Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Gäst RA

importera båt från usa

Rekommendera Poster

Hej direkt från Usa är en risk grymt klimat billigt men oftas slitet MEN det finn bra med !

Själv köpte jag från petersplace.se dom är grymt seriösa har en verkstad i Sverige och besiktningsmän på plats som besiktar / prutar / tar bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla båtvänner!

Nuvarande dollarkurs får en att bli lite småsugen att importera en skuta.

Det finns ju otroligt många inlägg här om detta, men mycket är bara pajkastning. laugh

 

Ni som importerat, har ni något tips på en seriös svensk firma som tar hem båtar åt en?

Man vill ju gärna ha lite garantier, försäkringar m.m. och att allt sköts proffessionellt!

Lite småfix kan man ju leva med, bara drivlinan och båten är i ett någorlunda skick.

 

Tack på förhand! Ha en skön sommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag köper du en båt biligare i sverige än i USA! ( beror lite på vad du vill ha). Kan annars rekomendera GC Marine International, finns på Blocket. Grymt duktiga oh seriösa! De har X antal referenser som du kan kolla med. sköter all hantering osv. Andreas jobbar i USA och Conny i Sverige. 100% Seriösa!!

PS( och nej, jag har ingen provision, bara en bra erfarenhet!) DS.

MVH

 

Jerker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

´ Har nyligen hämtat min Maxum 2400 SCR som jag köpt i USA(Nashville). Måste säga att båten är i mycket bättre skick än vad jag trodde, själv var jag inte över och kollade utan det gjorde en bekant till mig som bor där. Transporten sköttes utav Boatexport .com. Fick båten inom rimlig tid, ca: 5 veckor, Charleston-Göteborg. Jag var lite orolig för bla, CE-märkning, trasig båt vid ankomst, lång tid mm. men inget utav dom problemen upplevde jag. Bara att hämta ut båten vid vakten och köra hem den. Dom som skriver att tullen tar båtar som inte är CE-märkta har fel, även dom som skriver att icke CE-märkta båtar ej går att försäkra har även fel dom med. Försäkrade båten direkt när jag hämtade den och killen på försäkringsbolaget brydde sig inte att den var inte CE-märkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft med Conny och Andreas på GC Marine International att göra och det var en trevlig erfarenhet.

Min tanke var att köpa hem ett kapell via dom men det blev inte av p g a andra utgifter.

Snabb mailkontakt och lätta att ha med göra.

 

...och nej...ingen provision här heller... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför anlita en agent som ska ha 40 papp när du kan göra allt själv utan att ens resa till USA?

Jag har köpt 4st båtar från USA, varav en från en agent (som bl.a. nämnts i denna tråd). Det var den enda som var solblekt och hade problem med mögel, m.m.

Efter den läxan har jag köpt insjöbåtar som jag hittat själv på nätet (kräv full historik, referens till serviceverkstad samt en mängd högupplösta bilder, dessa säger mer än en på platsen ögonbesiktning), i två fall av privatpersoner. Inrikestransporten är enkel, det finns siter motsvarande ebay som betygsätter lokala fraktare och pressar priserna (budgivning).

De båtar jag köpt själv har haft max 5 år på nacken, har alltid varit upptagna/aldrig bottenmålade - äldre kan behöva på platsen besiktning. Skicket på motsvarande i Sverige finns inte - som nya! Vad gäller kvalitet så har Cobalt och Regal topp, absolut toppkvalitet.

Sjötransporten är även den mycket enkel. Allt som allt tar det ca. 4-8 timmars administration.

Vad gäller CE debatten är denna helt enkelt tragisk; CE tvånget är en ren tullskatt. Det som skrämmer är att ViB och andra tidningar lobbar allt de kan för att skrämma köpare, det ska vara i praktiken ömöjligt att CE märka. Det stämmer säkert, men strunta då i att CE märka - detta är ett spel för gallerierna, och man är lurad om man betalat 25 papp för lokal CE märkning av s.k. notified body som ändå ej är värd något.

En USA båt från t.ex 2004 med MPI eller Gxi motor som är CE märkt från fabrik har ALLT samma förutom brandsläckaren ( eventuellt ett fåtal detaljer om man ska tro de svenska importörerna). Tror verkligen svenska lobbyister att vi vanliga går på att USA tillverkarna skulle ändra skrovkonstruktion, eldragningar och andra grundläggande detaljer och att de finansiellt skulle kunna räkna hem det för att möta EU exporten?

Det är vi slutkonsumenter som betalar våra båtar och försäkringar - låt oss styra marknaden mot ett förnuftigt håll och hålla EU lokala lobbyister långt borta.

 

 



Senast ändrad av livinstone | 19 augusti 2011 | 10:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strunta i att CE mär´ ka kan bli en mycket dyr historia om man nu inte tänker ha båten tills den skrotas. Säljer man den vidare så har man som importör allt ansvar för den i framtiden. Om den tex exploderar och någon dör så är det du som importör som har hela ansvaret för detta eftersom man satt en förbjuden produkt på marknaden. Skulle aldrig utsätta mig för den risken. Vidare så börjar det nu dyka upp personer som köper (medvetet) en icke CE-märkt båt, stämmer säljaren och får rätt (finns flera sådana fall) och säljaren får punga ut med 100.000 papp till. En ny sorts bedrägeri. Men köparen får i dessa fall alltid rätt mot säljaren som sålt en död produkt.

Så se upp med detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom inga CE märkningar som gjorts i efterhand kan godkännas (se ViB:s artikel i våras) kan alla stämmas. En svensksåld båt som är CE märkt men som eftermonterats av hempulare/proffs  med diverse extrautrustning riskerar inte heller klara av en CE eftermärkningskontroll. Rena vilda västern borde vara ett faktum. Detta håller inte i praktiken och är skrämselpropaganda iscensatt av lobbyister som representerar lokala handlares - inte oss slutkonsumenters intressen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som importör? Det torde väl endast gälla om jag importerar båten som firma och inte som privatperson.

 

Skrämselpropaganda är precis vad det är!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Du som privatperson har det ansvaret om du sätter en död produkt på marknaden så även ett företag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hittade lite från Antelist angående CE-märkning av USA importerade båtar:

Det som är intressant är skadeståndet/ansvaret som man har under hela båtens livslängd eller till du själv lämnar in.
Är det så då?

Det beror nog på hur du tolkar lagarna. Inget är som sagt hugget i sten.

Om jag importerar för att släppa båten i omlopp är jag skadeståndsskyldig

Skadeståndsskyldig är inte den som visar att han inte har satt produkten i omlopp i en näringsverksamhet.

och till sist:
   Talan om ersättning måste väckas inom tio år från det att den som påstås vara skadeståndsskyldig satte den skadegörande produkten i omlopp.

Är man då befriad från skadeståndsskyldighet efter 10 år?
Och om jag som privatperson säljer efter några år räknas det som närringsverksamhet då?



 Skadeståndsskyldiga

6 §Skadeståndsskyldiga enligt denna lag är
1. den som har tillverkat, frambringat eller insamlat den skadegörande produkten,
2. den som har importerat produkten till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet för att sätta den i omlopp där,
3. den som för att sätta produkten i omlopp har importerat den från en stat som ingår i Europeiska frihandelsorganisationen (EFTA-stat) till Europeiska gemenska pen (EG) eller från EG till en EFTA-stat eller från en EFTA-stat till en annan EFTA-stat, och
4. den som har marknadsfört produkten som sin genom att förse den med sitt namn eller varumärke eller något annat särskiljande kännetecken.

   www.notisum.se/rnp/sls/lag/199... gäller inte vid import mellan stater som har ratificerat konventionen den 16 september 1988 om domstols behörighet och om verkställighet av domar på privaträttens område, om en dom i importlandet till den skadelidandes förmån mot någon som är skadeståndsskyldig enligt www.notisum.se/rnp/sls/lag/199... www.notisum.se/rnp/sls/lag/199..., www.notisum.se/rnp/sls/lag/199... är verkställbar enligt konventionen i den stat där den skadeståndsskyldige har hemvist. Lag (1992:1137) och (www.notisum.se/rnp/sls/lag/199...).

7 §Framgår det inte av en skadegörande produkt som är tillverkad, frambringad eller insamlad här i landet vem som är skadeståndsskyldig enligt www.notisum.se/rnp/sls/lag/199..., är var och en som har tillhandahållit produkten skyldig att betala skadestånd enligt denna lag, om han inte inom den i www.notisum.se/rnp/sls/lag/199... angivna tiden anvisar någon som har tillverkat, frambringat eller insamlat produkten eller marknadsfört den som sin eller tillhandahållit den för honom.
   Framgår det inte av en importerad produkt som har orsakat skada vem som är importör enligt www.notisum.se/rnp/sls/lag/199... eller www.notisum.se/rnp/sls/lag/199..., är var och en som har tillhandahållit produkten skyldig att betala skadestånd enligt denna lag, om han inte inom den i www.notisum.se/rnp/sls/lag/199... angivna tiden anvisar en importör som anges i www.notisum.se/rnp/sls/lag/199... eller www.notisum.se/rnp/sls/lag/199... eller den som har tillhandahållit produkten för honom.
   En anvisning enligt www.notisum.se/rnp/sls/lag/199... eller www.notisum.se/rnp/sls/lag/199... skall ges inom en månad efter det att den skadelidande framställt krav på ersättning eller på annat sätt påkallat en sådan anvisning. Lag (1992:1137) och (www.notisum.se/rnp/sls/lag/199...).

8 §Skadeståndsskyldig enligt www.notisum.se/rnp/sls/lag/199... eller www.notisum.se/rnp/sls/lag/199... är inte den som
1. visar att han inte har satt produkten i omlopp i en näringsverksamhet,
2. gör sannolikt att säkerhetsbristen inte fanns när han satte produkten i omlopp,
3. visar att säkerhetsbristen beror på att produkten måste stämma överens med tvingande föreskrifter som har meddelats av en myndighet, eller
4. visar att det på grundval av det vetenskapliga och tekniska vetandet vid den tidpunkt då han satte produkten i omlopp inte var möjligt att upptäcka säkerhetsbristen.

Preskription

12 §Den som vill ha ersättning enligt denna lag skall väcka talan inom tre år från det att han fick eller borde ha fått kännedom om att fordringen kunde göras gällande.
   Talan om ersättning måste dock väckas inom tio år från det att den som påstås vara skadeståndsskyldig satte den skadegörande produkten i omlopp.
   Den som inte väcker talan i tid har inte rätt till ersättning. Lag (1992:1137).

 

Ja vänner och bryggseglare, hur tolkar ni detta?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

   

Hej på Er !

Har också använt mig av Connys tjänster, Jag har väl inte bara possitiva saker att säga om denna herre. Dock ska jag inte ta ifrån honom det faktum att det var en fin båt jag fick.

Rekonden som utfördes kunde jag dock vara utan då plasten var trasig vid ankomst , startmotor kass, inget som jag kan lasta Conny för dock kunde lika gärna hänt i sverige och den fungerade bevisligen i USA. Fanns ett rejält glapp i ratten det borde dock ha uppdagats vid besiktningen dessutom kopplades inte batterierna ur vid polerna utan endast huvudströmbrytarna var avslagna finns förbrukare även i detta läge. Ni som vet hur ett djupurladdat batteri uppför sig vet vilket helvete detta är dvs nya batterier. skitsaker igentligen....

Dock var också väldigt dålig på att svara, och av de önskemål som jag hade blev det inte mycket av. Han ville först inte ta ansvar för utrustningslistan som presenterades med båten utan ville ha extrabetalt för bland annat mattor en kostnad på ca 5000kr...

Det var en hel del saker till och det höll på att få ett rättsligt förfarande men jag är ganska övertygad om att jag tillhör undantagen.

Det som kanske intresserar Er som funderar på att använda Conny är om jag skulle kunna tänka mig att göra det igen... Svaret på den frågan är Ja, men kom ihåg Conny är en säljare

Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet med importörerna är att de framstår som Nigeriabrev-säljare. De sitter hemma i sin våning i Rågsved och ringer och mailar som blådårar.

Men att träffas och skriva kontrakt som är normalt brukligt vid affärer i miljonklassen, nej det verkar helt främmande. Ej heller klientmedelskonto, olika delleveranser eller liknande.

Sen har man sett hur många som helst fall där köparen lurats betala rubban up front utan att ens ha träffat den svenska kontakten. Ofta ska den största delen av likviden sättas in på nån bank i USA.

Min spontana kommentar är att hela USA-import branschen framstår som ett gäng sol och vårare. De få importer som gått lyckligt är nog mer tur än beroende på seriös firma.

Den som det är mest synd om är den snälle medelålders Svensson med litet pengar över, denne blir ett lätt offer för de vältaliga importbåtssäljarna. Om de så säger nej 10 gånger slutar det likväl med att de sitter på nån marina och hoppas att en båt ska dyka upp i drägligt skick.

Och med ett stort hål på kontot. Samt undrandes hur kunde jag vara så dum?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som du njuter av att kräkas över importer, över lag !

-Du ha sett många köpare som lurats , utveckla gärna hur din information uppkommit ! Alla du har SETT !

-Mer tur än seriös firma ! (nu gissar du lite va?)

-Du verkar även ha bra koll på medelSvenssons förmåga vid båtköp !

 

Nä du ...ditt inlägg verkar mest som att få tillfälle att ventilera din EGNA uppfattning . Att det förekommer skit ,det vet alla , men du vill framstå som du har full insikt i import/missnöjda kunder/tillvägagång sett för köpsugna 50åringar ......

-Det blir en hel del att hålla koll på , isfall !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, spy galla vet jag inte.

Men jämför själv om du skulle köpa en sommarstuga på samma sätt. På 1 eller ok 100 broschyrbilder, utan att ha träffat säljaren, betala allt innan leverans till ett konto i annat land.

Frågan är öppen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar misstänka att du funnits tidigare här på forumet under annat nick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänk på ni.

Men de som försvarar dessa kvacksalvarmetoder, är väl troligen de som praktiserar dem själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Ärligt talat så om jag har råd att lägga 1 mille på en båt så har jag nog också råd att åka till USA och titta på vad det är jag ska köpa. Då har jag också möjlighet att diskutera köpet direkt med både mäklare och ägare. Vem fan handlar grisen i säcken för 1 mille????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du missade att svara på frågorna ! För det verkar lättare att hållen bitter inställning än att faktiskt visa hur och av vem du får ditt stöd från ...? Nåja ..vi kan släppa det !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

. ? ..va ? .. skulle va kul att få reda på hur du kom fram till den gissningen ! Som svar , jag har inte haft någon dubbel nick !

 

Tycker bara det är trist med en argumentation att man känner allt å alla och där med sitter på sanningen, bara för att stärka sin egna uppfattning !

- Själv har jag flera egna erfarenheter i ämnet, inte behöver jag styrka dom med att påstå , jag känner flera som blabla , vet hur medelålders gubbar tänker och gör ...osv .

Ni kan ju läsa FinnBåtens personliga inlägg med både egna erfarenheter och massa insikter från vänner och bekanta:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Soumi_batti skrev:

Felet med importörerna är att de framstår som Nigeriabrev-säljare. De sitter hemma i sin våning i Rågsved och ringer och mailar som blådårar.Men att träffas och skriva kontrakt som är normalt brukligt vid affärer i miljonklassen, nej det verkar helt främmande. Ej heller klientmedelskonto, olika delleveranser eller liknande.Sen har man sett hur många som helst fall där köparen lurats betala rubban up front utan att ens ha träffat den svenska kontakten. Ofta ska den största delen av likviden sättas in på nån bank i USA.Min spontana kommentar är att hela USA-import branschen framstår som ett gäng sol och vårare. De få importer som gått lyckligt är nog mer tur än beroende på seriös firma.Den som det är mest synd om är den snälle medelålders Svensson med litet pengar över, denne blir ett lätt offer för de vältaliga importbåtssäljarna. Om de så säger nej 10 gånger slutar det likväl med att de sitter på nån marina och hoppas att en båt ska dyka upp i drägligt skick.Och med ett stort hål på kontot. Samt undrandes hur kunde jag vara så dum?

Jag vet inte vad du har för erfarenhet av USA-import men skulle tro att du gissar hej vilt! Egentligen tänkte jag inte svara på ditt inlägg, blir nästan upprörd när du drar alla importörer över en kant. Du har FEL. Flera av dessa livnärs sig på detta och har de som enda inkomstkälla. Tycker det är riktigt dåligt att du förstör för dem som verkligen jobbar seriöst med detta. Svenska avundsjukan kanske, vad vet jag! Och nej! Jag importerar inte båtar men jag har kontakt/träffar många av slutkunderna såväl som importörer. Din uppfattning är gamla skrönor från 90 talet då folk blev lurade, stämmer inte idag.

Det är inte alla hus affärer som går i lås eller bilaffärer för den delen med. Är alla skojare? Hur menar du??? Tänkt dig för innan du lägger ut sådana här tråkiga inlägg. Du förstör genom att bara insinuera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Usa är inget jag i första hand kan rekommender. Det finns 1.000 tals bättre alterntiv i Europa.

Kontakta nautic Yacht så får du bra hjälp. www.nautic-yacht.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jocke, man blir förbannad så att man kokar när en åsna sprider dynga om folk på det här sättet. Killen känner inte mig, jag är inte ens i båtbranschen förutom att jag säljer lite trafo som en bi-syssla. Jobbar inom VVS/byggbranschen och gör alltid rätt för mig. Går i taket när jag utges för vara en bedragare... Moorrrr  fyyy fortfarande grymt irriterad.

Ha en trevlig helg Jocke...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang tidigare nick så gällde det inte dig Jocke utan Soumi_batti.

Vill ha det till att det är samma person som AgatonSax. Då vapendragare med Seari.

Skrev exakt samma ord som i de senaste inläggen. Påstod samma saker om mig/andra som om Michel nu. Allting taget ur luften och inga belägg för något.

Skrev inget vettigt utan bara högg på folk. Ett tvättäkta troll helt enkelt.

Personen försvann rätt snart när han insåg att han bara gjorde bort sig men verkar nu vara tillbaka under annat namn. Tragiskt

 

Kolla namnet AgatonSax och bedöm själva

 

Så snälla Soumi_batti. Vänligen gör samma med Soumi_batti som med AgatonSax...

Om du nu är samma person vill säga :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gomorron...Nu har jag läst lite vad AgatonSax skriver.....:-)

Jag bara leeer :-)...

Import -90 talet , köpt båt för 1.000 i Gbg , som inte heller gick så bra trots att både firma och båt va i Sverige ! ..jo hej du !

 

Att fortsätta sin kräkattityd efter en 20 år gammal misslyckad båtaffär är inte normalt, eller !?

 

Att sen ALDRIG SVARA på motfrågor eller komplettera sina uppgifter är något som genomsyrar dessa två nick totalt !

Så Mr C , din annalys är bekräftad och där med fastställd :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du också har nicket AgatonSax är ganska uppenbart.

 

Hur som helst vad är det för fel på dig? Tragisk person som gömmer dig bakom din dator. Tänk på att det är en människa bakom varje individ här på forumet

 

 

 

För övrigt har inte varken jag eller de andra du nämner påstått att det inte kommer några lik från Florida. Vet tex mycket väl hur stor del av de båtar som den kände Jack skickade/skickar. Men men det har jag diskuterat tidigare med dig(AgatonSax)

 

 

Gör oss alla en tjänst och ta ditt dåliga humör, din taskiga attityd/stil och lämna forumet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte lönt att svara ens. Jag föreslår att du tar med AgatonSax i diskussionen så kan han(läs du) och Soumi_batti köra vidare. Du verkar ju ha ett rikt inre i huvet. Dock väldigt bittert. Är glad att jag inte är dig. Vilket liv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seriöst vad pratar du om?

 

Ingen har någonsin påstått att de är ok att blåsa folk.

 

Självklart så måste båten betalas innan den skickas till Sverige. Släpper du iväg din bil tex utan betalning när du säljer den?

Om inte båtarna hade betalats till fullo innan de hämtas i Gbg så hade säljarna inte fått sina pengar. Bara att skita i att betala rest summa oavsett om båten är i bra skick och som utlovat.

Enkelt och om du inte gillar metoden så släpp det. Affärerna funkar på det viset

 

 

Två enklar frågor. Varför har du två nick och varför dessa personangrepp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...