Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
melle

Val av segelbåt?

Rekommendera Poster


Har ordnat båtplats för detta året. Frågan är vilken segelbåt vi ska välja.
Vi har tänkt att ha båten sommaren 2007 och 2008. Tanken är att vi ska lära oss segla för att sen köpa en större båt för långsegling. Kriterier är därför en lättsåld båt, en båt som känns mer stabil och komfortabel än snabb.
Har varit inne på Albin Vega (med diesel). Hur lättsålda är dessa? Prisnivåerna är varierande från 60-150 000kr med högre utr.nivå som följd (men är prisskillnaderna på rätt nivå?).
Krav är bland annat: Diesel, rullgenua/fock, toa med septitank, nerdragna fall.
 
Vad kan man räkna med att få igen vid ev. uppgraderingar på båten?
Mvh
Andreas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kollar runt på trådarna här och även andra siter så ser du många tips på olika båtar. ( just nu på Maringuiden så diskuteras tex Accent i en tråd ) Min egen syn är att Vega är en väldigt gammal ( men bra och säker förståss!) konstruktion, det innebär att målgruppen när du säljer om två år är helt annan än om du väljer en mer modern båt. OK det skiljer mycket i pris också men det hänger väl på hur mycket du vill lägga ut under två år? Har du tex drygt 2MSEK kan du få en fungerande långfärdsbåt direkt... tex denna http://www.knapemarin.se/boatlist_details.asp?BoatId=2054 Sedan är det generellt så att en välkänd båtmodell som är välskött och har bra segel samt bytt/renoverad motor alltid är mer lättsåld? Lycka till. Skriv gärna en rad om dina erfarenheter här!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAg skulle nog aldrig betala 150000:- för en Vega, även om den på många sätt är en mycket bra båt. Bättre i så fall att köpa en billigare och själva fixa som ni vill, exempelvis dra ner fallen i sittbrunnen, vilket två personer lätt fixar på en dag. En långfärdsbåt behöver inte kosta 2 miljoner. För två miljoner får ni båden en alldeles strålande båt samt flera års segling. Exempel på båtar som lämpar sig synnerligen väl för långfärd och som man får fullt utrustade för 500-600000 är: Amigo 40, OE32, Allegro 33, Marieholm 32, Vagabond 31 med flera. Allegro 27 ligger betydligt mycet under den prissumman och är dessutom Sveriges vanligaste långfärdsbåt. Vad du kan få igen vid försäljning beror på vad du gett från början. Kan du hitta en båt i lite sämre skick men med bra motor och segel så kan du med lite pengar och mycket tid till och med tjäna på affären. Lycka till /Hampus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaren!
 
Till att börja med. Vi kommer ha en smal budget för vår långfärdssegling.Vi har räknat med ca 430 000kr för båt inkl upprustning och långfärdsutrustad. Ska sägas att långfärdsbåten kommer att köpas på andra sidan atlanten där vår segling kommer att påbörjas. Vi vill ej segla i Europa. Just nu har vi kikat in Morgan 38 (382(383/384), även Hunter 37 (Cherubini design), Valiant och Princess Allied.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lär er segla med en Marieholm 26 eller en Maxi 77 m. dieselmotor. Det finns många till salu, där är stor omsättning och de har en stabil prisbild. Priserna varierar mindre än skicket och utrustningnivån gör så titta på många olika ex. Efter två månader kommer ni att ha funnit en bra båt som ni sedan kan sälja lika fort utan att ha riskerat något stort belopp. Detta var ett gott råd för 15 år sedan och är lika bra idag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett gått råd. Lite dyrare än övriga i samma storleksklass kanske, men håller värdet och är lätta att bli av med. 430000:- utrustad och klar låter som en väldigt tight budget för en båt i den storleksklassen, även om det faktiskt finns Morgan 38 att få tag i från ca $50000:- Har ni lite tur och hittar rätt båt kommer det att gå fint. Se bara upp så att ni inte köper ett vrak till ett billigt pris. Det kommer att bli mycket dyrt i längden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo....det kan bli tight...men det går. Har sett rätt många Morgan 38 för runt 300-350 000kr. Och på detta är det prutmån (10-20%). hamnar på ett pris runt 300. Hoppas hitta en som är rikligt utrustad (som kanske kostar ngt mer). Lägger 100 000-130 000kr på uppdateringar. Ska försöka att köpa vissa saker begagnat vid uppdateringen.
Men vi har fler än ett alternativ på båtmodeller. Går inte/finner vi ikke det ena finner vi kanske den andra.
Vi räknar en skeppskassa på 290 000kr för oss två att räcka i 3 år. Ingen lyxkassa direkt, MEN flertalet vi följer nu lever på bra bit under detta.
 
Totalt har vi en budget på 930 000kr (om kalkylen kommer gå iland, vilket den ser ut att göra) 
 
Mvh
Andreas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det låter rimligt. Jag har också räknat med ca 7000:- per månad för två personer, eller 5000:- för en. När är det planerad start? /Hampus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi planerar att flyga över i september/oktober nästa år.
Vi har tänkt att jobba fram till juni månad nästa år. Därefter segla i svenska vatten på heltid fram till avresan.
Är du också på g ut på de sju haven?
Mvh
ANDREAS     
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det är jag, men det kommer att dröja lite längre. Planerad start 2010. /Hampus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en trimaran, de är lättsålda och ni får mer betalt när den säljs än ni köpte för.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om en Allegro 27? Visserligen inte en modern båt, men den verkar relativt populär (iaf för de som vill iväg på långsegling).
http://www.blocket.se/vi/10753369.htm?ca=20_s
Det exemplaret verkar ju i bra skick med renoverad motor och nya segel samt lite annat smått å gott. Eller vad tror ni?
 
