vägar till samma mål utan paråker ! Vi använde även dessa när ungarna va små i skidbackarna . Fru hade en och jag en , tappade vi bort något barn så vart dt lätt att att hålla kontakten när vi letade :-) Så , korta avstånd inga problem ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 29 Januari , 2012 Detta är en fem år gammal tråd. Skulle tro att han redan inhandlat något :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser