Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
HJFF1969

distansmaterial?

Rekommendera Poster

Har upptäckt fukt i akterspegeln (plywwood innanför plasten) kan man ersätta med Divinylcell eller Bonocell, har fått för mig att den är lite mjuk, hur gör man isf där motorn kläms fast....nåt annat hårdare material som ej suger åt sig vatten, finns det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Bulta dit en rostfri plåt eller en aluminium bit bäst är att bocka till ovankant och sen köra en likadan på insidan också med bokad ovankant

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså en aluminiumförstärkning bara där motorn kläms fast och tex vinylcellplast på resten av akterspegeln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En vän till mej fyllde akterspegeln med epoxy och glasfiberväv. Han sågade bort en bit av akterspegeln (som sedan plastades tillbaka) för att komma åt att med ett långt borr fräsa bort all dålig playwood. Sist satte han en förstärkning av rostfri tjock plåt (4 mm tror jag) på insidan.

Mvh / Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den är fuktig, så pass att om man trycker med en skruvmejsel så pressas vatten upp, har kollat på olika ställen och det är samma sak.

Om man använder plywood igen är det då en fördel att använda epoxi i stf plast?

Det verkar även som om plywooden under durken släppt men där borde det väll gå att gjuta in förstärkningar istället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för båt du har? Det är bättre och använda plywwod och plast. 

efter det målar du med Epoxy färg.

Gör man det rätt blir det bra.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, epoxyn väter plywooden bättre, har bättre vidhäftning och är tätare och skyddar därmed akterspegeln bättre än polyesterplast för ny fuktinträngning. Men du måste se till att akterspegeln är absolut snustorr innan du kör igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmmmm, får nog använda plywood igen, man kanske skulle sätta in en bit där det behövs och resten nåt skumplastmaterial?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Bytte akterspegel på min Ockelbo B16. Inget roligt alls...

För att få det rätt skall all befintlig plywood bort och ersättas med nytt i ett stycke. Jag använde 30 mm marinplywood som jag köpte på brädgården.

Kan du plasta?

Kan du det hade jag satt vinkelkapen från utsidan och sågat mig in till träkärnan, tagit bort plywooden, lagt dit ny och sedan laminerat utifrån med 5-6 mattor. För att få till finishen så lägger du skarven i hörnet där den slutar. Stryk Gelcoat och slipa med 400 -600 -800 -1000 papper. Avsluta övningen med autosol!

Sen är du färdig!

Själv gjorde jag mitt inifrån vilket jag inte vill rekommendera någon på denna planet!

-ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag har bytt akterspegel på min båt. Vi rensade bort den gamla plywooden och ersatte den med 4*7 mm ny plyfa. Skivorna limmades ihop med casco supersetlim-nånting. Sen plastade vi in skivorna och monterade nya knän för extra förstärkning.

Bilder finns på vår hemsida: http://hem.bredband.net/micklar

Lycka till!

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok: Så pass liten båt är det ju lätt och byta på...Är fukt skadan upp till eller ner mot skrovet ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hela plywood skivan är blöt, har sågat upp den utifrån nu, lämnade en ca 7cm ram kvar i ytterkant för att kunna plasta mot nåt....lite bökigt att få bort träet längst in dock.

Vad tror ni, kanske det inte är så noga med det sista längst in bara det är torrt?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu rensat bort all gammal plywwood, det verkar vara en 17-18mm tjock skiva, kan man inte plasta upp den tjockleken och därmed slippa nåt material mellan???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja: Har du kapat bort skivan från utsidan.....Då har du jobb om det ska bli bra...Man ska alltid ha utsidan så hel som möjligt som som här tex   hemsida: Klicka här ...

Senast ändrad av knoptoken | 14 februari 2007 | 15:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick bort i stort sett allt trä, så vad tror ni, det är ju så pass liten båt att de skulle väl gå att bara plasta upp till rätt tjocklek utan distansmaterial samt förstärka med en alu eller rostfri plåt på utsidan.

Hur många lager skulle det behövas tro?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror på glasfibermattans tjocklek.

450 grams matta bygger lite mindre än en millimeter per lager.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att vara annat ät lekman i ämnet så har jag ändå hört från proffs att plywood ska ersättas med ett material (t ex divinycell) som inte kan ruttna om man renoverar akterspeglar, eftersom enda syftet är att det ska utgöra distansmaterial och inte bära upp någon last. Vore intressant att höra synpunkter från de tidigare inläggsförfattarna som rekommenderar plywood om vad fördelarna är med att välja ett organiskt material som kan ruttna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är ju så att akterspegeln ska bära last,I det här fallet en motor

Vad är det för fel och ha Plywood som distans material.

Det har ju båtar än idag, Det gäller ju och göra jobbet riktigt

Och sen gäller det ju och välja lämplig plywood till Akter spegeln

Har bytt på ganska många båtar ..Har oxå snackat med såkallade proffs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska absolut vara plywood i akterspegeln. Var dock noga med att köpa riktig marinplywood som är wbp (water boil proof) limmad. Divinycell ger visserligen laminatet sdtyvt men klarar inga tryck påfrestningar som det blir på en akterspegel. Dvs divinycellen kommer att tryckas ihop och laminatet kommer då att delaminera. Varvid styrka och styvhet kommer att försvinna. Divinycellen tillför ju heller ingen styrka i sig själv som plywood gör. Däremot så ska du tänka på att när du borrar hål i akterspegeln för motorn så ska du fräsa ur 2-3mm av plywooden för att sedan fylla urfräsningen med epoxy spackel annars så kommer fukten tillbaka som ett brev på posten. Hoppas att det hjälpte lite..

//Mårten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som har erfarenhet av denna: FIRET Coremat P2430 eller liknande, det är en polyestermatta 4mm tjock med 50% microballonger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej. Men jag rekomenderar dig fortfarande plywood om du gör det rätt så kommer det att hålla i minst 30år och då kanske du har sålt båten?

//Mårten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, blir nog så att jag använder plywood och limmar ev flera lager tex 3*12mm skivor med epoxi, vad ska man använda till utfyllnad mot kanterna, är ju lite svårt att få den exakt samma mått som originalskivan.

Senast ändrad av HJFF1969 | 17 februari 2007 | 13:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Limma ihop plywooden med ett polyurethan lim (skumlim) om du limmar med epoxi så måste du också plasta med epoxi senare då polyester inte fäster på epoxi. Självklart så kan du använda epoxi men då kan du inte använda några polyesterbaserade produkter om det skulle komma i kontakt med epoxin. Så mitt tips är limma med polyurethan lim, fyll ev hålrum som blir med ett polyesterspackel (blanda polyester och microglasbalonger) och avsluta med glasfiber och polyester. Och sedan som jag nämde tidigare fräs ur plywood i de hål du gör i akterspegeln (tex bulthål för motor) och fyll med epoxi spackel.

//Mårten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, använde mig av coremat 5*2mm, så tillsammans med glasfiberväven blev tjockleken på akterspegeln ca 18mm och urstark, ska även plasta över 2st 12mm plywood bitar just precis där motorn monteras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...