Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Gäst Wille

Erfarenhet av släpgenerator?

Rekommendera Poster

Gäst Wille

Har börjat fundera lite på en konstruktion med en generator med en propeller i andra ändan, och som man fäller ner i vattnet akter om båten.

 

Finns det någon här som har provat hur det skulle funka?

 

http://www.lvm-ltd.com/aquagen.htm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet några som använde det under ARC. De tappade ungefär en knop under översegleingen men de hade givetvis aldrig problem med strömförsörjning. Finns en på markninden som man kan använda som både släp och vindgenerator, har dock glömt namnet. Kanske någon annan vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tar du och bygger på likströmmare så blir det inte så mycket motstånd vid fältningen vilket annars kan göra att propellern inta far runt.

 

En likströmmare går också bra att använda som motor om det blir stiltje samt som generator behövs ingen eller mycket lite fältstöm eftesom magnetismen ofta ligger kvar ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Tack för tipset.20.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skulle skaffa en liten trasig utombordare, ta loss motorn och montera en beg bilgenerator istället? Med rätt växling borde det fungera?

Bara en tanke, borde inte kostar så mycket om man var lite experimentsugen...11.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Tror du inte att riggens konstruktion och växeldrevet gör ett för stort motstånd? Kanske skulle fungera med en konverterad elutombordare?
Den befintliga konstruktionen på Aquagen är ju att generatorn sitter monterad hängande på akterpulpiten och att det under vattenytan sitter en led med propellern snurrande fritt, allt för att minimera motståndet. Trots det så kan det bli ett motstånd på upp till 20 kg. Det är mycket på en båt som bara väger 1700 totalt. Minst en knop räknar jag med att man förlorar på en släpis. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Så här har jag tänkt mig. En kopia av Aquagen iofs, men vem vill betala det priset?

post-1958-1394234911,7819_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dem första jag såg i min försvunna ungdom i Sydney had en repstump mellan generator och propellern. Jag tror många använder detta system idag trots risken att förlora proppen till en haj. Det har hänt!

Men den borde vara den allra enklaste metoden om man ska bara experimentera lite? Fast kanske inte så lämpligt med många andra båtar runt omkring sig på midsommarafton...2.gif\

post-7895-1394234911,8422_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Min tanke med en liten utombordare var att det var liten under vatten och ganska strömlinjeformade, alltså inte så värst mycket motstånd. Växlarna ligger i en oljebad och snurrar ganska lätt.

Och att allt var befintlig, man slipper en massa engineering så att säger...

En elsnurra vore säkert bättre.

Här en bild till på den gamla orginalet med rep.

post-7895-1394234911,9016_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

växelådor eller bara några drev tar mer energi än vad man tror.

 

kolla en gamal b18 75hk sae och efter lådan 50 din

 

vanlig rakaxel eller rep och generatorn hängd i kulled eller rep haj problem glöm dom jag guidade folk på hajdyk under några år och haj går aldrig direkt på propeller de vill ha vibrationerna som blir en bit efter i tryckvattnet samma gäller delfiner och tumlare de blir också lockade och kommer att hoppa runt båten, men detta är inget svenskt skärgårdsproblem.

 

växelström kan ha vissa fördelar om rörelseenergin blir tillräckligt stor men en likströmmare som ente kanske vill snurra igång om inte farten är tillräcklig då bara du fältar och den snurrar igång själv som motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här var en intressant alternative tror jag. Men spanska kan jag intesmiley-frown.gif\.

Det verka vara en generator inbyggd i kölen. Säkert dyrt som attan.

Klicka på Descarga versión Flash så laddas ner en kul filmsnut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jo jag gjorde prov med en rigg till en gammal 4-hk Jonsonutombordare som jag glömde hälla olja i bensinen så den blev inte vad den varit.

 

Jag tog en bilgenerator som jag tidigare använt som påhängsgenerator till en 6 hk Jonson på 70-talet. Den ändrade jag om lite på då motorn inte startade när generatorns regulator försökte ge full laddningsström redan i startögonblicket. Den kunde ju inte veta att jag först ville upp i några tusen varv för att motorn skulle orka med belastningen från generatorn.

 

Jag kopplade loss regulatorn alltså och fältström fick den via ett kraftigt (c:a 25W, 100 ohm) vridbart motstånd.

