Gå till innehåll
söndag 06 april 2025
Zantax

Sötvattenkylning

Rekommendera Poster

Hej.

Jag börjar bli lite sugen på ett sötvattensystem till båten och har ett par frågor.

 

Jag tänkte höra om nån har en sprängskiss på en sötvattenkylare (expanssionskärlet) där kylningen sker ?

 

Är hela expkärlet gjort i koppar eller bara de inre sjövattenkanalerna?

 

Om man eftermonterar ett SV-system är ju risken att det börjar lossna rost från alla kanaler i motorn och sätter igen expkärlet.

Detta måste man väl kunna eleminera med ngt filter vid inloppet av expkärlet samt att göra kylarrens lika som på en bil och byta glykol ?

 

Har nån köpt ett SV-system från USA-Online (Seakamp) och använt detta med ett Alpha drev ? Funkar/inte ? Extra pump ?

 

MVH Zantax smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid vanskligt att eftermontera sötvattenkyl i gamla motorer. Problemet är avlagringarna som ligger i blocket. Så det gäller att ordenligt spola rent innan man monterar ett sötvattensystem. Egentligen bör man nog plocka ner motorn för att vara helt säker på att allt blir rätt. Men var och en gör som denne vill. Lycka till med konverteringen./mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja Nitro..

Har hört att det skall finnas nåt som tar med sig den mesta rosten men det kan ju knappast vara bra för alla packningar. Har du testat nåt sånt där supermedel ?

Jag har kört en sommar efter totalrenovead motor så den borde inte vara för angripen.

Har du nåt medel att rekomendera ?

 

Tack på förhand Zantax smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Zantax

 

Har du bara kört en säsong efter renovering lär det inte vara något problem med avlagringarna, men gör rent så mycket du kan. Ta gärna bort hela avtappningskranarna för kylvattnet och peta med en najtråd eller så samtidigt som du spolar ur blocket. Men precis som du själv är inne på: Sätt ett filter som är lätt att göra rent före inloppet från motorn till värmeväxlaren.

 

Alphadrev har jag ingen egen erfarenhet av, men jag har sett ett par som valt att plugga drevets intag och sätta ett separat kylvattenintag i båtens botten. Men som sagt: Om detta vet jag intet.

 

Mvh

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tog ett sjövattenfilter och satte på färskvattensidan, för att samla evt flagor..

 

Jag gjorde rent kanaler med borrmaskin med en bit wire på...

Tejpa ett varv vävtejp några cm från änden och låt kardelerna bilda en liten roterande stålborste längst ut på den böjliga wiren.. Då kommer man åt det mesta..

 

ryck alla frostpluggar och kör runt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alpha drev har impellern i drevet och funkar inget vidare ihop med sötvattenkylning. En extra pump med separat vattenintag rekommenderas. Behåll dock impellern i drevet så kylningen av detsamma bibehålls. Man tar alltså bort kylslangen drev sköld och pluggar anslutningen i skölden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte har flödet genom drevet så lär inte det kyla heller?eller har jag fel där?

 

Nu har jag ingen erfarenhet av just alphadrev. Men jag hadde nog ryckt bort impellern i drevet och tagit flödet till en större extern impellerpump därifrån...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som provat detta.....att montera en vev- eller remdriven vattenpump och ta vattnet via drevet, (med endast demonterad impeller) ???

 

mvh/Hasse

 

Senast ändrad av HasseN | 27 juni 2007 | 19:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...