Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Gäst RA

importera båt från usa

Rekommendera Poster

Suck, och hur hade du tänkt dig att din normalkund ska kunna bedöma skicket på båten innan full betalning? När den står inlåst i en frihamn?

Nej du Capitan, du och dina två fjolliga vapendragare SeaRay/Michel försvarar något som gemene man tycker är ganska rejält omoraliskt. Och som skapade väldigt stora rubriker i både fackpress och dagspress i början av 2000-talet.

Och nej jag har inga dubbla nick, så släpp det där skitsnacket.

Men ok, vi kan släppa det. Vi har bevisligen helt olika syn på detta. Livet går vidare för det. Så länge ingen i min släkt eller bland mina vänner blir blåsta på big cash, så låt gå. Man kan inte stoppa alla världens problem. Särskilt inte på ett båtforum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Om Ni nu är färdiga med Er vendetta kan vi kanske återgå till vad tråden handlade om.

Har jag förstått det rätt?

Om jag köper en båt i utlandet av en mäklare i Sverige som har sitt företag registrerat i Sverige så borde väl konsumentköplagen gälla?

Köper jag en båt av en mäklare som har sitt säte i ett annat land så gäller inte Svenska konsumentköplag?

Om en mäklare förmedlar en båt borde mäklaren oavsett var han har sitt säte erhålla en provision för sitt arbete. Vad denna provision är vet jag inte men låt oss säga 20.000 för en båt i miljonklassen.

Hade det då inte varit bättre att använda 20.000 för att åka till landet i fråga och titta på det man tänker köpa?

I de tillfällen mäklaren är inblandad, är det då mäklaren eller köparen som är importör av båten, vem är ansvarig för frakt, tull och moms? Mäklaren eller köparen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrivet: 08 december 2012 - 12:22

Michel: Är man en ensam stackare för att man tar avstånd från affärsmetoder som går ut på att blåsa folk?? Är det sånt man får lära sig på VVS-linjen i Gymnaiset?

Capitan: Avsaknad av empati är psykopatens största brist. Ditt resonemang går ut på att alla som inte gillar USA-importsblåsarna är bittra och eländiga. Exakt så resonerar bedragare; är du så dum så du går på mina blåsningar får du skylla dig själv.

Jocke-Sea Ray: Här är ni 3 tydliga beivrare av tvivelaktiga affärsmetoder. Och ni anklagar mig för att inte ha några spärrar??? Hallå, någon hemma på vindskontoret? Litet korsdrag där va?

Men ok, fortsätt plocka hem båtar från USA, kör på med er tvivelaktiga affärsmoral, alla bortförklaringar varför Svenne Svensson som vill köpa sin drömbåt inte behöver träffas för att skriva kontrakt, inte behöver besiktiga båten på plats, måste betala först 2/3 till någon bank i Florida och slutligen har betalat hela likviden innan vederbörande träffat en enda person live. Och slutligen tar emot båten från någon lettisk åkare, fortfarande utan att ha träffat en levande motpart i affären. Sen när båten inte motsvarar förväntningar. Sorry you are so fucked!

Jag tycker det är fel, TS kände sig blåst, men ni tycker det är OK.

Ja vad fan säger man-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gymnasiet??? Man börja undrar om det är en liten finnig snorunge som skriver detta. Ena stunden är man en homo, fjolla och bedragare och i andra stunden ska han låtsas vara en seriös insändare och tycka synd om dem som blir lurade. Snacka om skitzofren, vem faan tycker att det är okej att folk blir lurade vilket PUCKO. Det är inte lönt och ge denna pervo tillfredsställelse han får av detta. Titta i andra trådar som Soumi_batti skriver i, en riktig jäkla bråkmakare.

Om du ska gör fler personliga och osanna påhopp mot mig så är du välkommen att kontakta mig utan för forumet, jag är inte anonym du hittar mig på nätet, så kan du förklara dig men det är du nog för feg för din råtta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på att tråden skapades 2003 så kan man ju hoppas på att TS har hittat någon båt. Hur som.. jag har importerat min båt och är myket nöjd med hela affären. Om någon har seriösa tankar angående detta så bistår jag gärna med erfarenheter. Jag tror säkert att ett antal har blivit lurade och andra har gjort kanonaffärer men det är väl likadant på blocket dagligen eller?

