Wacy 0 Postad 5 Februari , 2007 Hej hopp. Jag kom förra sommaren underfund om att jag älskade segling efter en helg på sjön. Nu står jag inför mitt stora val av att köpa segelbåt till sommaren och förverkliga en liten dröm. Men vilken båt? Jag kommer mest att använda den för endagsturer utanför halmstad men kanske även för en minisemester upp till göteborgs skärgård. Kriterier: * Lättseglad (förstabåt som sagt) * Snygg (klart att en segelbåt även måste ha fina linjer) * Billig, ca 15-20000 (studentbudget) * Möjlig att sova över 4 personer iaf en eller två nätter * Det ska funka bra att bada, så kanske rymlig sittbrunn? * Den ska passa för segling på västkusten (bor i Halmstad) * Inte alltför ovanlig så det är lätt att fixa delar och grejor man behöver till den Något mer ni behöver veta för att ge mig namnet på båten som passar perfekt för mig? Självklart har jag min flickvän emot mig i från om att köpa segelbåt. Kan ni ge mig argument till varför segelbåten är överlägsen motorbåten? Mvh/Jozef Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simon111 0 Postad 5 Februari , 2007 Hej Gå in på sailguide.com och botanisera runt lite. Under båtfakta finns korta presentationer på varenda segelbåt värd namnet med prisbild. Tyvärr så tror jag att 15-20000 är en lite snål budget för att hitta en bra båt. Visst finns det små seglare i den prisklassen. Men då får du räkna med: 1: Sunkig, dåligt underhållen båt 2: Dåliga segel. 3: Risig motor (om någon överhuvudtaget). Lägg till 10-20k så får du en båt med någorlunda standard från början. De pengarna får du tillbaka med råge. Bara nya segel och utombordare blir lätt 40000 också på en liten båt. Bra nybörjarbåtar enligt mig: Viggen, min egen förstabåt. (Passar in på dina önskemål rätt så väl.Så värst snygg kansked en inte är men..) Ohlsson 22 Bellona 23 Maxi 68 Men som sagt det finns många.... Lycka till Simon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 5 Februari , 2007 Som föregående skribent så tycker jag att det finns många mindre båtar som kan passa er. Men det finns hakar som man får se upp med. Jag har en bekant i just Halmstad som har en Triss Magnum, det är en båttyp jag kan rekommendera starkt. Jag har själv haft en tidigare och det är en båt som inte utmärker sig att vara bäst på något, men bra i det mesta. Rymlig sittbrunn, bra seglare, lätt att röra sig på däcket, 4 kojplatser, plats för ett kök, det enda negativa jag kan säga om båten är att det saknas ståhöjd, men det gör det nästan på alla dessa mindre båtar. Andra båtar jag vill framhålla är: Triss Norlin (570) Hydra Debutant Sunwind 20 Ohlsson 22 Sedan finns det ett flertal Engelska modeller som har letat sig hit under åren. Hurley 18, 20 Leisure 22, 23 Men när det gäller mindre båtar så är det viktigaste det totala skicket anser jag. Halvdassiga segel kan man stå ut med ett år eller så, båten lutar lite mer av det, och kostnaden för nya ska man ta med i beräkningarna om man tänker att behålla båten ett tag. Annat att tänka på är hur utrymmena ser ut under däck, har förra ägaren gjort några förbättringar, eller ser det sjaskigt ut? Lycka till med vad ni än hittar. OBS: min båt på bilden, såld till förmån för en större båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 5 Februari , 2007 Något argument varför segel- alternativt motorbåt skulle vara den andra överlägsen finns inte utan allt är såsom i verkliga livet ett kompromissande. Ett litet ord på vägen skall du i alla fall få ; köper du billigt så betalar du dyrt! Köp istället något som är ok direkt så slipper du dyra överraskningar! mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas123 0 Postad 5 Februari , 2007 Här är några anledningar som jag uppskattar med en segelbåt:* Bekvämlighet - den gungar ofta mindre tack vare kölen och att seglet i sig ger stabilitet* Trygghet - man slipper vara beroende av en framdrivningskälla. De flesta som har motorbåt har åtminstone någon gång varit med om att motorn stannat, eller varit svårstartad.* Tystnaden - känslan när man satt segel och fimpar motorn är svårslagen...* Miljön - slipper släppa ut fullt så mycket kolväten Sen håller jag med tidigare skribenter om att det är klokt att lägga på några kronor om man kan. De vanligare modellerna (ex Maxi 68) har så stabil prisbild att ni lär få tillbaka pengarna.Om studentbudgeten är trång kan ett tips vara att dela båt med någon. Skulle det vara så att du inte lyckas övertyga flickvännen så är det inget fel med motorbåt heller.Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 5 Februari , 2007 Några synpunkter till: Har du begränsad budget så talar det för segelbåt, motorbåten drar en del bränsle och det kostar... Men om du inte hinner sälja in idén till din flickvän eller inte hinner hitta en bra båt till sommaren? Hyr då en båt, gå ihop med några andra studenter och dela med så blir det lite mer överkomligt för 1-2 veckor på sjön. Du slipper skaffa båtplats, kostnad för rustning, köpa lite mer utrustning ( det gör vi alla varje år för mer pengar än vi erkänner...) med mera. Du eller rättare sagt ni bägge kanske ska gå en seglarkurs? Hittar du sedan likasinnade så kanske ni kan gå ihop några familjer/studenter så får du en större båt för samma peng? Men lägre kostnad för driften! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 5 Februari , 2007 En Magnifik Midget kanske? Eller en trä-Folkbåt? Det är svårt att uppfylla alla krav du ställer med den budgeten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 5 Februari , 2007 Peter, har du varit i en Midget?Sittbrunnen är full efter 2 personer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 5 Februari , 2007 Som sagt, svårt att uppfylla alla kraven med den budgeten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 5 Februari , 2007 Kör i vind! Jag seglade en dassig seacat i nio år och stortrivdes. Ingen, inte ens jag, skulle tipsa om den modellen men den är populär och du kan få fina sådana för 15000 och fula för lägre. Men i praktiken ryms bara du och din tjej. Min poäng var nu inte just båtmodellen utan jag tycker att det blir så många om och men när det dyker upp någon ny på forumet som vill skaffa båt. Jag hade ingen motor första året och det gick också bra. Och med så små båtar blir det inte så stora kostnader om något visar sig inte funka efter första året. Nytt storsegel får du för under 5000 i alla fall. Att skaffa båt är så krångligt man vill att det ska vara. Det finns inga perfekta båtar så sök inte en sådan, sök den som får dig att segla istället, det är ju huvudsaken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Februari , 2007 Sättet spelar ingen större roll egentligen. När man är tänd på segling, och jag minns hur det kändes, då är det bara att det går att få komma ut och segla. Gärna med egen båt som man kan dona och leva med. Fundera ut förbättringar och utföra dem. Testa sig fram och ha kul. Att få allt serverat på ett fat är inte alls nödvändigt då. Kanske till och med fel. Man får samtidigt något att längta till. Alla har väl haft en förstabåt som var en dröm. Själv köpte jag som student en OK-jolle för 800:- och seglade med. Den dög bra för två personer. Tält och sovsäck fick utan vidare plats. Den var superbekväm tyckte man när man seglade om en kajak som slet i motvinden. Sen har ju komforten ökat med åren men inte har man roligare för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 5 Februari , 2007 Ja du Bosse,tiden med OK-jollen minns även jag, vilka minnen faktiskt. Ibland så får man lusten tillbaka att köpa en enkel jolle för lite tidig vår och höstsegling. Att släpa ut en mitt i vintern känns lite för mycket i vår ålder.Var på väg upp till Dalarna strax före jul för att titta på en F12 Fajak med centerbordsköl, men det blev dessvärre aldrig av. Får väl avvakta till bättre tillfällen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westgard 