Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
Seawing

Tips om badstränder i Sthlm

Rekommendera Poster

Jag planerar en tur från Nyköping upp mot Nynäshamn - Utö- Dalarö - Djurgården - Birka - mm och vill gärna ha tips på mysiga platser att besöka, inkl badstränder.

Det vore kul med några platser där man kan ta med sitt barnbarn i gummijollen och titta på lite udda saker, kanske en liten kanal.

Att få tips om lilla privata natthamnen är ju hopplöst på detta sätt, eftersom vi då skulle bli massor av båtar på dessa platser. Men gå in på min sjöbod och maila ett tips lite hemligt så markerar jag i sjökortet.

Har åkt denna tur flera gånger för 10-15 år sedan men man vill ha något nytt att komma till.

Usch vad lång det är kvar innan sjön blir inbjudande. Var vid en badstrand lite norr om Nävekvarn i lördag och titta ut över Bråviken med kaffe i handen. Vackert.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom dessa stränder är ganska allmänt kända redan vågar jag posta dem här. Utö/Ålö stora sand, tror de redan finns markerade som stränder på sjökortet annars ligger de just i gränsen mellan Utö och Ålö.

Har många andra små speciella vikar runt Utö och omnejd då vi har landställe där men de behåller jag för mig själv... 9.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan du kommer till Nynäshamn så finns Askö söder om Trosa. Östra Askö har en stor skyddad sandstrand på norrsida. Du ser den direkt, det brukar ligga en båt var 10de meter, med det finns oftast gott om plats.

Trosa självt är mysigt. Finns restaurang Fyren direkt bredvid gästhamnen med priser så man slipper bli rånad.

De södra bukterna på Järflotta söder om Nynäshamn är också bra badstränder. Däremot är de hopplösa att komma in till. Massor med meterstora stenbumlingar när det börjar grunda upp. Parkera utanför och paddla in med jollen.

En bit upp i viken mot Södertälje ligger Oaxen. Finns gästbrygga på sydöstra delen nedanför restaurangen som har Michelinstjärna och priser därefter. Men man kan köpa glass, titta på en kalkugn och kalkbrottet som är färskvattentäkt numera. Och det finns en spännande mörk tunnel som fladdermössen bor i på vintern! Ta med ficklampa.

Tillbaka söderut; Landsort! Lotshamnarna i söder är reserverade för proffsen. Möjligen kan man ligga en stund längst in i den östra hamnen. Och jag har legat i viken norr om den västra hamnen, men då får man gena över folks tomter för att komma iland så det är väl inte så populärt. Finns bra gästhamn på norra Landsort men det innebär en stärkande (3km) promenad till fyrtornet och lotshamnarna på södra sidan.

Glöm inte att gå till Nynäshamn innervägen via Dragets kanal! (Position 58 50.51 / 17 53.26). Ytterst rekommendabel väg med bra underhållningsvärde. Man kan nästan ta på bergväggarna med handen när man går igenom. Bra parkeringsmöjligheter för bad och övernattning överallt i vikarna runtomkring.

Utö gruvbryggan har en högklassig gästhamn med priser därefter. Titta på kvarnen och gruvhålet. Inte mycket bad runt gruvbryggan, bättre vid Stora Sand på sydsidan. Öppet mot havet, så det är inget ställe för blåsiga dagar. Blåser det så hyr man cykel vid gruvbryggan och cyklar ner.

Svenska flottans gamla tillhåll i viken bakom Älvsnabben-monumentet är bra parkering. Kanske inte så mysig men väl skyddad. Och utsikten efter promenaden upp till monumentet är milsvid!

Blev långt det här, och det mesta är väl välkänt, men håll tillgodo i alla fall!

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Björkviks havsbad längst ut på Ingarö har fina stränder (det finns fler att välja på).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...