Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
arkivdykarn_lw

Hälsning från \"Kejsaren\"!

Rekommendera Poster

Tyvärr var skutan helt torr, inget konfonium fanns att tillgå, så jag kunde bara göra en artig honör å be om ursäkt för mitt slarv & hoppas nu att det godkändes.

Man får väl ta igen det i vår å ta dubbla virrar!

I går morse låg det netting* överallt, så om SMHIs prognos -om flera minusgrader å svag vind i veckan  -håller så lägger det nog på allvar i Kejsarens farvatten.

*tunn nattis.

Bild: På väg till handelsboden i Arkösund. Honörsfingrarna syns bakom näsan! Skakigt å snett å kallt om fingrarna/-3 grader.

post-1968-1394234914,5377_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

DU är alltså värre än jag. Skulle segla förbi Kejsaren med min nyinköpta Fingal och hade inget ombord att tillfredställa Majestätet med. Men det löste sig naturligt då jag kom att segla en annan väg när det kom till kritan.
Men att segla i minusgrader och tunn is, man får väl ta med en säkerhets hälsnings mängd utifall att i fortsättnigen.
Skall förmodligen genom StAnna i sommar.
Hälsn
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja man får väl skylla sig själv om man bosatt sig på en öde ö å ogillar motorer! (ljudliga maskiner i största allmänhet), då blir det en hel del segel å rodd (å även lite paddling).

Pälsar man bara på sig ordentligt* och vidtar de extra säkerhetsåtgärder** som gäller vid gång i kalla vatten, så finns inget som går upp mot en god slör med snöfall!!

*flera lager av tunna plagg, så man behåller sin rörlighet och mycket värmande luft emellan dom.

**som i huvudsak går ut på att man håller sig kvar ombord. Flytväst är givetvis ett obligatorium, men den hjälper inte mot förfrysningsdöden.

Bild: Något att ta efter?!

post-1968-1394235006,9899_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...