0 Postad 5 Februari , 2007 Jag köpte min första segelbåt -93 det är en Stanly 19,en båt med sjarm 4 kojer,lett att sköta inga krusiduller bara enkel segling,sen byggde jag om den eftersom så den passade mina ökande behov som kartbord bogspröt osv.sen kom alt lull lull autopilot,ekolod,gps,nu har jag en b31 som jag ska segla till sommaren sen ska den anpassas så jag får den som jag vill allt det kommer efter som,ingen båt är perfekt från början och när man tycker den är klar då blir dom oftast till salu EN båt som ser fin ut är Albin 57 med fäll köl...eller köp min stanly Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 5 Februari , 2007 Köp segelbåt och byt flickvän!! Skämt och sido. Gå in på blocket och sök på segelbåtar \alla\ och maxpris. Du kommer att hitta massor av vrak och skräp. Du kommer att hitta massor av suspekta modeller som ingen har hört talas om. Du kanske kommer att hitta någon vanligare båt till ett bra pris. Jag hade satsat på en suspekt. Kolla bara vad man kollar på alla båtar. Skicket på skrov, ingen böldpest, inga andra skador. Skicket på riggen, skicket på seglen och på en eventuell motor. Kolla också däcket så att där inte finns vatten i något eventuellt distansmaterial. Skicket på inredningen och skicket i allmänhet. Saker som är dyrt att göra vid eller byta är segel, motor och böldpest. Böldpest tar tid att göra vid, likaså ett ruttet däck. Bestäm hur mycket tid du är villig att lägga på renoveringsarbeten. Kollar du på de suspekta modellerna och är villig att jobba lite så kan du få en riktig pärla för lite pengar och lite arbete. Själv köpte jag en båt relativt billigt och har lagt ca 700 timmar på att renovera teakdäck och inredning, till en kostnad av av 10000:- Något som på varv skulle kostat runt 80000:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kimtax 0 Postad 5 Februari , 2007 Kan hålla med alla kloka ord om att köpa ihop m m. Men äga sin egen är inte dumt. Mina råd, köp inte en alltför dyr om du ångar dig, det tar ofta tid att sälja. Själv har jag en Monark 540 köpt förra året. Mycket välbyggd, 4 kojplatser men ska ni sova fyra får du i en mindre båt alltid räkna med att slänga ut packningen i sittbrunnen. Seglar dåligt i svag vind men blåser det är hon trygg. Titta också på Marieholm MS 20, S20 eller AC 20 Du har ju långgrunt så betänk hur djupt båten sticker, det kan vara skillnaden mellan att komma in eller bli kvar. Kanske en Fabola Campus med sänkköl? men jag vet ine hur dyr den är som beg. Slutligen titta på Segelbåtsguiden samt låna boken: Curt Gelin 500 segelbåtar i test. Här hittar du mängder med fakta och omdömen från tester gjorda av Båtnytt om inte minst äldre båtar. Det är svårt med argument till din flickvän för jag vet inte skälet till hennes motstånd, är det ekonomi, båtaliv överhuvudtaget eller segelbåtar eller hon kanske inte trivs till sjöss och det måste ni nog själva klara ut och utifrån det besluta klokt, kanske en indre dagseglare, jolle? så ni båda kan utöva era respektive hobbies utan att knäcka ekonomin. Man måste inte dela på allt Lycka till med ditt val och hoppas att du fortsätter trivas under segel. Svante Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wacy 0 Postad 8 Februari , 2007 Tack för alla svar och åsikter. Nu kommer några följdfrågor... 1. En stortriss verkar många vara nöjda med som en första båt. Plastig och lite jollekänsla, men ändå något att börja med. Vad tycker ni? 2. Har funderat lite på en Magnifik Midget men hört negativt om sittbrunnen, är den verkligen så liten? 