Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
surfchris

Vilken båt ska jag ta hem från USA???

Rekommendera Poster

Hej, jag är en nybörjare på båtar som siste halvåret blivit lite nyfiken. Jag bor just nu i USA, och funderar på att köpa en båt här.

Jag kommer flytta hem till Sverige (Göteborg) om typ 1 år, och undrar just nu på att köpa så att jag kan ta den med hem som flyttgods.

Om man nu ser bort ifrån CE-märkning-problemet, vilken båt är det bäst att ta med hem från USA? Jag vill ha med en båt det finns efterfråga efter i Sverige, så att jag kan få såld den sen. Tänker mig typ än 18-21 fots cuddy (två övernattningsplatser). (max storlek är 21fot, annars kostar shipping mkt)

Några ideer?

Tackar för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först måste jag få veta ifall du tänker ta med dig båten för att tjäna en hacka eller i första hand bruka båten. Med det senare menar jag att ifall du är intresserad av att vara på sjön?

Om du vill tjäna en hacka så är det bara för dig att göra som du nu gjort sök på nätet vad båtarnas försäljningspris är här i svedala. Köp dig sedan en båt som ger dig mest förtjänst.

Ifall du i första hand skall bruka båten när du kommer hem. Blir frågeställningen lite mer kompicerad. Frågeställningen går nu i stället ut på; vad gillar du? Det vill säga; vad för båt vill du ha. Den sekundära frågan som då uppkommer är givetvis; går det senare att avyttra flytetyget här hemma?

Det du under hela båtköpsprocessen bör ha med dig i bagaget är motorvalet. Du måste bestämma dig för vad för typ av motor du skall ha. Ifall det skall vara utom- eller innombordare, diesel eller bensin osv.

Det finns syvenes och sist ingen annan än du som måste bestämma dig för vad just du är intresserad av och vill äga. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, tackar för svaret.

Jag formulerade frågan kanske lite fel; jag tänker att ta med båten för att använda den. Men jag vill inte köpa en båt i USA som jag aldrig kommer få såld i Sverige -- typ någon båt som ingen gillar i Sverige.

Jag har kollat lite på nätet vad det finns för båtar i Sverige, och de enda amerikanske båterne som jag hittar (innom Cuddy-klassen) är Bayliner, Stingray och Four Winns...?????

Om jag kunne välja båt idag, oberoende om den är amerikansk eller europeisk, skulle jag nog vilja vald Nidelv 610 -- jag gillar den båten (av vad jag har sätt på nätet). Typ jag vill ha en båt i storleken 19-21 feet med övernattningsmöjligheter som jag kan njuta av sjön med, hyfsat snabb (typ ingen snipa). Dielsel eller bensin spelar ingen roll -- vad är billigast? Innombordare är nog att föredra, men inget betydande. En amerikansk båt liknande Nidelv 610... som även är populär i Sverige.

Jag hoppas bara få lite ideer på vad det finns för amerikanske båtar innom Cuddy-klassen som också är populära i Sverige.

Tackar för hjälpen.

Chris

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror du ska koncentrera dig på att köpa en båt som du själv tycker om. Är priset rätt blir det nog inget problem att sälja den vidare i Sverige sen heller när du skulle tröttna eller vilja byta ut den.

Det jag kan komma på är att självklart säljer kända märken bättre(typ sea-ray, chris craft, wellcraft, four winns m.m.) men annars så kan du ju tänka på att båten ska ha en ganska skarp v-botten för att gå att köra bekvämt i de svenska vattnen. Köper du begagnad får du ju också tänka på ev. reparationskostnader beroende på ålder med tanke på salthalten i vatten m.m. Detta beror ju på vart i staterna båten har gått.

Lycka till och välkommen hem till den svenska skärgården!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, if I were you skulle jag var fösiktig me att köpe båt in US. Kolla ordentligt med försäkringsbolag etc i Sverige innan du gor det. Det kan bli en trist historia.... Många gånger vill ej bolagen försäkre utlandsimportert biler o båter. Kolla också vad det kostar att ta hem båten med skatt o avgifter för det är inte gratis.... gör ett ordentlig grundarbete innan du bestämmer dig!

Good luck!

Seamus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett grundligt och analyserat förarbete är alltid bra att vila sig på. Kan själv tillägga att min är importerad från staterna för 3 år sen (genom firma), ej CE-märkt och med de försäkringsbolag jag har varit i kontakt med så har det inte varit svårt/dyrt att få den försäkrad.

Har absolut ingen fakta om hur det är eller skall vara och vill inte heller ge mig in i en sådan diskussion utan berättar bara hur jag upplevt det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...