Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
prigge

Båtköp Finland

Rekommendera Poster

Någon som kan tipsa om vad som gäller när man köper en

båt i Finland Vad man ska tänka på osv

Tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Hej !

Du är intresserad att köpa en båt i Finland.

Det är så att först måste du ha tillräckligt med pengar.

Du skall betala i Euro (du kan ha med en resväska med Skr. 1 Euro=Skr 9,50. Eller via bank överföring från Sverige, det är inga problem i dagens EU.(utom det att i Sverige kollas dina pennings-transaktioner och kommer via banken information till Skatteverket,då kan Skatteverket fråga dig, var har du fått dess pengar ifrån,  Att ha med dig Skr i sedlar till Finland undviker du dessa buråkrater där !!

Sedan är det bara till och köra eller segla till ditt hemland !!

I dagens EU är det inga Tull eller andra formaliteter !!

\<ahttp://www.finnexpo.fi/Table_pict/Exh_info_txt/id7317/aukiolo2.gif\ border=\0\ /> 

Admin edit

Det står kvar för att det inte strider mot våra regler.

Tack ADMIN !!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, så enkelt är det inte.

Är båten > 7m måste du betala momsen i sverige, men du kan dra av den finska momsen, dvs du behöver inte betala momsen i Finnland. Är båten begagnat (äldre än 3 måndader, motorn gick mer än 100 h, en annan ägare under den tiden) gäller det inte.

Kolla skatteverkets sidor ang privatimport bilar o båtar.

Hälsningar

Groenling

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte själv en båt i Finland ifjol - inga problem.

De är lite billigare än här hemma.

Köpte den i Jakobstad på Nymotors - en lite gammaldags försäljare som var vettig att prata med - ungefär som i Sverige för några år sen :-)

Priserna är lägre än här - men båtarna har ofta lite mer småskavanker.

Såg på en brygga - med Y-bommar - att det var ca 3 st av 40 st som hade fendrar.

Föreslår att du köper på firma och inte privat.

Kolla först in prisbilden på de finska motsvarigheterna till Blocket, Båtnet, Annonsböresen osv.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Hej, så enkelt är det inte.

Verkar konstigt !!

Här i Finland,i EU, får vi importera båtar, det gäller begagnade, utan tull och moms från ett annat EU land, inga problem !!

En återförsälgare, firma, måste alltid betala moms i sitt land. För PRIVATA  försälgnin eller köp, varesig i Sverige eller Finland, behöver mann inte redovisa moms !! 

Import av BILAR ÄR EN ANNA SAK !!!!

Jag tror att du har fel !!!Tror att du har missuppfattat det hela !!!!!  

Inom EU gäller, att en båt som är momsad i sitt orinalland, kan fritt föras och seglas i ett annat EU land utan att betala moms igen. 

Men jag tror, att ni är litet väl uppskrämda därborta !!!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag rände i höstas runt hela europa efter båt men fann båten nästgårds (hemma i Finland). Det är inga problem att hitta en välvårdad bruksbåt där. För det verkar som om de som har båt också vet en del om dessa. Inte bara brukar utan sköter om dom också.

Ifall du skall köpa privat eller i från ett företag är upp till dig.

Många av båtarna på andra sidan jölen är inte bottenmålade. Så du kan lätt se eventuella bottenskador. lycka till med ditt förestående båtköp/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Detta håller inte strek !! Ni verkar vara mycket dåligt informerade om Finland.,

Många av båtarna på andra sidan jölen är inte bottenmålade. Så du kan lätt se eventuella bottenskador. Man skall aldrig generalisera !!!!!!!!! Från en enda erfarenhet !!!!!!!!!

Vi här har mycket hög standard på båt underhåll, tro inte att detta är ett U-land.

Visst kann var och en precis som i Sverige låtabli med sitt båtunderhåll !! Här är det mycket välorganiserade båtklubbar, med obligatoriska båtbesiktningar varje år. Villka ni Sverie inte har !!

Båten i Finsk klubb skall vara sjösäker och uppfylla säkerhetskran eligt EU-s bestämmelser.

I Sverige är båtarna mycket välhållna, Svenskar är pedantiska !!

I USA, är båtar ochså mycket välhållna. I NewZealand är dom mer välhållna (nyligen hemkommen därifrån). NZ är ju ett land där det finnes mest båtar i världen i förhållande till folkmängden. 

Vet inte om båtar är billigare i Finland än i Sverige ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för tipsen som jag finner mellan tjafset

inte meningen att starta detta med min fråga (Trist)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall Du handla av firma eller privat ?

Jag kollar med en privatperson så jag är lite nyfiken där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Det är ingen skillnad av vem du köper båten ifrån, privat eller från en firma. En privatperson som sälger en båt behöver inte redovisa moms. En firma måste redovisa moms. Så det är alltid billigare att köpa från en privat person. Där gäller då din kännedom om båtar, för du kan inte räkna med någon garanti från en privatperson, om man inte gör det skriftligt. En firma lämnar alltid en viss garanti och återköpmöjlighet inom en viss tid.

Samma lagar gäller i Finland som i Sverige.   Sedan man har gjort upp affären, betalt och är nöjd, är det bara till, som en lyckans ost, och segla hem till Sverige. Glöm inte bort att ta med dig den stoltta blågula att hänga där bak i båten !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla

Jag funderar på att köpa en båt i Finland där ny-båt/motor-garanti finns.

Är det någon som har erfarenhet hur en svensk återförsäljare ställer sig till ett garantiärende där han inte kan utnyttja sina vanliga garantikanaler? Garantin finns ju där, men den måste väl gå via det finska återförsäljarnätet istället för det svenska antar jag. Hänger det på den svenska återförsäljaren välvilja eller har de rutiner för det? Det borde vara samma problem som om man köper tex en ny(are) bil utomlands.

Tacksam för tips.

/mli2 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan se om jag får fram svar på frågan.

De som säljer Yamarin i Finland är samma som har byggvaruhuset K-rauta i Sverige så det känns ju lite avigt.....smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Privatperson som köper av privatperson, samma som sverige.

Privatperson som köper av EU företag. Samma som i sverige dvs handlaren lägger på moms. I finland är momsen lägre än i sverige så redan där har du några procent lägre pris.

Att köpa båt inom EU är skattemässigt alltså ingen skillnad mot att köpa i sverige.

Om man är ett företag som är momsregistrerat så betalar man inte moms till EU företaget man köper från. Momsen betalas i sverige. Precis som alla andra varor och tjänster som företag köper av varandra inom EU.

Jag pratar ovan om fritidsbåtar och inget annat, för handelsfartyg etc vet jag inget om.

Båten kör man enkelt hem om den inte är trailerbar i vilket fall man tar den på släp efter bilen och tar en färja.

Notera dock att dom finska sjökorten ofta är tvärtom mot våra. Land ser ut som vatten och vice versa. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

eccentric, citat:

Notera dock att dom finska sjökorten ofta är tvärtom mot våra. Land ser ut som vatten och vice versa. :)

Här är exempel på Finska, gamla sjökort.

Dom NYA SJÖKORTEN har samma färger som dom  UK Admiralitetets

och Svenska sjökort.

Bilden taget från det Finska elektroniska rasterkortet år 2000.

På dom gamla Finska sjökorten var märkningen nästan helt annorlunda.

Se exempel på fyrsektorerna (Suomenlinna)mm.

Senast ändrad av anemos | 17 februari 2007 | 16:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Och så här ser UK Adniralty sjökort över Helsingfors ut. 

Har ingen bild på det nya Finska sjökorts typen.

Det är i princip tre färger som det Svenska. Djupkurvorna kan vara tonade blåt ?

Senast ändrad av anemos | 17 februari 2007 | 17:49

post-7154-1394234933,3174_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Här en sida med båt-linkar till många sidor om begagnade båtar i Finland och i Sverige ochså.

Tyvärr dom flesta Finska sidorna är på landets språk, men ochå vissa på Svenska !

Det finnes ett otaligt många sånna båt linkar !

http://users.utu.fi/psirkia/vene.html

Senast ändrad av anemos | 17 februari 2007 | 18:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...