 

Jag monterade den nu på den lilla utombordaren med en kraftig slangstump och några slangklämmor så att generatorn fick momentet direkt från den vertikala axeln från propellerns växelhus. Det var lite svårt att få optimal ström till fältlindningen om jag inte minns fel. Antingen så blev strömmen för stark så propellern bromsades för mycket så strömmen blev för låg av det eller så snurrade den glatt men gav låg ström. Någon form av automatik skulle behövas. Jag tror den gav c:a 5 A vid 5-6 knop.

 

Tyvärr så bromsade det båten så jag tror att Wille som är gammal jolleseglare nog skulle känna det i hela kroppen och köper en solpanel istället.

 

Men det är värt att experimentera. En släppropeller på lina har jag provat med den hoppade bara och ormade sig. En longtailstång skulle nog vara bättre och dessutom ta liten plats.

 

Wille, du kan få låna min generator för att prova!

 

Vi kan samtidigt prata lite värmargenerator som är det nya experimentet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

 

Visst Bosse, jag slår dig en pling på telefon en kväll så kan vi ju ses?

Jag suger åt mig det jag kan ifråga om en släpis.

Som det är nu så har jag 4 amp, från Johnsonhästen när den brummar. Men sen vill man ju alltid ha lite till. Tyckte då att något i vattnet kunde ge mig lite kraft, men det är klart att det inte får bromsa för mycket.8.gif\

Med den raketen jag har numera så blir man fort kräsen. En solpanel är oxå planerad, så vi får väl se vad det blir först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill minnas att jag läst om något liknande i samband med ett annat problem. Det var en tråd som handlade om hurvida man ska ha en växel i eller inte när man seglar.

En av dom som svarade där hade kopplat en generator direkt på propelleraxeln och det funkade tydligen bra när man seglade och la i friläge.

Det är väl ganska smart? Man har ju redan en propeller! :-)

Kräver så klart en inombordare och lite utrymme kring axeln antar jag.

Men jag gillade idén.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Nej, jag tänker inte citera dig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exempel på Uteffekt och Turbinmotstånd Knop Watt Ah/dygn Motstånd (kg) Aquagen 4, 115mm 5 48 100 9 Aquagen 4, 90mm 8 96 190 18 Aquagen 6, 90mm 10 144 290 20 Ovan syns data från befintliga modeller. Att säga hur många knop en generator bromsar går inte utan att känna till alla parametrar, däremot kan man som ovan ganska lätt få motståndet i kg. Wille, ska du ge dig ut på världshaven? När det är dags för mig kommer jag med största sannolikhet använda en släpgenerator. Här hemma anser jag att vindgeneratorn är överlägsen det mesta. Vilket håll man än ska åt så får man kryssa, det blir altså bra relativ vind och mycket fart i snurran. Vindgeneratorn laddar dessutom i hamn också. Den här modellen kommer jag skaffa till nästa vinter: http://www.legoelektronik.se/se/produkter/vindkraft/air_x Med den effekten och det förhållandevis låga priset så lönar det sig inte att påta ihop en själv. Dessutom är den gjord i fräcka material som aluminium och kolfiber :D /Hampus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Med en aktersnurra får man tillräckligt varvtal för en bilgenerator. Fältströmmen får den när man kopplar en del av 12V till fältet, t.ex genom ett vridmotstånd som ligger i serie.
 
Laddningslampan och regulatorn har plockats bort.


 
Inte så konstigt men gratis (och kul). Jag tycker ändå att bromsen är för stor. Det går bra så länge inte andra båtar ser vad sakta man går.
 
Vid max deplacementfart är det ju en annan sak. Då finns nog med reservkraft så man slipper fartsänkning, visst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppar in i debatten med mina tankar.

En LIKSTRÖMS generator fungerar precis som en cykeldynamo. Inget batteri behövs för att denna ska alstra ström när den roterar, vilket är nödvändigt för en växelströmsgenerator som alltid kräver ca 9 volt till Fältlindningen för att kunna påbörja laddning och även behöver ett batteri.

Således en flexaxel på ca 2 meter (används tex till borrmaskiner mm) med någon form av propeller fastsatt i dess ena ända, samt den andra direkt kopplad till generatorn bör fungerar alldeles ypperligt. Och som någon skrev tidigare kan man använda generatorn som elmotor om man kopplar in batteriet till att driva den vilket kan göras med mycket enkla medel.

Att koppla in en generator med tex växellåda, eller liknande typ drivning från en utombordare lär ge upphov till extremt stora förluster av laddeffekt.

 

Alternativ till ett likande system lär kanske vara ett av de mumera ruskigt billiga elaggregat som finns på marknaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...