Mvh
Andreas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp båten här istället! Då är den utprövad och fixad tills ni ger er iväg!

En gammal båt kräver en hel del genomgång och fix innan den funkar för långfärd och det är mycket enklare och billigare att fixa det i lugn och ro hemma.

Dessutom är ni vana vid båten när det är dags att ge sig av och slipper lägga ner energi på att både sälja och köpa båt precis när det drar ihop sig till avfärd. Då är det nog mycket annat att tänka på.

Dessutom är det lättare att hitta en bra båt härhemma, än att åka på dyra resor till USA och kanske ödsla bort 10-tusentals kronor innan ni hittar något vettigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del köper båten först och bor på den hemma i typ två år för att dels lära sig båten samt att spara pengar till resan. Läste om två som seglade till Oslo och bodde i båten två år, hon var sjuksköterska, han snickare eller nåt, de tjänade bra som 17 och lärde sig båten utantill innan avfärden.

Hoppas allt går bra för er!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo,visst finns det en poäng att köpa och segla långfärdsbåten på hemmavatten. Vi är dock inte sugna på att segla i Europa pga den rutten vi vill gå. Att segla i europa skulle ta mycket av vår tid och pengar.
Utbudet av båtar är väldigt stort i USA, samt en låg dollar (som spås bli ännu lägre). Marinprylar är billigare  i USA än Sverige vilket gör att de uppgraderingar vi gör blir billigare där. Vi är inte rädda för att lära känna en ny båt. Jag låter säkert väldigt optimistisk vad gäller allt :) men det måste man vara.
...jaja...ni kommer bli uppdaterade hur det utvecklar sig:)
 
men försök se möjligheter och inte problem 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte lätt detta alltså.
 
Vad vet man vad man egentligen vill ha?
Som tidigare sagts så måste båten vara lättsåld (och ej tappa något direkt på försäljningen, dvs köpa en prisvärd båt).
Maxi 77 verkar alla säga vara en lättsåld och bra båt.
Becker 27 verkar bra förutom att den ej har bottenstockar, och det låter lite oroväckande om man skulle gå på grund (nybörjare som man är).
Såg en IF nu på blocket för 35 tusen med rullfock. Kanske kan vara ngt? Renovering JA, men kanske man får igen sen, plus lite till? 
Mvh
Andreas 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Själv skulle jag köpa ett renoveringsobjekt då det ni behöver lära er mest handlar om att få båten att gå.
 
Underhåll, underh.....
 
Då är det bra att ha något billigt att träna på. Renovera en dieselmotor, oljepump, spridarpump, generator.....
Rigg, roder, gasol, spis, värmare, segel..... 
På köpet får ni en båt som kanske säljas lite dyrare än ni köpt den för men framförallt ett hum om motorproblem, rodertrassel, rigg, osv. Framförallt vad man ska se upp med när man köper den stora båten. Bra att få handlaget, verktygen, reservdelsbehovet osv. Ju sämre båt ni köper att träna på desto större fingertoppskänsla när ni ska bedömma den nya stora båten.


 
Seglingskunskaperna får man lättare men ska givetvis inte underskattas. Så jag tycker det låter trevligt att träna hemma med liten båt och sedan gå på de stora grejerna när kunskaperna har satt sig lite.     
 
Och så har ni ju Maringuide som bollplank.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ett tips om du ska köpa en Hunter. Kolla att roderstocken är av rostfrittstål eller liknande för jag seglade hem en 38 fotare från Jacksonville och mellan Bermuda->Azorerna tappade vi rodret p g a att roderstocken var av plast och gick sönder.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag lite nyfiken, vad gjorde ni efter att roderstocken gick? Drivankare o Bogsering in till hamn eller?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att båtar som inte har byggt inom EU från början inte kan tas in utan CE-certifikat, och ett riktigt sånt är i praktiken så besvärligt att det inte går.

 

Så det ni köper utanför EU skall vara byggt här och exporterats eller seglats ut tidigare. Då funkar det att komma tillbaks med den, för den är ju likadan som sina systrar från samma tid som hela tiden varit inom EU.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, CE är väl egentligen inte nåt större problem. Det finns inte några formella hinder att ha en icke CE-märkt båt egentligen. Möjligen kan nåt försäkringsbolag ha nån åsikt men då jag pratat med en hel del försäkringsbolag och gjort lite andra efterforskningar i ämnet så har jag kommit fram att CE i praktiken är betydelselöst för säljaren. Möjligen att båten blir lite besvärligare att sälja om den inte är CE-märkt men det är det enda. Den går definitivt att försäkra. Möjligen med 5-10% högre premie.

 

Ett mycket större problem är i så fall moms och tull på båten då den införs till Sverige. Det är en reell och stor kostnad på ca 30% beroende på vilket land den kommer in genom MEN om man som svensk köper en båt utanför EU så skall båten momsas i Sverige.

 

/janoz 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi lämnade båten och blev upplockade av en annan segelbåt som tog oss till azorerna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...