Zantax 0 Postad 5 Februari , 2007 Hej. Jag börjar bli lite sugen på ett sötvattensystem till båten och har ett par frågor. Jag tänkte höra om nån har en sprängskiss på en sötvattenkylare (expanssionskärlet) där kylningen sker ? Är hela expkärlet gjort i koppar eller bara de inre sjövattenkanalerna? Om man eftermonterar ett SV-system är ju risken att det börjar lossna rost från alla kanaler i motorn och sätter igen expkärlet. Detta måste man väl kunna eleminera med ngt filter vid inloppet av expkärlet samt att göra kylarrens lika som på en bil och byta glykol ? Har nån köpt ett SV-system från USA-Online (Seakamp) och använt detta med ett Alpha drev ? Funkar/inte ? Extra pump ? MVH Zantax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 5 Februari , 2007 Det är alltid vanskligt att eftermontera sötvattenkyl i gamla motorer. Problemet är avlagringarna som ligger i blocket. Så det gäller att ordenligt spola rent innan man monterar ett sötvattensystem. Egentligen bör man nog plocka ner motorn för att vara helt säker på att allt blir rätt. Men var och en gör som denne vill. Lycka till med konverteringen./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zantax 0 Postad 5 Februari , 2007 Tja Nitro.. Har hört att det skall finnas nåt som tar med sig den mesta rosten men det kan ju knappast vara bra för alla packningar. Har du testat nåt sånt där supermedel ? Jag har kört en sommar efter totalrenovead motor så den borde inte vara för angripen. Har du nåt medel att rekomendera ? Tack på förhand Zantax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 5 Februari , 2007 Hej Zantax Har du bara kört en säsong efter renovering lär det inte vara något problem med avlagringarna, men gör rent så mycket du kan. Ta gärna bort hela avtappningskranarna för kylvattnet och peta med en najtråd eller så samtidigt som du spolar ur blocket. Men precis som du själv är inne på: Sätt ett filter som är lätt att göra rent före inloppet från motorn till värmeväxlaren. Alphadrev har jag ingen egen erfarenhet av, men jag har sett ett par som valt att plugga drevets intag och sätta ett separat kylvattenintag i båtens botten. Men som sagt: Om detta vet jag intet. Mvh Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 5 Februari , 2007 Jag tog ett sjövattenfilter och satte på färskvattensidan, för att samla evt flagor.. Jag gjorde rent kanaler med borrmaskin med en bit wire på... Tejpa ett varv vävtejp några cm från änden och låt kardelerna bilda en liten roterande stålborste längst ut på den böjliga wiren.. Då kommer man åt det mesta.. ryck alla frostpluggar och kör runt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 5 Februari , 2007 Alpha drev har impellern i drevet och funkar inget vidare ihop med sötvattenkylning. En extra pump med separat vattenintag rekommenderas. Behåll dock impellern i drevet så kylningen av detsamma bibehålls. Man tar alltså bort kylslangen drev sköld och pluggar anslutningen i skölden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 10 April , 2007 Om man inte har flödet genom drevet så lär inte det kyla heller?eller har jag fel där? Nu har jag ingen erfarenhet av just alphadrev. Men jag hadde nog ryckt bort impellern i drevet och tagit flödet till en större extern impellerpump därifrån... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HasseN 0 Postad 27 Juni , 2007 Någon som provat detta.....att montera en vev- eller remdriven vattenpump och ta vattnet via drevet, (med endast demonterad impeller) ??? mvh/Hasse Senast ändrad av HasseN | 27 juni 2007 | 19:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JasonFire 0 Postad 27 Juni , 2007 Hej, jag har en sötvattenkylning över som kanske passar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser