Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Sahlback

Båten i sjön första helgen i mars?

Rekommendera Poster

Det finns tydligen intensivkurser, t.o.m. ihop med båtmässorna. Bra när man kan få sånt gjort kvickt. Kurserna verkar populära, dom jag kolla in var fulltecknade. Men det går la fler rep.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nåå...blir det någon sjösättning i helgen ?? första mars på torsdag....

Senast ändrad av 1000 | 26 februari 2007 | 17:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska hämta båten på fredag i Havstenssund och det ska mycket till för att jag ska ställa in det. Ett rejält snöoväder kanske.

Fredagens program blir 20 mil till Havstenssund med fullpackad bil, några timmar på Gbm och fixa diverse kring båten och dra den 18 mil till Öckerö på småvägar i 30 knyck inkl. 2 färjor. Kan nog bli mer tidskrävande än det låter. Hoppas jag hinner med allt innan det blir mörkt och att inte rampen är isig bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om inte rampen är så isig så både båt och bil hamnar i havet så ska jag återkomma på söndag hur det har gått. Hoppas vädermakterna är nådiga i helgen för jag är grymt sugen på att testa båten. Gärna pilka lite torsk också när man ändå är ute. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara ett litet häfte att läsa in, som man kan beställa via stockholm radios hemsida för 100 kr. VHF-kurs behöver man inte gå. Sen ringer man nån av de auktoriserade provförättarna(stockholm radio har lista på dom) och gör provet.

Jag gjorde provet i ett lunchrum på en provförättares jobb:)

http://www.stockholmradio.com/show.php/16675.html

Senast ändrad av Yadis | 28 februari 2007 | 10:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du inte ta båten den rätta vägen?

Vi körde upp en nyköpt styrpulpetsbåt från Näset till Henån för några år sedan och det var bara kul. Vi byltade på oss alla varma kläder vi kunde plus två intergralhjälmar mot kylan.

Verkar lite omväg att köra landbacken när du ändå ska sjösätta när du kommer hem. I Havstenssund kan du säkert få hjälp med sjösättningen och sen är du hemma på några timmar. Passa på när det inte blåser småspik så går det som en dans.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

man älskar ju att åka båt....men fy fan heller i det här jävla vädret...i stockholm...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast min båt är inte så stor att jag får plats med både bil och båtsläp på den. 8.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är båten i sjön! Hämtade den uppe i Havstenssund i fredags och körde i 30 (nåja) på diverse kostigar ner till Öckerö. På lördag vevade vi ner den i plurret, tvättade och fixade lite.

Idag (söndag) kom härligt solsken efter dimma och vi bestämde att ta en premiärtur. Vi körde ca 5 sjömil norrut och jag stannade för att fiska lite när plötsligt dimman slog till. Alla öar bara försvann. Sikt kanske 50 meter och rätt långt hem. Tur plottern funkade men den ser ju inte andra båtar.

Efter 3 båtdagar är man lite mör men nöjd!

Nån mer som har båten i än?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten i!!! Jag har ju precis vinterförvarat den, 1 månad sedan.

Får vänta på att isen försvinner :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om jag har tur så får jag i båten så fort det blir lite mildare..om motorn fungerar då vsa :)

hoppas kan man

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, om den startar jag. Jag va och tästade motorn idag på varvet idag, Konstigt nog staratde den utan problem, även med gammal bensin.

Hoppas era små pärlor startar till våren, men kom ihåg ge inte upp för dom e alltid tröga på vintern / våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag och tjejen provade båtens campingmöjligheter igår med nya kompressorkylen, Origoköket och sovsäckarna. Det var 16-22 sekundmeter blåst, spöregn och 3-4 celcius. Vinden ryckte och slet i både båt och kapell så vi fick sova med öronproppar. Inte den bäst valda helgen kanske men nu vet vi att grejerna funkar. Så att övernatta framåt våren/sommaren blir nog en kakbit i jmf.

Nu önskar jag mig en vårsolig lugn helg så man kan ge sig ut på en lite längre utflykt.

Snart kommer april och då kanske man kan dra upp en havsöring och slänga i stekpannan uppankrad nånstans. Låter inte det härligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja. lite väl kallt eller? inte riktigt vad jag förknippar med sjöliv, var nere vid båten igår och det piskade i som bara tusan, längtade inte ut! Men om några veckor (6) så blir det gött!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Längtar ut vi också, hämtar snart hem vår nyinköpta båt. Och kan knappt bärga oss förns vi kommer ut på sjön (vättern). Tyvärr har jag en svärfar som tycker det är pinsamt om vi skulle vara först att lägga i båten så han vill höra av sig när det börjar komma i lite båtar. Vi ska inte brådska ! HMM. Han själv lägger i sin båt i mitten av maj.Haha. Så länge ska han INTE få ha kvar oss på land. haha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Be svärfar logga in så skall jag förklara ett och annat för honom, lycka till med tidig sjösättning!2.gif\

Senast ändrad av Westfjord26 | 18 mars 2007 | 20:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hälsa svärfar att somliga redan har övernattat i båten i halv storm! :)

(gillar han inte att va först, konstig man?!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det lär bli mycket tidigare än honom i allafall.

Dock lär han nog stå i fönstret med kikaren i handen och hålla koll på oss. Han bor ca 50 meter från vår båtplats. men det är ju bra att ha någon som håller koll på båten. Nää, han är den bästa svärfar man kan ha förutsatt att han kan ha lite roliga ideer. Men älskar sjön det gör han !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...