Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
lmfmats

Flipper 470 GT = rank och stötig?!

Rekommendera Poster

Är spekulant på en Flipper 470 GT, men har hört diverse negativa rykten om båten. Dels att den skall vara rank; dels att den inte tål lite sjö. Hör upp nu alla som åkt/äger en sån båt; sanna rykten eller ej?

M@s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det! Och visst skulle det ju vara bäst att prova själv, men det är lite sårt denna årstid...

M@s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo... En annan båt jag jämför med är en Ryds 440 från -92. Nån som vågar ställa Flippern mot den med för- och nackdelar?

M@s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört ett antal distans med min 470 GT både på stora och små vatten. Vill påstå att Flipper 470 inte är speciellt rank med tanke på storleken. För övrigt ett oerhört lättdrivet skrov som planar fint redan vid 11 knop med 100kg motor på akterspegeln. Båten är lätt för sin storlek, GT väger 290kg utan motor. Bra fördäck med pulpit att hålla sig i. Nackdelen med lätt båt och relativt plan botten blir stötig gång i sjö. Välj motor med powertrim och trimma in motorn i motsjö så klyver fören vågorna. 

post-7045-1394234914,276_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker detta är en toppen båt, tyvärr så skulle man önska att man fick ha en större motor en 55hk på den.

Har provkört en mecury 150hk rak 6a på båten med lite gaspådrag, detta gick helt odramatiskt, vikten 130kg var inget problem båten flöt högt med aktern.

post-17493-1394234914,3349_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TACK för alla fina svar!! Själv siktar jag in mig på att antingen Merc 60 från -96 eller en Yamaha 70 -90. I Finland får man tillsvidare sätta vilken motor man vill på sin båt, så detdär med 55hk är inget problem för mig. Det ryktas dock om att detta kommer att ändra, så man får väl sno sig lite... Intressant detdär med raka sexan!! Toppfart?

M@s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kört 520ht och tyckte den var mycket stötig i sjögång, misstänker och har hört att det är ganska typiskt flipper generellt sett. Satsa på Ryds!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då detta bara var ett test med min nyrenoverade Merc 150 vågade jag inte prova någon toppfart men var uppe i 45knop, ingen fart jag skulle vilja göra någon undanmanöver i. Får nog sätta dit min mercury 60hp i sommar. Med min mercury 60hp går det att göra vilka manövrar som helst utan några som helst protester från båten.

post-17493-1394234920,7287_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annars kan man ju säga att jag är stoltöver min flipper 470S, även fast den har en v-botten vinkel på 20 så klarar den endå ganska hög sjö, om man håller i sig smiley-wink.gif\. Vet dock inte hur platt 470GT är i bottnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 80hk mercury på min flipper gt och det funkar kanon.. Akterspegeln är förstärkt och den gör 35 knop . Visst det går stötigt i sjö men känns inte alls ostabilt på något sätt.

Det största problemet för mig är att min 80hk är från 80talet och är äcklig tung att dra upp.

//Markus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...