Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Gäst RA

importera båt från usa

Rekommendera Poster

Gäst RA

Hej är det någon som har tagit in båt från usa som kan rekomendera någon seriös handlare om det blir billigare som en del säger eller om man får ett lass skrot .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst PJ

Det man har kunnat utläsa av tidigare inlägg här och på andra forum är att det inte finns seriösa handlare. Några skriver att när båten väl kom så var det en annan båt, annan motor etc etc. Någon hade förskottsbetalat och väntat på båten 1 år (undrar om han fått den ännu). Jag skulle inte köpa grisen i säcken utan lägga till lite mer för att både få se och provköra min blivande båt. Det är dock bara vad JAG tycker! PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jörgen

Hej, jag har precis varit över och köpt en båt. Jag fick ta i den via www.ebay.com men det finns gott om siter att hitta båt på och massor av båtat. Rena drömlandet för en båtintresserad! Transporten löste jag på plats. Det finns gott om svenskar som köper båt så det är lätt att få kontakt med transportörer. Räkna dock med att lägga en vecka på plats så du kan säkerställa affären o transporten. Det är inget för den bekväma köparen å andra sidan vet du att du får tag i en bra båt. Det som kan vara en utmaning är CE-märkningen! Jag har fått en kontakt men om det går vägen vet jag först när det blir dags. Jag vet mer efter Jul.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders P

Prova Boats International - www.boats.de de har goda referenser och verkar vara reko killar att ha att göra med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Christer

Hej, Hur gick det med din båt fungerade frakten, samt dett med CE- märknink har du några tips om detta, är det lika djävligt som alla handlare säjer och gäller det alla båtar nya gamla, motor eller segelbåtar, amerikanska eller svenska finska som man skall impotera taksam om du vet något MVH Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nån som vet vad transportkostnaden kan ligga på om man själv vill importera en segelbåt från USA på ca 32 fot? Tillkommer det någon tull eller moms? Vilka fraktföretag finns det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har färska erfarenheter av att importera båt från USA. Man skall vara medveten om att handlarna sällan säljer de fräscha båtarna via internet till en annan världsdel. Vi var två som tog hem båtar och vi har båda haft våra prövningar. Även om en viss kompensation krävts fram så kommer du alltid vara besviken på att skicket inte var som du tänkt dig. CE märkning har debatterats mycket här och kommer väl aldrig vara helt utredd om den går att göra i efterhand. Det enda man vet säkert är att försäkringsbolagen har hittat ytterligare en anledning till att minska ersättningen vid skada. Några konkreta råd: Åk över och besiktiga båten före ett köp, ALLTID. Bilderna ljuger! Om dealet inte är så bra att en resa kan ingå i budgeten, köp inte båten. Priset skall vara så bra jämfört med en båt i Sverige så att efter resor, frakter, CE märkningar och reparationer skall den vara betydligt billigare än den svenska. Trots allt så kommer den alltid att behandlas som en importbåt med tvivelaktig CE märkning osv. och därför ha ett lägre värde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade min på http://www.boats.com De har många företag som anonserar där. De brukar vara bättre än privatpersoner iaf...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte hört ngn negativ kritik avseende http://www.boats.de/swedish/Swedish.htm Moms 25% 1.7% tullavgift på både båtenspris och frakt. Fraktpriset beräknas på volym, vilket leder till att flybridge och segelbåtar är dyrare att frakta. Bilderna är [KUR]alltid[/KUR] uppfräschade, us båtar slits generellt mer än inhemska (framförallt i södern, där också utbudet är störst), men det går fortfarande att göra bra affärer. Som andra redan varit inne på; egen resa med provkörning/besiktning, kompisar etc underlättar. Alt handlare el importör som verkar seriös (är dock altid ett vågspel). CE märkning? Vem vet var det slutar? För 1år sedan vägrade Atlantica att försäkra icke CE märkta båtar... Idag=inga problem. Flera bolag har även tagit bort nedskrivningen vid skada/stöld. Pendeln svänger hela tiden...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Boats International är mycket trevliga men har för mycket att göra när båten är betald och levererad hinner dom tyvärr inte svara på mailen, om något har blivit fel t.ex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan sjömen! Någon som vet vad som gäller vid köp av importerat av återförsäljare i sverige? detta gäller helt ny båt. Gäller garantier, är de CE-märkta, får man svenska manualer, vad är viktigt att kolla upp, vad följer med? någon som har koll å orkar svara? mvh matte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Havs-Katten

Jag kan ge dig tipset att inte handla utav xxx i alla fall!

Jag vet för jag har provat.

Serviceviljan är helt bortblåst så fort som du har föskottsbetalat båten, då får du gå och hoppas att det skall komma någon båt. Har du tur så kommer den, kanske 6-8 veckor senare än du trot och kanske var det inte riktigt det skicket som säljaren förespeglat.

Lyd ett gott råd och bojkotta xxx!

// Havs-Katten

X * modererat av Admin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

gällde detta en helt ny båt? mvh matte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Havs-katten

Ja! //Havs-katten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Kan man ta in en båt utan CE-märkning? Hur/var får man CE-märkning?

Vad händer om man inte får CE-märkningen? Oförsäkringsbar eller vad?

Om man vill ta in en amerikansk sportbåtsmodell som ej tillverkas längre men fabrikatet tillverkas i annan regi?

Skulle vilja ta in en Hydrostream V-King eller Vector - är det någon som gjort det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Passa dig för Acbworld. Dom är inte seriösa. Jag köpte en fungerande båt, när den väl kom till sverige va det bara en sophög! Inget funkade och har idag kostat mig mer än 200 tusen än vad den skulle kostat om jag köpt den i sverige. Och då funkar den ännu inte...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns många trådar i ämnet - jag upprepar mitt mantra som jag har gett till många och som fick mig att avstå från import. Importören övertar tillverkaransvaret för båten under hela dess livslängd om båten inte är CE-märkt (vilket i princip inga båtar är trots skyltar och tyska eller amerikanska intyg). Om båtfan brinner upp tre år efter att man har sålt den och det beror på avsaknad av dubbla slangklämmor, okapslade batterier i motorrummet etc så kan importören hållas ansvarig.

Vi köpte istället en icke CE-märkt USA-båt i Sverige och njuter i fulla drag.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett par kompiser som tagit in båtar från andre lender och gått på flere minor...

Kolla ordentligt med försekringsbolagen innan du gör något. Annars kanske du stå der en dag....

Det kan even koste en del vad gäller skatt och sånt... Kolla med tullen!

Semaus at sea

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Håller med ovanstående citat, men undrar då hur importören hålls ansvarig, VEM gör något åt saken, VAD kan hända osv ?

I ett mail från sjöfartsverket varnade de mig för att just importera en båt från USA utan att CE märka den just för att jag skulle stå ansvarig som importör vid ev senare brand/skada osv. om båten sålts vidare. 

De skulle då ställa hopplösa krav på mig ang ersättning/fixa godkänd CE märkning i efterhand.

MEN, då undrar jag: Har de rätt att göra detta med polisens hjälp eller på annat sätt så att jag tvingas ersätta någon för detta, eller kan de bara kräva mig på något som jag i min tur bara kan strunta i ??

Så vitt jag vet är sjöfartsverket inte någon polismyndighet.

Frågan är intressant för mig som:

a. importör och säljare av icke godkänd importerad båt - kan jag verkligen bli tvingad till ersättning ?

b. köpare av icke godkänd importerad båt - kan jag verkligen få ersättning ?

Info någon ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kolla på wellhouse marine.com dom är seriösa och hjälper dej med frakten.

Du får vad du ser på bilderna från den här handlaren,lysna inte på dom andra här dom vet inte ett skit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahahaha.........................

Dom andra vet kanske inte ett skit men vad gör det. Det var ju 7 år sedan trådskaparen ställde frågan så det spelar nog ingen roll. Om han inte lyckats köpa något på 7 år gör han nog inte det de närmaste åren ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har Atlantica och dom har aldrig ens frågat om CE märkning. Jag har dessutom varit i kontakt med andra försäkringsbolag men min avsaknad av CEmärkning har inte varit en issue. Jag har fått samma Allmänna Villkor som försäkringstagare med CE märkta båtar har.

En riktig soppa kring vad som gäller, och vem :-).

Den dagen det är ett 100% krav får jag väl gå tillbaka till Buckards båt som jag köpte den av. Han importerade den och är således skyldig (vad jag förstått) att ombesörja detta.

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 18 januari 2010 | 10:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog hem en båt hösten -08, då anlitade jag denne man conny 0737-549499, han hjälper till med allt som att hitta båt och transport hem och allt som kan tänkas tillkomma. Han son Andreas bor i usa så det är han som åker och kikar på båten och sedan mailar dig kort.. Jag fick 70kort mailade till mig innan jag köpte mig min båt, när den sedan kom hem så va den i det skick som jag sett så jag hade inga otrevlige överaskningar och det va skönt då man läst om alla som blivit lurade. Andreas är ju svenks så jag har ju haft kontakt med honom under 2mån som det tog att hitta den båt jag ville ha, han löste 150mil inrikes transport, inplastning, konservering, provkörning, bokning av transport ja allt som behövdes.. Du får alting specat på en räkning innan du betalar och endast det du vill ska bli gjort med din båt blir gjort sådet tillkommer inget extra..

Kan verkligen rekomendera honom, ring antingen conny 0737-549499 eller direkt till Andreas 001-214-728-3249 eller maila honom på andreas@cgmarinimport.com tänk på tiden minus 6timmar lr om det va plus 6 timmar, hur som bor han i texas.. Hälsa från killen med den gula stingray 230sx så vet han vem jag är

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jemma

Precis den här typen av information som man blir glad över att få ta del av. Finns här någon mer som kan rekommendera Conny och Andreas?

Vi funderar på att anlita dem och det känns naturligtvis alltid lite bättre om man vet att det finns fler nöjda båtägare som kan sudda bort eventuella tveksamheter...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

när jag skulle göra affär fick jag sökert 15-20 kunders namn och nr som dom gjort affärer med, vill du så kan jag maila den listan till dig så kan du ringa några själv som jag gjord. Jag ringde upp 5st och kolla med dom och efter det så tvekade inte jag..

Vill du ha lite namn så pm mig din mail adress så kan jag skicka mailet till dig.. Och nä jag tjänar inget på detta men förmedlar gärna folk som sköter sig och är seriösa sådeså :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har importerat båt via Conny och Andreas i höst och är mycket nöjd med den servicen som jag fick. Jag ringde Andreas och gav honom en önskelista på vilken båt jag ville ha och någon månad senare så hörde han av sig med en perfekt båt med precis rätt utrustning till helt rätt pris. Transporter och service på plats i USA tog han hand om och båten dök upp i Göteborg på överenskommen dag till överenskommen kostnad och i det skicket som jag förväntade mig. Det är klart man funderar både en och två gånger innan man skickar ett antal hundratusen kronor till ett konto på andra sidan världen men jag skulle garanterat använda Andreas igen om/när det blir aktuellt med en ny båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se där en till med samma erfarenhet som jag, roligt med nöjt folk och jag kan verkligen hålla med om att när det blir ny båt så vet jag vilka som får hjälpa till med den.

Jag fick även delar till mit släp skickade från Andreas efter det att båten kommit hem så mycket trevliga att ha med att göra plus att dom är hjälpsamma dom tröttnar inte efter många samtal som det blev i mitt fall då det va en specifik båt jag ville ha och den växte inte på trä ens i USA, men till slut så hittades en..

Verkligen tummen upp för Gruseus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jemma

Jag tackar så hemskt mycket för att ni delat med er av era erfarenheter.

En första kontakt har upprättats med Conny och Andreas och nu är vi på banan.Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas att ni får en bra kontakt och hittar en trevlig båt.

Jag tycker inte man ska vara rädd för att köpa båt utomlands, men däremot är det kanske inte helt optimalt att köpa en båt osedd (oavsätt antal bilder etc.).

Personligen skulle jag tycka att det var värt att själv åka över och titta på båten, kanske få provköra den (beroende på årstid etc.). Provkörning kan speciellt vara viktigt om man inte själv har kört modellen tidigare, eller om  man byter båttyp (kanske man har haft en liten HT och byter till en stor mittkabien etc., jag vet själv hur det var att provköra en Sea Ray 230 Sundancer efter att ha haft en stor v-bottnad DC, fick nästan migrän :))

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...