Sluta med alla påhopp och uppför er som folk istället.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sluta böga dig nu Michel och svara istället på Hemingways fråga.

Mitt förslag till svar till Hemingway är att det finns vägar runt allt. T.ex. kan man alltid jobba med dubbla kontrakt. Ett svenskt och ett amerikanskt. Vilket gäller? Just det, you are screwed again.

Det där är ändå bara ett axplock av alla metoder som används.

Målet är att du ska ha betalt allt, utan att ha träffat en levandes person. Motparten är inte bosatt på adressen som uppges och kontot ägs av en målvakt. I bästa fall får du en båt, tyvärr var det många runt början av 2000-talet som fick inget alls. Efter månader av jakt svalde de stoltheten och gav upp. Med ett stort hål på kontot. Inget att skryta om på herrmiddagarna direkt. Om detta finns det MÅNGA artiklar.

Nu är detta inget specifikt för just båtbranschen. Inom bostadssvängen är det vanligt förekommande med blåsningar där samma hyreskontrakt säljs till flera personer.

Livet är orättvist och jävligt ibland. Trixet ligger i att inte själv trilla i fällan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Jag förmodar att kontrakt är bindande först när båda parter undertecknat det. Då har både säljare och köpare ingått ett avtal. Varför skulle man ha dubbla kontrakt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte du av ett företag registrerat i ammat land så gäller inte svenska konsumentlagar.

Den person som står på tullpappret är importör. Normalt köparen även om det är en svensk firma som förmedlar båten. Mao säljarna slipper bli inblandade i CE cirkusen mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du förklara vad det är som jag och andra skulle försvara?

Köp från USA går till på ett sätt och sen är det upp till kunden att välja om han kan tänka sig att köpa båt på film/bilder. Besiktningsman erbjuds i regel dock är det något de flesta avstår från då de kostar några tusen.

Att du inte skulle ha dubbla nick är ju bara löjligt att påstå. Ett barn kan räkna ut att AgatonSax och Soumi_batti är samma person.

Trots dina påhopp som är under all kritik så kom det något positivt ur detta. Du har än en gång visat vad du är för person inför alla här på forumet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Capitan

Så som Du beskriver det så det enda mäklaren gör är att visa upp några foton fyller i blanketterna och kammar hem provisionen.

I det läget skulle jag bespara mig mäklarprovisionen och åkt till USA själv, kollat objektet och avslutat affären med säljaren direkt. Har man lyckats skrapa ihop så mycket pengar att man har råd att köpa en båt i USA har man nog tillräckligt stor intelligens att fylla i pappren själv också.

Det vimlare ju utav säljsaiter på nätet världen över med båtar...inte bara mäklarsaiter. Vore nog enkelt att hitta något som passar att åka och titta på.

Ärligt talat kan jag inte se att man får något av värde från mäklaren i det här fallet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Håller med dig 100%. Dessutom har både privat o i jobbet importerat mängder från USA. Att man skulle behöva betala nåt i förväg är bara bullshit.. om det är ett seriöst företag . Om inte ja varför då ??

jo ganska enkelt ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du FinnBåten ..jag läst igenom mina egna inlägg och kom fram till att jag inte stöder lurendrejeriaffärer , någon stans ! Jag säger att mina egna erfarenheter på flera av mina båtar är goda ! Så sluta kasta skit på mig för att du själv inte är nöjd med upplägget !

- Håll isär fakta och uppfattningar ......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är här importmånglarens skills kommer in i bilden. Den dagen du bokat träff på en adress som inte är det minsta kopplad till den svenska kontakten, får han plötsligt förhinder. ringer dig samt mailar såklart och drar nån bullshit vals om att vederbörande eller anhörig var tvungen att rusha iväg till sjukhus hela dagen, men här kommer en PDF:ad version av kontraktet med min påskrift. Allt du behöver göra är att signa, scanna och faxa tillbaks. Samt betala förstås.

Efter någon vecka hör samma munläderflinke säljare av sig igen och är upprörd. Båten står redo att lastas i Fort Laurdale men du måste fort fylla i ett amerikanskt kontrakt och därefter omedelbart sätta in x pengar i USD på en bank i Florida.

Men du sa ju att allt skulle vara i SEK, ska 2/3 var i USD nu? Dessutom har vi redan ett kontrakt i SEK på hela beloppet? -Du vet det är sjukt tryck nu, jag kanske uttryckte mig oklart. Men så här är det i alla fall.

Osv osv. Vafan det är bedragare vi snackar om, inga scoutledare direkt. Hela verksamheten går ut på att blåsa kunderna.

Jag skulle kunna lista ett antal båtmäklarfirmor med bas i Florida och INGEN levade person här på forumet i alla fall har träffat dem live. Högst troligt heter de inte det som de påstår heller.

Det är Nigeriabrev helt enkelt. Eller timesharinglägeneheter, you name it. Scam på högsta nivå.

Som sagt, enklaste sättet att inte bränna sig är att sky allt som har med Floridabåtar att göra som pesten.

Eller anklaga mig för att vara en buttergök, ensamdåre, scizzad whatever. MEN DET ÄR INTE JAG SOM BLÅST EN JÄDRA MASSA SVENSSON PÅ BIG MONEY. De som gjort det vet med sig vilka de är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man måsta ha insikt på upplägget i båtaffär ! Finns väl ingen som skickar över en båt från staterna om den inte är betald ! Vänd påt ..finns det någon här som skulle sälja sin båt till Us och invänta pengarn tills båten står på land i Usa ? ...nä , förmodligen inte !

Finns det någon i Sverige som skulle vilja leverar sin båt typ 50mil bort innan man fått betalt för den !

Tänk efter innan ni bara tycker en massa ! Det är mitt tips till Er !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har en så fantastisk beskrivning av detta att det måste varit du som blev lurad , eller att du bara inte fattade vad det handlade om , och därför är besviken ...på dig själv !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Suomi

Lägg ner......är man så jävla dum att man går in i sådan affärer som Du beskriver med så stora pengar så är man ute efter att tvätta dem. Seriösa människor går inte på det där.

Jag säger varken bu eller bä. Det finns säker seriösa och också oseriösa mäklare.

Betalning utomlands är väl inga problem. En rembusch som banken diskonterar över till säljarens bank när objektet lämnar hamn. Så har jag handlat datorer från Taiwan utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo du har rätt. I ett B2B kontrakt görs det nog som regel som du beskriver. Här pratar vi om B2C där säljaren är expert på att luras och köparen försöker så gott den kan att säkra upp sig mot fraud.

Varför blir folk blåsta generellt? Oftast handlar det om ett förtroende som säljaren bygger upp och som sen missbrukas. I kombo med ett erbjudande som framstår för bra för att vara sant.

Korrekt metod är definitivt som du beskriver, att åka personligen och besiktiga objektet. Att säkra upp pengarna tills leveransen inkl transport utan skador är säkrad osv.

Men hur många Svenssons kan allt sånt där? Just det. Och där kommer bedragarna in.

Jag har flera vänner som tagit hem båtar på senare år från olika Europeiska länder, UK, Belgien Kroatien. Samtliga åkte och tittade på båten. Samtliga affärer gick bra.

Att som säljare lyckas lura till sig en sign utan att ha träffat kunden en endaste gång och utan att ha visat båten på annat än en massa bilder. Och därefter genom olika trix få den mer och mer misstänksamma köparen att betala hela beloppet innan leverans, precis som Jemma här ovan. De flesta normalt funtade människor skulle nog hålla med om att det är fett oseriöst. Till och med Jocke Sea-Ray...

Men det var och är exakt så som Floridamäklarna jobbade. Och som skapade så stora rubriker i pressen när det begav sig. Tydligen fortsätter det än idag. Kanske är svårt att ta jobb på kontor om man gjort det till livsstil att blåsa folk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De båtar som ligger hos amerikanska mäklare går ej att köpa direkt av ägaren. Man ingår kontrakt med mäklaren tydligen så det blir böter om du bryter det. Dock går de flesta båtar som annonseras av tex CG marine mm att hitta på de vanliga säljsidorna hos mäklare.

Är väl mer eller mindre bara Boats Int som äger de båtar dom säljer

Självklart skall man åka över och titta båten. Inga stora pengar i det stora hela oftast och en kul semester :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Capitan

Nu har jag inte gjort några båtaffärer i USA så jag vet inte riktigt hur det funkar. Men jag skulle tro att där som här så finns det väl privatpersoner som säljer sina båtar utan mäklare och då har möjlighet att utannonsera dessa på nätet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Högst egendomligt att du använder EXAKT samma ord som AgatonSax tidigare skrivit... :)

För övrigt så blev Jack som stod för dessa omtalade rubriker utlämnad till Sverige efter många år. Dock kunde dom inte fälla honom för något. Moms och CE fusket hamnade på båtköparna eftersom de stod som importör(ofta ovetande).

Jack drev FCC Florida med senare namnbyte till Unique-Boats som blåste otroligt många svenskar och norrmän mm. Inte bara på båtar utan även bilar och motorcyklar.

Folk som fick helt annan båt än den de köpt på bild osv. Båtar som var år försenade eller aldrig kom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Jodå det är det vanligaste men man gör ett avtal. Ett avtal innebär inte att man skall betala men däremot preciserat det när man skall betala villket är en väldigt stor skillnad.

Igen totalt hål i huvudet att betala något i förskott. Om säljaren kräver det så va vaksam med stor sannolikhet är det något som inte är som det skall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp. På tex ebay och craigslist mm. De stora renodlade båtsidorna är mer eller mindre enbart mäklare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du citerar mig ..men nu är jag inte med , igen :-) vad tänker du på , förklara så jag fattar :-)

( skulle jag argumentera som AgatonSax gör .... isåfall är jag besviken på min egna otydlighet :-D )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Suomi

Idiotförklara inte svenska folket även om Du är Finne. Folk som har så mycket pengar det handlar om och är seriösa är tillräckligt smarta för att inte gå in i sådan affärer.

Att folk som otillbörligt tillskansat sig pengar och vill tvätta dem kan jag förstå att de blir blåsta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har då aldrig köpt något i varken Sverige eller annat land där ja inte behövt betala till fullo för att få det jag skulle köpa. Allt från tuggummi till båt

Tex om du skulle sälja din bil så skulle du ju inte släppa iväg den utan att ha fått full betalning oavsett vilket avtal du skrivit med köparen. En sån risk tar man bara inte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Mäklaren företräder säljaren. Skulle jag köpa något utomlands skulle jag aldrig göra det uta att jag själv eller en representant för mig var på plats. Jag skulle anlitat någon att kontrollera att det är rätt båt att den uppfyller säljarens beskrivning att den sätts på ett fraktfartyg och då skulle min bank släppa rembuschen (betalningen). Går inte säljare och mäklare med på detta skulle jag avstå affären.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Nu är jag inte riktigt med. Har jobbbat som inköpare i en väldans massa år och betalningsterminen är oftast i min branch 90 dgr dvs ca 3-mån.

Har aldrig köpt ngt o kommer aldrig att göra det med förskotts betalning, I de fall där det krävs förskott så är det , igen något som är fel. Antingen har säljaren likviditetsproblem eller är på obestånd på ngt annat sätt.

Men visst vill man ta risken fine...men skall vara medeveten om den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

blondbella, klicka på capitans signaturlänk rilles.nu och kolla rubriken OM RILLES.

Så kanske bitarna trillar på plats varför Capitan pushar så för förskottsbetalning. He has been there and done that!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm? Hur blev det så här. Var givetvis Soumi_batti/AgatonSax jag citerade. Eller skulle :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...