3. Har inga planer på att dela båt. Gillar känslan av att äga och göra det jag vill med det jag har. Så frågan är då: vad bör jag tänka på när jag kollar på en båt? Ni nämner böldpest, vad är det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 8 Februari , 2007 Om du bor i Halmstad så kan du kika runt på båtarna i HSS eller Najaden, det finns säkert ett flertal mindre båtar som skulle passa dig.Angående sittbrunnen på Midgeten så är den liten, men om man endast är 2 personer ombord så räcker den till. Blir fort lite trångt om man tänker ta med sig några kamrater ut på en dagstur. Som jag sagt tidigare så har jag en bekant där nere som har en Triss Magnum i HSS, du kan säkert få åka med ut en dag för att prova om det är något för dig det här med segling innan du slår till på ett eget projekt.Det här med böldpest ska du inte ta så allvarligt, det finns dock på äldre båtar där man hade problem med härdningen av plasten.Det blir små vätskefyllda blåsor i ytskiktet på skrovet, detta uppstår dock oftast när man har haft en ytskada där vatten kan tränga in i plastlaminatet och få gro ett tag. Men om man håller koll på skrovet och åtgärdar eventuella skador så ska detta inte kunna ske. Lägger ut en bild på min gamla båt som var en Triss Magnum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 8 Februari , 2007 Angående 2. så tycker jag att du skall åka och kika på en båt och göra bedömningen själv - för liten är den, frågan är om det är OK för dig ändå. Att tänka på är att även om Trissarna har stora sittbrunnar är båten så liten att om du fyller sittbrunnen med personer sätter sig båten på häcken och seglar dåligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbie 0 Postad 8 Februari , 2007 Hej! För 15-20.000 får du en bra stortriss samt pengar över till att komplettera båten. En trevlig nybörjarbåt inom din budget är annars som flera nämnt innan en Magnifik Midget. Ojämn kvalitet men trevlig att segla för sin storlek. Gör annars som jag gjorde när jag var en fattig student! Dela båt med en kompis och köp tex en Maxi 68 så får du bra med utrymme i båten om man ser till priset. När det gäller segelbåten vs motorbåten beror det på vad du skall använda båten till. Är det tex boendet du prioriterar får du ett vrak med din budget om du köper en motorbåt. Om du prioriterar att komma ut på havet fina dagar och bada kanske en motorbåt passar dig bättre osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 8 Februari , 2007 Den här båten ser ut att vara ganska mycket båt för pengarna. http://www.blocket.se/vi/10835201.htm?ca=15_s En Rock 20. kanske en del renoveringsjobb som annonsen antyder, men är det nya segel och dynor så går det säkert att få båt av det igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 8 Februari , 2007 Jag seglar en liten Hydra o trivs bra med den, du kan få en hyfsad sådan för de pengarna du har. Lättseglad, snabb o stabil för sin storlek. Jag tycker den ser helt OK ut, hyfsat rymlig sittbrunn för sin storlek, inte alltför ovanlig. Perfekt för ensamsegling, två personer är helt OK om man gillar varandra, det går till nöds att sova 4 personer (men det blir j-vligt trångt). Se även http://www.sailguide.com/Hydra.htm MVH, G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawi 1 Postad 13 Februari , 2007 Jag får också rekommendera Magnifiken, jag hade en i 7-8 år. Den uppfyller i stort dina krav. Sittbrunnen är liten men vi var ofta ute en helg 4 pers i båten. 3 pers får plats i sittbrunnen utan att det är trångt när man seglar. 4 får plats men då kanske man får knö lite. I hamn går det bra med 4 i brunnen. Inne är den låg men annars rymlig på bekostnad av sittbrunnen. Sticker bara 1 m djupt. Bada kan man göra från däck. Köp någon båt och testa, i den här prisklassen förlorar du inte mer än max 5000:- vid en dålig affär, ung minst vad det kostar att hyra en liten båt en vecka. MVH Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 14 Februari , 2007 Det finns en annan båt som rätt väl uppfyller dina krav, Albin 57. Se http://albin57.net/ Den kan köpas för c:a 20-30 000. Klicka på bilden till vänster. Senast ändrad av gustaf05 | 14 februari 2007 | 19:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Februari , 2007 Att köpa en båt i denna prisklass är även ekonomisk dröm. Tänk på att en ny båt i den klass vi pratar om kostar 200.000 att bygga i dagens pengavärde. Det är väl en sak som gör att nystartande seglare är i ett lyckoläge. Värre är det för den som vill ha en 35-fots båt för sin första seglats på egen köl. Här är skillnaden mellan gammalt och nytt alls inte så stor. Köper man en 25 år gammal Comfortina så måste man slanta upp en halv miljon. Motsvarande båt nytillverkad det dubbla. Jämför den gamla lilla båten, t.ex en Stortriss.Den kan man få för 10.000. Nytillverkad minst 10-dubbla. (Varför ska man alltid vilja ha det som är för dyrt, kanske skulle byta till mig en Stortriss) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rohed 0 Postad 15 Februari , 2007 Finns massor av alt och alla tips ovan är säkert ok. Själv fastnade jag för Monark 700. Har faktiskt aldrig varit så nöjd med en båt trots att det inte är den största eller dyraste jag haft. Egentligen konstigt, men jag tror det handlar om känsla. Dvs, känslan när man kliver ombord, sitter i sittbrunn eller bara tittar på den. Blev nästan filosofiskt det där, men kontentan, åk runt och titta och känn på massor av objekt. Rätt som det är ligger hon där. Jag lovar. Lycka till Roland Senast ändrad av rohed | 15 februari 2007 | 23:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amiguita 0 Postad 17 Februari , 2007 Jozef; Jag rekommenderar varmt Ohlson 22 av flera skäl: Rolig att segla! Bra nybörjarbåt. Billig i inköp och skötsel! Man kan sova 4 personer. Mycket stor sittbrunn. Båten reagerar snabbt och man märker vad man gör. Argument för segelbåt är att du inte för en motorbåt för de pengarna du är villig att lägga ut. Man får mer båt för pengarna om man köper en segelbåt. Dessutom är ju segling själva poängen! / Lisa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarsaP 0 Postad 19 April , 2007 Jag funderade länge på vilken båt jag skulle köpa men så helt plötsligt så fick jag en Stortriss i förtida arv av en morbror :-) och slapp därför tänka något mer på det.. Mycket lättsam båt, stabil, lättseglad och allmänt trevlig. Det går att segla och övernatta 4 pers i den, åtminstånde någon enstaka natt.. Vi har seglat 5 vuxna sittandes i sittbrunnen och det gick bra det med sedan vi pluggat självlänsen då den gick lite djupt. I övrigt gick det som sagt hur bra som helst. Nu blir det andra säsongen med denna i min ägo och jag ser fram emot fina varma sommardagar i böljan den blå. Stortrissen är en billig och pålitlig båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagplasKE 0 Postad 19 April , 2007 Säger då det, en ohlson 22 är en perfekt förstabåt, en bekant till mig hade en sån en gång, snäppet större än en stortriss och mycket bekvämare/snabbare seglare. Begagande finns kring ca 25000 och det är säkra pengar. BÅten har ett lystal på cirka 1.0 så den seglar ifrån bla en maxi 67 och en hel del andra likvärdiga båtar. En stortriss är gränsfall till för liten för 4 pers, i en ohlson 22 är detta inga problem. Mycket mer båt för pengarna (och ett bättre kilopris, en stortriss väger 600 kg, en ohlson22 1.6 ton) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagplasKE 0 Postad 19 April , 2007 Det här med stortrissens lämplighet beror förstås på hur stor du och de som du tänkt segla med är, jag har övernattat i en stortriss och tyckte de var trångt (jag är 190 lång). Ohlson22an är en halvmeter bredare, och nästan 1.5 meter längre än stortrissen vilket gör en stor skillnad på innervolymen förstås, särskillt som höjden också ökar betydligt vilket även minskar vattenstänket vid sjö. Enligt lystabellen seglar en ohlson22 16.3procent snabbare än en stortriss, också värt att ta med i beräkningarna. Länk med data om ohlson22 och stortriss FÖLJER: http://www.sailguide.com/Ohlson_22.htm http://www.sailguide.com/Triss_stor.htm Senast ändrad av MagplasKE | 19 april 2007 | 15:59 Senast ändrad av MagplasKE | 19 april 2007 | 16:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser