Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
GSil

Söker lämplig båt med akterhytt

Rekommendera Poster

Jag är på jakt efter en båt med följande prestanda:

6-7x2-3m

Hytt-ej krav på kojplats

Inombordare

båten skall vara lätt att ta sig i framifrån utan att behöva balansera runt någon hytt. Akterhytt är därför att föredra.

Jag har inga egentliga fartkrav,snipa eller planande båt saknar betydelse.

Och så priset. Har en begränsad plånbok upp till ca 150000.

En båt som skulle passa mig perfekt är tex Minor 21WR men den har fel prislapp. Jag är tacksam för tips på lämpliga båtar som kan passa mitt behov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, jag hittar ingen lämplig båt!

I verkligheten blir det nog svårt att tillfredsställa dina önskemål. Jag tror nämligen att du får svårt att hitta en båt med inombordare och akterhytt som inte är antik till din tänkta max kostnad. Det finns ju gamla plastade träbåtar men du gör jämförelse med Minor 21 WR. Då är ju inte dessa överhuvud taget intressanta.

Du får nog antingen släppa till mer kulor eller sänka kraven ifall du skall hitta något. Bestämmer du dig för att överge inombordarekravet så öppnar sig verkligheten med båtar såsom, Uttern 6000, 7000 och 720 (tror jag den hade som betäckning).

Du kan väl skriva ifall du omprövar dina ställningstaganden./Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med utombordare finns flera... Örnvik har väl någon gammal modell och Ryds  600AC finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det stämmer. Både Uttern 720 och Uttern 600 och Uttern 560 fannns med inombordare, vad jag kan läsa mig till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var ute med en Seastar 700 nånting för några år sedan och den hade Volvo Penta 4 cyl bensin inombordare. Tror att båten var från slutet av 80-talet. Men så var det det där med priset. 150k kanske inte räcker hela vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen så långt. Jag har också insett att det är svårt att hitta något i den prisklassen om man vill ha en ordentlig båt med inombordare. Till saken hör att jag i dag har en 7m snipa med förlig hytt/ruff. Jag är mycket nöjd med båten som används till fiske/utflykter/transporter och PENDLING till och från land. Är bofast på en ö utan färjeförbindelse eller bro etc.  Jag har småbarn och det blir svårare och svårare att balansera runt hytten med barnen på armen. Javisst, jag kanske kan bygga om min båt men det vill jag helst slippa då det oftast blir ganska fult och tiden räcker inte heller till.

Jag vill dock fortfarande ha en båt som kan användas på samma sätt som min snipa. Vill även ha samma stabila känsla i båten.

Tacksam för ännu fler tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Grisslan 595 eller 600 akterhytt kan vara ett alternativ. Stabil bruksbåt, självlänsande durk, och priset är lågt jämfört med många andra märken. Svensktillverkad. Köpte en själv i början av Januari och är nöjd så här långt, den ska användas för transport till och från landet.

Senast ändrad av mattiasj | 24 februari 2007 | 09:42

post-18929-1394234937,1827_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...