Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
lisa-triss

Mögel och var köpa salt

Rekommendera Poster

Har läst igenom tråden om mögel i båten.

Har samma problem jag.

Upptäckte det i höstas och läste på kryssarklubben om hur man

riggar en spann med durkslag och salt.Där stod det att saltet fanns att köpa på Lantmännen kollade både där och på alla mackar runt om men hittade

bara NaCl,köpte det till slut och provade ändå.Funkar sådär,suger inte särskillt mycket vatten.

Var får man tag i det riktiga saltet??

/Lisa i gbg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tappen vid Prästgårdsängen har torksalt, CaCl2, (klorkalk, vägsalt och allt vad det heter) i 1-kilospåsar. Två-fyra påsar räcker en sån här fuktig vinter för medelstor båt om du stänger till alla luckor och ventilationshål. Plast, gummisnoddar och tejp är bra. Avsaltar ung. 1 liter per kilo.

Annars finns det hos båtaffärer och husvagnsdito.

Vanligt salt fäller inte ut vatten utan blir på sin höjd lite hårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att vädra in luft som håller 95% när det är 75% RH i båten är ju inte så smart.

Det gäller att passa på och vädra när det är t.ex 70%. Det är bra däremot.

Nackdelen är att det blir ett evigt vädrande. Den som har 20 mil till båten vill slippa den metoden.

Prova själv och ge utlåtandet efter en vinter med stängatillmetoden med avfuktning.

(Före detta inpass låg ett svar om att det inte är någon idé att avfukta båten med salt och sånt trassel. Bäst att bara vädra.) Det togs bort av nån anledning.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är samma problem som med krypgrunden under huset på sommarhalvåret.... Varm luft innehåller så gott som alltid mer fukt (mätt i ml/kg) än kall. Varm luft kondenserar mot kalla ytor. Med de vintrar som vi har numera med svinkallt ena dagen och regn nästa så blir det fukt på alla kalla ytor inne i båten om man inte kan reglera ventilationen på ett mycket intelligent sätt. Vädring är altså inget alternariv i vårt nya klimat...

Det bästa är i så fall, som jag också gjort med krypgunden, att täta igen helt och avfukta aktivt, elektriskt eller kemiskt. Det skall vara knastertorr (minst <60% RH) stillastående luft därinne. Problemt är bara, hur täta runt båten på ett smidigt sätt?

Min båt? Den står inne...smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rappakalja, av finska rapa, smörja och kalja, svagdricka, oförståeligt eller innehållslöst prat.

Synonymt med inlägg av anemos..... 2.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst innehåller kall luft mindre mängd vatten.

De flesta vet att det blir torrt på vintern inomhus. Men det är för att den kalla luften som hämtas ute av luftintagen värms upp. Varm luft kan bära större mängd vatten vilket resulterar i en mindre relativ fuktighet (RH). Tar man in 100% RH-luft (alltså rena dimman) ute när det är 20 grader kallt blir det kanske bara 20-30% RH när den värmts upp till 20 grader inne. Knastertorrt.

I vår hamn är det inte tillåtet att ha värme i båtarna (brandrisk). Har vi ett sånt väder som vi har haft de senaste åren (i Sverige) kan man försöka finna nya vägar för att få ned fukten.

Prova att avfukta om du har mer än 85 % RH i båten när det är 100% RH ute och du vädrar för fullt.

(RH=Relative Humidity. 100% är gränsen där fukten blir till droppar. Dimma, regn eller snö. Vattendroppar eller frost på kalla ytor.)

(En av dumskallarna)

(innan detta inpass fanns ett svar att alla dumskallar som inte begripit något om att man bara kan vädra ur fukten....)
Detta svar togs bort av någon anledning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Lisa

Nacl står för natriumklorid, alltså vanligt salt. Smaka på det!

Jag köper 25kg säckar på lantmännen till min avhärdningsfilter.

Kostar c:a 55:-

Räcker länge!

Lycka till.

Philip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Lisa! 

Jag köpte min säck på Lantmännen, de hade inte i lager men beställde hem, jag tror att de kallade det sommarvägsalt, det var KaCl.

MVH, G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det först och de två sista svaren.

Till er andra undrar jag bara, är ni inte läskunniga eller

vad är problemet?

Jag skiter väl i vem som är professor i vilken luftfuktighet.

Ska testa salt..Basta!Var köpa?HUR SVÅRT LÅTER DET??

/Lisa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid handlat min salt på lantmännen, eller granngården som det heter nu.

Det är sommarvägsalt man skall ha. Jag brukar handla det på sommaren, då har de alltid hemma. Men de tar säkert hem till dig om du pratar med dem.

Mvh David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en 25 kilossäck kalciumklorid hos Granngården för två år sedan, 105 kronor.  I kabinen som är helt ingenbommad har jag två hinkar med durkslag och salt.  Inget mögel där och 15 procents mindre luftfuktighet än utanför kabinen.  Men i sittbrunnen växer det så det knakar.  Där är det maximal vädring, och det hjälper INTE.  Har tvättat med mögelmedel flera gånger denna fuktvinter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej anemos.

Det du skriver i ditt inlägg stämmer visserligen, men har inget att göra med ursprungliga frågan att göra då båten inte står inomhus i ett uppvärmt utrymme som hämtar ny luft utifrån.

Det är den relativa fuktiheten, inte den absoluta fuktmängden i luften som påverkar om det blir mögel eller inte. Om RF (eller RH) är över 85% sker mögeltillväxt om det är plusgrader. Högre upp länkades till en intressant artikel från Kryssarklubbens hemsida där detta förklaras på ett bra sätt, klart läsvärd.

Bevisligen funkar detta med ventilation för dig (och även för mig) men har man båten på sådant ställe att det inte funkar med ventilation av någon anledning skulle jag inte tveka att testa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Lisa, jag håller med - hur fånig får man bli egentligen?

Hela tiden måste vi grabbar slå oss för bröstet.

Fan vet om det är nåt me hormoner. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Granngården har Kalciumklorid i 25 kg-säckar och kostar 117 kr i min hemmabutik. Dom har inte magnesiumklorid i lager men beställer gärna hem. En säck magnesiumklorid kostar 84 kronor och är att föredra av miljöskäl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...