FredrikN 0 Postad 6 Februari , 2007 En inombordare som installerades som ny för 10-år sedan men som aldrig körts, utan stått på land i någorlunda torrt klimat, klarar den sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Februari , 2007 Det är viss risk för att det kondenserat vatten i loppen under åren. Har den stått torrt hela tiden borde det inte vara något problem i övrigt. Det är väl att hoppas på det bästa och testa. Går den lätt runt när du snurrar på svänghjulet är det nog inga problem. Kolvringar kan t.ex ha fastnat dels i loppet. Vet inte om kolvringarna är av rostfritt matrl annars kan de också behöva lossas genom att öppna motorn. Kolla att du får oljetryck innan du kör för många varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikN 0 Postad 7 Februari , 2007 Packningar och gummibussningar bör inte vara ngt problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 7 Februari , 2007 Det är som forgus säger här ovan. Själv så skulle jag veva den ett antal varv för hand innan start. Om allt verkar bra och olja finns så skulle jag startat den ett ögonblick för att låta den stå avstängd ett tag så att oljan kan komma ut i kanaler m.m. Sedan en längre start på några minuter och sedan kolla att alt är som det ska. Slutligen låta den gå på tomgång tills tempen kommer upp så att det är lätt att tappa den på olja för att sedan fylla på ny tillsammans med filterbyte. Är den sötvattenkyld, så skulle jag tappa det systemet också för att fylla på ny glykolblandning och rengörning av dieselfilter m.m.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 7 Februari , 2007 Hej Ja, håller förövrigt med sign Orven. Motorn är både ny (tillv mellan 1993-2005) och självklart sötvattenkyld. Lycka till Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikN 0 Postad 9 Februari , 2007 Hur ska den köras in sedan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 9 Februari , 2007 Hej Köpte själv en ny inombordare för nått år sen. Modellen större (antal hk) än din. Mig veterligen fick jag inga specifika förhållningsregler mer än att inte maximera varvtalet på motorn. Varvtalet mellan marsch,- resp maxfart är annars förhållandevis litet, kanske 4-600 varv. Kör med förnuft och använd med fördel instruktionsboken när och vad du skall kolla på motorn samt genomföra service. Lycka till Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikN 0 Postad 12 Maj , 2007 Nu visade det sig att den inte går att dra runt. Behöver man ut med hela motorn, den sitter i en segelbåt, eller finns det annan quickfix för att få igån den? lyfta toppen på plats och byta kolvringar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser