Lamon 1 Postad 2 Februari , 2007 Vad är det för fördelar med ett rör eller hölje runt propellern. Jag har en snipa med axel o roder...Kommer backegenskaperna att bli bättre ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 3 Februari , 2007 En del påstår att man på detta sätt kan rikta propellerstrålen när man backar. Jag är dock inte helt övertygad. Har liknande lösningar på många livbåtar på mitt jobb, och de är likförbannat omöjliga att styra under backning. Själv har jag också en snipa med axel och roder, och kommit fram till att det nog är bättre att lära sig manövrera båten utifrån grundförutsättningarna, än att kasta bort massa pengar på hjälpmedel som egentligen är onödiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 3 Februari , 2007 är hylsan/röret fast eller vrider du den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 3 Februari , 2007 De jag har prövat är rörliga. Själva rodret ÄR alltså tunneln om du fattar vad jag menar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 3 Februari , 2007 Ja, du menar ett så kallat dysroder antar jag? Tönkte mer på om han hade det på snipan eller om det är en fast hylsa plus roder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 3 Februari , 2007 Dysroder var alltså ordet vi sökte! Och vinnare av denna veckas gissningstävling var Myggbetet. Ditt pris kommer med posten, och är som vanligt en av våra fina Hajkböcker, Grattis! Nästa vecka ska vi prata om annat här i HAJK, då ska det handla om Soffer, men inte vilka soffer som helst, utan dödsoffer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lamon 1 Postad 3 Februari , 2007 Tackar för inläggen !! Tror jag har kommit fram till att det får vara som det är. Alltså hopplöst att backa o styra... Ska det verkligen behöva vara så ?? Fast det kanske är skit bakom ratten oxå ?? hehe.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 3 Februari , 2007 Enligt min ringa mening talar ni om två olika saker: Antingen det s k dysrodret som alltså är ett roder i form av en rörbit. Annars talar man väl om en propellerdysa som alltså är en rörbit runt propellern. Finns även dysroder som samtidigt är en propellerdysa (rätt vanligt på livbåtar. Då är rodret lagrat ungefär där propellern sitter och man kan svänga den som ett vanligt roder (men inte lika mycket) Vad grejerna heter kanske inte är så viktigt utan vad de fyller för funktion eller ställer till... En vettig funktion med en dysa runt propellern är att skydda den. Inte helt ovanligt på isgående båtar. Teoretiskt är väl också tanken att man ska få bättre riktverkan på strålen, men effekterna av det stannar nog tyvärr i teorin. Dysan ger också ett rätt rejält vattenmotstånd som höjer bränsleförbrukningen. Personligen är jag av den åsikten att man ska försöka undvika så många kompenserande tillbehör som möjligt. Mvh Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 3 Februari , 2007 Det var det jag försökte reda ut om vi pratade prophylsa eller roder, men reaktionerna blev ju helt andra skulle man kunna säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 3 Februari , 2007 Nu är det lite tråkiga tongångar här igen. Nej, skämt åsido -jag instämmer tillfullo med per_d:s resonemang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Februari , 2007 Nej backa med båt är i stort sett omöjligt. Man får glömma sina bilkunskaper och försöka få båten att gå framåt istället. En halv dag ägnade vi åt att med linor vända båten med kuling i sidan. Vi tog det som en trevlig syssla med lätt motionsinslag. Hade vi backat ut skulle vi kanske ha blivit skadeståndskyldiga då läbåten var ett sannolikt riskobjekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lamon 1 Postad 4 Februari , 2007 Ja just det !! Det går ju med lite eller ingen vind att krångla in sig i ett hör utan att man komma där ifrån !! Nu har detta inte hänt (än) haha. Men man får väl planera i god tid innan så det inte blir någon överaskande situation... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 4 Februari , 2007 Ett litet knep är ju att man gör alla rodermanövrar under framåtgas. Man får helt enkelt ge en gasknuff framåt och styra upp när man märker att det börjar gå på sniskan med aktern. Är själv inte helt duktig på deta, men det blir bättre ju mer man övar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 Februari , 2007 Är det någon som med bilder på dessa lösningar kan förklara för en novis? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 5 Februari , 2007 presis, med lite övning går det alldeles utmärkt att backa en båt kontrollerat med rak axel. små rörelser med gasen i lugnt väder, kraftigare gasutslag när det blåser. men det gäller att tänka till hur man vill svänga och det är bra att känna till om mn har höger eller vänstergängad propeller ang. roderhylsa har jag ingen egen erfarenhet men man borde kunna bacak mer rakt bakåt med en sådan då propellerströmmen inte träffar båtbotten på samma sätt som utan. man slipper mer eller minder den inbyggda svängningen beroende på propellerns gängning. att ha hylsan efter propellern påverkar endast styrförmågan vid fart främåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 5 Februari , 2007 med större fartyg fungerar en dysa alldeles utmärkt, man kan faktiskt styra riktigt bra när man backar. Däremot är det värdelöst i is, men det är väl i allmänhet inte något problem för de flesta i det här forumet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser