Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
wahlis

Digital-TV i laptop mha extern USB tv-kort

Rekommendera Poster

Hej,

Funderar på att skaffa mig ett externt USB TV-kort till min laptop. Är det någon som har erfarenhet av att använda detta ute i skärgårdsmiljö? Vilka olika märken har ni kört och har ni behövt ha någon extra antenn för att kunna få bra bild? Jag är endast ute efter de fria kanalerna då det ändå inte kommer att bli så mycket TV-tittande när man är ute.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Fungerar fint som attan !

DigiTV, beroende på var mann är !!

Själv har seglat med en MSI Mega Sky 580, digi tv tillsats till min PC.

Klicka här ...

Prova detta !

Det finnes många olika hårdvara för DigiTv till PC

Denna MSI Mega SKY 580 Kostar här 39,00 Euro, under Skr 400,00

Bilden bredvid, just nu inspelad bild av hyheterna !

OBS, bilden föreställer inte mig, utan min storebror !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tidigare i några år använd en extern analog mottagare som funkade rätt OK. Förra sommaren använde jag en ny Lifeview TC Walker Q (digital stor som en penna). Om du räknar med att få bild med de pyttesmå antennerna som skickas med, har du trott fel. Då får du nästa förtöja i sändande antenn. Jag har använt än stor runt båt tv-antenn med förstärkare. Antennen sitter på 2 m hög antennmast i aktern på min segelbåt. Fick faktiskt in Göteborgssändaren när jag låg i Skagen mer än 40Nm bort. Nästa morgon ingen bild, så där gick väl gränsen. Du kan inte ha en jättegammal dator. Du måste ha USB 2 och gärna en snabb processor. Min notebook är 3 år gammal och den orkar knappt med.

Min rekommendation: Extern båt tv-antenn, USB TV-mottagare av känt märke, dator nyare än 3 år

Med analog mottagare fick man nästan alltid bild, men eftersom en rund antenn ej kan riktas så blev det ganska mycket skuggor eller myrornas krig. Med digital TV har du antigen perfekt bild eller ingen bild.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta verkar inte vara något helt lätt ämne, man märker att folk har olika uppfattningar om vad som funkar och vad som inte funkar.

Helst vill man ju ha en fungerande lösning där man slipper någon extra antenn förutom den som eventuellt som följer med produkten, ju mindre prylar desto bättre lösning då vår båt inte är alltför stor.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat MSI, kommer inte ihåg vilken modell men det fungerade alldeles utmärkt med den lilla antennen som fanns med. Det var lite trixande inna man hittade rätt så visst hade en större antenn underlättat. Kanonbild blev det när man väl hittade mottagning. Såg fotbolls VM i en fin liten vik i vänern i somras. Kanon!!!!! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...