Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
UskiBuski

Är Ryds vattenskidsstång något att ha?

Rekommendera Poster

Familjen har nyligen inköpt en Ryds 478 GT. Nu har frågan kommit upp om en vattenskidsstång skulle kunna vara något att ha. Jag har läst vissa kommentarer här på forumet som får mig att tvivla på om den stång som Ryds har som tillbehör verkligen är något att satsa på. Det skulle vara intressant att höra vad ni som har ett sådant tillbehör anser om saken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har en Ryds 510 GTI med vattenskidsstång och har aldrig upplevt några problem. I och för sig så kan själva konstruktionen upplevas som väldigt enkel då den bara har en infästning i båten. Men åt andra sidan så är det en väldigt smidig konstruktion. Stången måste ju vara dimensionerad och utprovad för sitt ändamål. Jag har i alla fall inte hört talas om att den skulle gått sönder i nått fall, och då finns det rätt många Ryds som är utrustade med en vattenskidsstång.

Så välj du till en vattenskidsstång utan att fundera på om den håller eller ej (låt det ska vara konstruktörerns huvudbry). 

/Fredrik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Jag hade förut en 510 GTI som jag var mycket nöjd med. Jag hade på den en sån där vattenskidstång. Det må vara möjligt att den håller men jag var mycket skeptisk till konstruktionen. När jag drog fullvuxna 75-90 kg på vattenskidor så upplevde jag att det knakade i den och att den böjde sig lite vid användandet. Den kanske ska göra det, jag vet inte. Jag förespråkar dock inte konstruktionen. Jag slutade använda den vid tyngre personer kan jag säga.

Logiskt måste ju tex vattenskidbågen på 511 GTS och 515 GTX vara bättre då den fördelar påfrestningarna på flera punkter.

Idag har jag en 18 GTS med en sån där vattenskidögla. Den har jag dock inte testat än.-

/ S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar för svaren hittills men skulle vilja att ni om möjligt utvecklar lite
- Fredik W, med vilka belastningar har du använt den, vad har du dragit, hur har du startat, osv.
- Stefanius, har du bara upplevt att stången böjt sig eller har det också uppstått skador på infästning eller skrov, var böjningen av stången bestående.
/Leif  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen !

Nej, det blev nog inga skador i infästningen, jag använde den bara vid 2-3 åk med tyngre vuxna. Som jag nämnde så knakade det i den, och den böjde sig under åket. Jag vill inte minnas att böjningen blev bestående sen, men jag tyckte det gav ett halvdåligt intryck. Efter denna händelse så använde jag bara stången när barnen åkte ring efter båten. Vid vattenskidor med vuxna så använde jag bägge knaparna bak istället...men då faller ju vitsen.

Det kanske är så att stången ska bete sig så där , jag vet inte. Men skadar man båten så blir ju inte en lagning så vacker även om det är båtfirmans problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Start har skett från vattnet med två skidor på som regel. Har ej testat att dra tube efter båten. Visst kan man fästa vattenskidlinan i de två knapen i aktern på båten, men du kommer med stor sannolikhet att förstöra motorkåpan på detta sätt (vattenskidlinan repar kåpan). /Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag jagar en vattenskidstång pylon.

Vad kostar en vattenskidstång till Ryds?

Tänkte ev. köpa en för att sedan modifiera om till min Bella 512 Excel

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Markus
Trots att man är uppfödd med båt är man bara landkrabba här så det gäller tydligen att skriva inlägg utav bara h-e.
VK Marin, www.vkmarin.se har en prisguide för Ryds. Enligt den kostar en vattenskidstång för Rydsarna 568, 510 och 478 1690:- utan montering.  
På ryds.se hittar du även närmaste återförsäljare
/Leif 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har en ryds 478 gt, och har en liten fundering. Det verkar ju ganska logiskt att vattenskid linan repar motorkåpan om man har en sådan stång som ryds säljer. Någon som har erfarenhet av detta och villl dela med sig av sin kunskap? Skriv då gärna ett inlägg. mvh Jaccob

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej !

använder du stången repas inte kåpan eftersom du kommer upp en bit.

Det är om du använder pållarna /knaparna) som detta kan bli problem

/S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag trots eller tack vare era kommentarer beställt vattenskidstången. Nu återstår bara sjösättning, vattenskidor och rep och sedan kan jag ju rapportera om mina erfarenheter av ev brak, knack och böjd stång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ska ju faktiskt klara det den ska utsättas för, men återkom gärna senare med kommentarer..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas du blir nöjd. Det är trots den enkla konstruktionen en hyfsat dyr lösning (i alla fall för en stång i ett borrat hål). Köpte du båten ny har du ett par års garanti (om jag minns rätt), då gäller det att testa stången och se så att den håller för sitt ändamål. I annat fall får du reklamera en ev skada. Och som sagt: vi får nog chans att återkomma och utvärdera detta mera när båtsäsongen har kommit igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryds vattenskidstång är i mina ögeon helt j*vla värdelös.
Vi vred sönder vår fästplatta tämligen omgående och har nu byggt om konstruktionen.

Med facit i hand så hade jag gjort allt själv från början så det blev hållbart.

Senast ändrad av gofastaway | 24 maj 2008 | 16:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma stång som såldes för tre år sedan (Art nr 51478) finns fortfarande med i Ryds katalog med tillbehör för sommaren 2008, se

http://www.ryds.se/Media/Pages/Kataloger/Tillbehörskatalog_2008.pdf

(OBS: en fet fil på 65 MB som tar en stund att ladda hem)

Jag tycker att det verkar mycket osannolikt att Ryds skulle fortsätta att sälja en värdelös stång flera år i rad, som dessutom går till tre olika storsäljare (både 478, 510 och 568).

Sedan kanske någon har råkat få en med tillverkningsfel, men man ska inte döma alla efter fel hos en enstaka...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var väldigt tveksam redan då jag såg konstruktionen, men tänkte att ett originaltillbehör bör vara utprovat och tillförlitligt. Så vi beställde båt med vattenskidstång.

Vi körde vattenskidstart från vattnet och det tog inte lång stund innan själva fästplattan började bli deformerad, har bilder som jag kan visa för er som tvivlar. Vi körde även en del med åkring och det drar bra i stången vill jag lova om det går lite sjö och man laddar på lite.
Även läst om andra här på forumet som haft problemen med stången.

Fick omgående en ny stång av Ryds, men för att inte behöva byta en gång till så har vi gjort egna förbättringar. Har fått hjälp av en kompis som har verkstad, så det blev till att modifiera, fått bra tips av BoatBruce och nu är vi färdiga med allt.

Det är en variant med stödstag ner i motorbrunnen från en ny stång som vi monterar i originalfästet. Vi hoppas det kommer stå emot krafterna bra då vi åker slalom mm.

Bilder kommer framöver.

Senast ändrad av gofastaway | 30 maj 2008 | 07:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...