lucretias 0 Postad 8 Februari , 2007 Jag har en underhållsbatteribank på 3x115A plus ett Optima startbatteri som jag önskar förbättra laddning på vid gång och framförallt vid tomgång. Efter 2½-3 dygn av stillaliggande så är battrierna nere i den nivån att de ska laddas. Jag har idag en större Pentadiesel från 2000 med en oriinalgenerator på 60A. Jag skulle vilja öka effekten och funderar på att köpa en 90 lt 120 A generator, men de ligger på drygt 4000:- vilket är en hel del pengar. Jag avser att sälja min väl fungerande generator då den inte riktigt räcker till. Om jag kan sälja den för 1000:- med kapacitetsinty, så kanske slutsumman blir ganska bra ändå. Jag tar tacksamt emot tips på om det aknske går att trimma min nuvarande generator, eller om det kanske räcker med en 90A. Tar också emot tips på inköpsställen. Jag känner väl till EL.HÅ på söder i Stockholm. Tack på förhand Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 8 Februari , 2007 Efter 2½-3 dygn av stillaliggande så är battrierna nere i den nivån att de ska laddas. Hur vet du eller mäter detta batterinivå, och att de skall laddas ????? Vanliga blybatterier, vid laddning, när motorn går så borde spänningen vara 14,0-14,2.eller så där !(vissa regulatorer i motorbåtar har en bilregulator som reglerar till 13,8 volt. Då blir batterierna alldrid fulladdade. På en bil så behövs inte detta. Detta är gjort att batteriet alldrig skall koka. När laddningen stoppar. Eller motorn inte går, så sjunker batteriets vilopsänning, efter en timme eller mer ! till ca 12,70-12,8 volt, efter ett tag, beroende på batteriets ålder ! (och utan större belastning !) I en motorbåt är inte laddningsgeneratorn någon broblem. Du förbrukar ju alldrig all capasitet under gång !!!! Har man en yttre (utvändig) regulator på generatorn kan man lura regulator med att koppla en diod i medsröms på sens ledninge i serie. Regulatorer har 3 trådar in. Jord. Sens (som känner den spänning som kommer ut från generatorn vid laddning) och Field (den ledning som matar rotorn med magnetiseringström !) Denna (silicon)diod (max 1Amp)ger ett spänningsfall på ca 0,7 volt öch höjer laddningsspänningen med motsvarande tal. 0,7 volt högre kan vara ett broblem. Köp gärna en sk. Schottky diode, som ger ca 0,2-0,4 volts spänningsfall, beroende på strömmen ! Då kan du från 13,8 volt höja laddningsspänningen till 0,2-0,7 volt högre ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lucretias 0 Postad 8 Februari , 2007 Hej Jag mäter detta på två sätt. Det ena äe genom att titta på min totala förbrukning sedan full laddning. den andra är att kontrollera såväl spänning i viloläge i kombination med syramätning för att säkerställa det som spänninsnivå visar En laddningsdator är naturligtvis aldrig exakt men jag har genom kompletteringsmätningarna fått en bra uppfattning av hur datorn rapporterar och finned den 90% tillförlitlig efter ett antal års test. Jag laddar aldrig ur under 50% batterikapacitet m.a.o ca 150-160 AH innan jag påbörjar laddning, vilket sker geno naturlig motorång, landströmsladdning eller en stunds tomgångskörning. Jag har också en 55 W solcell, som ger ca 2,6-2,9 AH vid solsken. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Februari , 2007 Kolla vilken spänning du har på batterierna när motorn går. Många byter generatorn för att batterierna inte laddas av den. 60 A räcker för en stor batteribank. Om den inte räcker till blir generatorn väldigt varm och då kan det vara idé att byta. Annars är det en regleringsfråga, oftast en seriediod för batteriseparering som är boven. Men som sagt kolla med voltmeter på batteripolerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 9 Februari , 2007 Det är givetvis alldrig fel att sätta på en större generator (ifall man själv tycker detta). Men i verkligheten är detta oftast, så som tidigare inlägg redan konstaterat, onödigt. Innan jag skriver något mer behöver jag mer info: Exakt vad sitter det idag för generator? Vilken spänning har du på generatorn resp battierna när du kör motorn? Skulle det vara så att du idag har 14.0 V eller 14.2 V på generatorn och därmed kring 14V på batteriet. Kan du utan vidare byta laddningsregular till 14.4V och på så sätt avsevärt öka din disponibla energi. Eller är det så enkelt att du har underdimesionerat kablaget? mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 9 Februari , 2007 Är inget generatorfel. Sök i forumet där finns en del om laddning och generatorer. Nu ska jag på mässan igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eruts 0 Postad 9 Februari , 2007 Ett litet tips – Bosch har för mer än 6 månader sedan kommit ut med en ny generator där kylfläkten ligger på insidan (Nu ligger de på utsidan) Detta ger en förbättrad kylning och högre verningsgrad på generatorn – såg siffror som var minst 50% högre. Distributörer och återförsäljare ligger lågt då de vill sälja sina gamla lager först. Därför lite hysh-hyrsh om detta. Ta kontakt med Bosch direkt så får ni bättre besked. De är nog ännu rätt dyra då handeln vill sälja ut de gamla först - därför ännu ingen stor tillverkning av de nya – då ännu ingen efterfrågan finns. Men sätt igång o beställ – då priserna har sjunkit ska jag köpa en. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 9 Februari , 2007 Någon skrev: Skulle det vara så att du idag har 14.0 V eller 14.2 V på generatorn och därmed kring 14V på batteriet. Kan du utan vidare byta laddningsregular till 14.4V och på så sätt avsevärt öka din disponibla energi. Hur man lurar en laddnings regulator med en seridiod på sens ledningen till högre laddningsspänning. Se mitt tidigare inlägg högre upp i tråden. Att höja laddningsspänningen till 14,4 (gäller vanliga blyakkar) kan vara litet farligt. Under varm sommar så kan batterierna koka, illafall förånga batterivätskan !! Jag anser att i en motorbåt vid gång är batterispänningen 14,0-14,2 normalt ! Under körning, när motorn går, förbrukar du alldrig 60 Amper (vad din nuvarande generator ger), in ens tillnärmelsevis, även om du har Kyl,radar, mm.mm ! En 60 Ampers generator borde räcka för din 3ggr115Ah batterier.Du vinner säkert ingenting på att byta till större generator ! Men kolla gärna laddningregulatorn ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 10 Februari , 2007 se över vad du har som förbrukar , lampor m.m. och hur kablage från generator till batteri m.m är prova led lampor istället för glödisar och så vips kanske du kan förlänga de c:a 3 dygnen till 4. tror din generator räcker till men om du ska ladda batterierna vid tomgång får du ändå stå 3 timmar, o det verkar inte så smart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 11 Februari , 2007 ett annat förslag....solpanel kanske ? mer miljövänligt än att stå på tomgång... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lucretias 0 Postad 11 Februari , 2007 Hej Ja, det där med solcell är bra. jag köpte en 50W solcellspanel förra sommaren. Den sitter på en vrid och svängbar aluminium ramp som jag monterar fast när jag vet att vi ska liga stll med än t daar. den lämnar ca 2,5.2,8 A vid solsken och det kompenserar en hel del. Jag eftersträvar också att slippa ligga med tomgång i naturhamn. Det upplever man allför ofta tyvärr. I övrigt är kablar, lampor mm optimerat rätt. Att ligga ute över en weekend är inga som helst problem. Inte heller när vi rör oss mellan två platser då vi får ganska bra laddning under färd. det jag är ute efter är att optimera min generators kapacitet. Att öka från 60-120 A eller kanske till 90 skulle vara skönt då vi då i nödfall, m.a.o när vi legat stilla i ca 3 dagar skulle kunna snabbladda genom en kort stunds transportsträcka alt. tomgån. Om det är värt en ny generator för nästan 4000:- kan man kanske fråga sig. Jag byter inom någon månad ut mitt Isostar 85 l kylskåp som fungerar bra, ot ett dito ASU som förbrukar något mindre. En annan strömslukare som jag har är min förträffliga och pålitliga Ebersprächer D3 som drar mycket 18A i starten och ca. 1½ minut därefter för att sedan gå ned på 1.8 A vid normal och 2,6 vid fulleffekt 3000W. För att klara startöonblicket utan att belasta batterierna för mycket så startar jag motorn motsvarande tid m.a.o 1½ minut. Jag skulle ärna vilja byta D3 mot en nyare D4 som faktiskt är snålare. Jag har haft en hel del värmare, men ingen lika driftsäker som denna. Att byta ut lampor mm till de strämsnåla Lysdiodlamporna tycker jag inte är värt pengarna. Våra lampor är påslagna så kort tid under sommarsäsongen och på hösten är vi aldrig ute mer än en helg. det som drar en de är TV. det blir gärna så nr barn finns i båten Vi har en plattskärms TV med digitalbox som går ca 2 timmar/kväll. Förbrukningen liger på ca. 4A på box och TV, allt på 12 V m.a.o utan att jag kollar det över onvandlare, som jag också har då jag behöver 220V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 12 Februari , 2007 ja, generatorn kan ju vara bra vid små transportsträckor...att ligga med tomgång är inte att rekommendera...:-) ni verkar ha mycket som förbrukar, värmaren verkar dra enormt med ampere.. en grej kan ju att ha 2x50w paneler med regulator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lucretias 0 Postad 12 Februari , 2007 ja värmaren dra en del. satrten kan man ju bortse från då jag startar motorn, men förbrukningen på lägsta effekt, vilken en går på exempelvis en kall natt ör ju att det blir en del förbrukning/natt. Värmare och kylskåp drar ca 5,5A/timme. å andra sidan är det inte många nätter/sommarsäsong som vi kör värmaren. jag trot att det är några ggr/säsong max. Däremot så kör vi den någon eller några timmar innan sängdax om det varit regningt eller kallt. Jag trot att det är kylskåpet vi ska jobba ned förbrukningen på då det går hela tiden. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buggemma 0 Postad 8 April , 2009 Hej, på www.LVD.se finns en bra sida där man kan köpa alla möjliga LED lampor, även långa strips, 0,5 till 5m. Bra service och priser. Man klickar på LED-Lampan för att komma vidare. Lycka till! // Emma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buggemma 0 Postad 9 April , 2009 Hej, det var inte min mening att sprida något på ett negatvit sätt. Jag ber om ursäkt till alla som tagit illa upp. Hoppas att ni kan förlåta mig, jag ska inte göra om samma misstag. (Jag kopierar detta inlägg och lägger in det i alla forumtrådar jag skrivit i, hoppas inte det tas illa upp) Jag brinner för det vi gör och ville ge er båtälskare en chans att få ta del av en av de produkter som vi har, jag tycker bara att det är roligt. Jag la in detta i forumtrådar utan Lasses vetskap så jag tar på mig allt ansvar. Ha en fin dag. Mvh Emma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser