Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
PatricS

Reservpropeller - eller?

Rekommendera Poster

Hur många har reservpropeller?

Är det ett måste när man har båt?

Nån skillnad på inom- utombordare?

.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen i reserv men borde ha det ifall man skulle gå på ett grund.

Får nog skaffa en till nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en reserv propp.
Tar ingen plats ingen extra vikt så varför inte?
Samt att jag har alltid en extra impeller med mig också,
/Jonas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog fler som har reservpropeller än som har verktyg för att byta. 14.gif\

Jag har inget av det, jag kör aldrig på grund. smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Reservpropp är givet. Och den billigaste verktygs lådan pengar kan köpa på Jula.

Verktygs lådan är super, det är den som gör skillnaden på katastrof eller trevlig båttur.

Fick stopp i filtret en gång som tur var hittade jag verktygs lådan och kunde fixa problemet och körde vidare.

/ Plarsa

http://ockelbo.plars.org

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Reservpropeller samt verktyg till denna samt extra impeller är måsteutrustning när det gäller innombordare.

Till utombordaren räcker det med propeller. För det är oftast så bökigt att byta impeller ute på sjön. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle vilja påstå att om det är ett måste eller inte beror nog ganska mycket på typ av framdrivning. Kan va klurigt att byta med raka axlar..

Personligen har jag ingen reservpropp då det skulle vara omöjligt att byta utan dykare ller någon som är bra på att hålla andan. För det andra så har jag nog större skador att bekymra mej om på båten om det gått så långt att på propellern fått stryk.

Impeller däremot, de har jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojojoj - he va snabba svar.

Om man skaffar en liten påhängsmotor - el eller bensin - ersätter den då reservproppen?

Om man har en båt på ca 14-1500 kg - alltsomallt - räcker det då med en elmotor eller måste man ha en bensinare? Styrka på motorerna?

Båtlängd 6,2 och bredd 2,5.

Intressant det här - man lernt so lange man lebt :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tror att elmotortilvärkarna brukar ha tabeller på hur tung båten får vara.

men en proppeler är vell billigar än en ny motor??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog köra på en bensinare ändå, har du den bara som reserv så kanske risken finns att strömmen sprungit iväg någonstans då du behöver motorn.

Klart en propeller är billigare än en ny motor oftast, men å andra sidan är det väl inte oftast proppen som är problemet utan själva motorn och har man då en reservmotor klarar man flera situationer än om man har en reservpropp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En reservpropeller kostar ju idag lika mycket som en begagnad liten påhängsmotor - och då hade jag valt det sistnämnda. Själv har jag behållt den gamla propellern i reserv - den duger att ta sig hem ifrån semestern med, men inte skulle jag försöka byta till sjöss inte. Har däremot en 6 hk utombordare ifall ifall.

Det skall väl allt vara en jävla grundstötning till för att propellern blir så oduglig att man inte kan ta sig in till närmsta hamn med lägsta fart. Hade inte båten varit utrustad med reservmotorn (utombordaren) hade jag inte köpt någon. I mitt fall tvivlar jag uppriktigt på att jag i sjögång kan gå ner på badbryggan, lyfta den ganska rejält tunga utombordaren, hänga den på plats och sedan försöka styra båten därbakifrån - helt utan sikt framåt.

Impeller däremot är ett måste - utan den kommer man inte en meter.

Carl-Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Reservpropeller är bra, om man även har avdragare och rätt uppsättning verktyg. Men som föregående talare påtalat: Byt INTE till sjöss utan ta dig åtminstone in till stranden. Annars är inte frågan OM du tappar något vitalt, utan VAD.

Något jag anser vara ett absolut måste och dessutom gör man en god gärning är däremot medlemskap i Sjöräddningssällskapet. Då får man assistans om det verkligen kniper.

Själv brukar jag ha reservmotor och propeller med mig om jag ger mig långt ut i skärgården eller utomskärs. För din båtstorlek bör man upp till 5-6 hk för att det ska vara någon vits. Mindre motor räcker inte i sjö och motvind, d v s när den behövs. Dessutom bör den sitta på plats. Att lyfta dit den till sjöss i taskigt väder är en rejäl olycksrisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag har inte reservpropeller med mig heller.

Skulle mot förmodan något hända så får jag väl ringa till någon.

För att byta propeller på öppet vatten är uteslutet för min båt i allafall.

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju ta dykcert. och köpa all nödvändig utrustning till det, men det kostar nog en hel del.14.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahahaa

Sen skickar jag ner tanten i vattnet.2.gif\

Tror du att hon grejar ett propellerbyte i samband med att trampa vatten?

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då ska jag ta den diskussionen med henne.

Kan ju föreslå ett träningsläger för propellerbyte i vattnet.

Tror du att din tant är sugen på att delta med?2.gif\

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska sjösätta på fredag så då kan ni komma och träna på min.

Min sambo har nog inte tid då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon.

Fixar du Brännvin så att hon kan värma sig med något efteråt?

Hon får köra med snorkel och baddräkt nu.2.gif\

Dykutrustning är så dyrt.

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jajamän. Ska fixa lite värme i båten så vi inte fryser när vi häller upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SSRS - inför längre turer.

Åker mest i älven och nära kusten mot Norrbyskär - Holmön.

Blir en längre tur till Jakobstad i Finland i sommar.

Nån som har en sliten orginalprop till Yamaha 150 hk 4t årsmodell -05. Gör inget om den är lite skadad. Ska införskaffa nödvändiga verktyg för ev byte.

Ingen påhängsmotor i år.

VHF-kurs i vår - ev köp beg.modern VHF efter det.Ev handburen.

Har dykcert. :-)

Tack för alla tips och erfarenheter!

Frihetsmaskin 64 DC

post-22148-1394234921,3871_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle rekomendera ett bra sjökort.

Om man inte kan läsa det så så ska man inte ut på sjön.

Om man kan läsa sjökort och sedan ändå råkar ha otur att hitta en sten eller grund så är SSRS till hjälp (bli medlem nu) och är säkert hos dig före du hunnit riskera liver genom att byta propp ute till sjöss och sedan drar de dig till lämplig hamn gratis.

Ofta blir det skador på drev/underhus eller andra skador vilket gör att det är direkt olämpligt att köra vidare utan kontroll/åtgärd av övriga delar.

På små båtar med liten utombordare 5-10hk och man ofta åker på luriga ställen kan man säkert ha en reservpropp i båten. Men övriga båtar måste det väll vara mer risk än nytta.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror på en reservmotor brevid, på motorfäste. Bensinare 6-8hk. Något jag ska försöka inhandla i vår...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att åka på sjön utan reservpropeller är som att åka i ödemark utan reservhjul.

Man kan säga att man inte skall gå på grund eller att man skall lära sig läsa sjökort. Men det handlar inte om detta.

Jag har kört sönder propeller 2 ggr och ingen gång var det fel på min navigering.

1:a gången var det ett vedträ som någon slängt i sjön och det gick in i propellern på min Nimbus 26 och slog av ett blad.

2:a gången så gick jag på en stock/fender som kanalbåt tappat i Kinda kanal och den slog av bladet. Den stod rakt upp cirka 60 cm under vattenytan.

Att jag sedan brukar gå på grund när jag letar efter ensamma vikar till natten beror på att jag chansar, men då har jag aldrig slagit sönder en propeller.

Jag har med mig reservpropeller och har övat in momenten för ett byte i sjön. Att jag sedan även har med mig gummibåt med snurra ökar bara säkerheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte mig en ny Mirage (rostfri) och den gamla får hänga med utifall. Förra sommaren gick jag på en bottenkänning. Bladen böjdes lite, satte på den gamla och körde vidare. Nu har jag fått tillbaka min fina Mirage efter service21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kostar en propeller?

En begagnad alltså - har aldrig köpt eller sett några begagnatpriser på propeller.

Och nu menar jag riktigt begagnad - lite skamfilad - men fungerande.

Det ska vara en ren nödpropeller som förhoppningsvis aldrig behöver användas.

Ska användas till en Yamaha 150 hk 4t årsmodell -05.

Kom gärna med tips - om nätadresser och storlekar - inom vilket storleksområde bör man hålla sig?

Frågar en novis :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förmodar att det bästa är att annonsera - varför inte här på maringuiden. Själv har jag vid några tillfällen haft kontakt med Propellertrim på Långholmen i Stockholm. Utmärkt service och de tillhandahåller också renoverade begagnade propellrar. Men okey, de är som nya och kostar en del.

Själv gav jag 1.700 spänn för en renoverad till min 200 hk Volvo Penta Aquamatic. Det är ju dock inte riktigt det Du söker utan en orenoverad - men som sagt försök annonsera. Om inte annat kan Propellertrim hjälpa Dig med vilka propellrar som passar.

Carl-Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...