Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Lisa9827

Båttransport Travemünde-Strömstad

Rekommendera Poster

Hej! Jag har några vänner som köpt en segelbåt, 31 fot, i Travemünde. Nu är de lite tveksamma till att segla hem den, till Strömstad, och vill kolla vad det kostar att får den hemkörd på lastbil.De tar tacksamt emot information och förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag transporterade en i höstas 6 mil för 5000 kr inkl moms, det var riktigt dyrt! Priset då var per timma och hela resan tog totalt 2.5 timmar a 1000 kr moms extra för släp. Av denna tid var det ca 1 timma restid. Problemet var höjden på båten som gjorde att man var tvungen att lyfta upp den på ett släp för att den skulle gå under broarna och att han skulle ta sig hem förstås.

Bäst är det väl om du kan hitta någon som kan segla hem båten för några tusenlappar.... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv sökte jag i höstas båt och var ett par turer i Tyskland för att se ifall min/vår drömbåt fanns där. Innan sökandet kontrollerade jag vad det skulle kosta att ta båten landvägen till Sverige men det visade sig (för mig) kosta skjortan. Bara överfarterna kostade visst 14000SEK. Sedan har dom en massa lastbegränsningar i Tyskland så jag förträngde tanken ganska snabbt. Jag skulle tänka mig att din båt skulle kosta kring eller kanske till och med över 50 000SEK att få hemforslad på lastbil.

Nej, ta och segla hem båten. I andra hand, segla den till svensk hamn. Då har du reducerat kostnaden till 15 - 20 000SEK. Den kan vara ännu lägre ifall du inte måste ha hem båten vid någon bestämd tidpunkt utan låten åkaren bestämma datum.

Ifall du/ni själva inte vill segla hem båten så gör säkert andra detta för en skälig kostnad. lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa vore nog att ta hjälp, kanske via MG eller via andra kontakter och få med ett par erfarna gastar som kan vara till hjälp vid överseglingen. Detta borde vara det minst kostsamma alternativet.

Lägg ut en tråd och fråga under seglarsnack, övertygad att dom får hjälp med detta.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med - tror inte det är svårt att hitta erfarna seglare som hjälper er segla hem båten. Dessutom finns ju många trevliga hamnar på hemvägen så det måste ju inte seglas i ett sträck. Det finns ju också företag/personer som professionellt sysslar med transportseglingar, blir förmodligen billigare än landtransport. Har inga namn, men du kan ju alltid kolla med olika båtimportörer för att få namn på kunniga seglare med referenser.

Per 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Fick min båt hemkörd från Holland, ca 115 mil för 1500 Eur. Offertpris från en båttransportfirma låg på nästan 40000 svenska kronor. Efter att ha diskuterat med berörda transportfirma framkom att de ofta hämtade båtar i Sverige och då körde tomt i ena riktningen. Jag upplyste om att jag inte behövde något kvitto och kunde vänta några veckor. Vi kom överens om priset och redan efter en vecka fick jag besked om att båten var på väg. Snabbt och hyfsat billigt tycker jag. 

Jag kan annars rekommendera att segla hem båten. Jag hjälpte en kompis att segla hem en båt från Kiel förra våren. Vindarna är oftast gynnsamma och med ett par gastar ombord bör seglingen gå fort och smärtfritt.

/Mvh 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kontakta mig så gör jag det billigt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klart att båten ska seglas hem.

Givetvis ska den vara i skick för det. Är ni väldigt osäkra på båten så kan det vara skäl att ta hem den på bil för att se över den hemma i lugn och ro.

En översyn för att klara hemsegling i dessa skyddade vatten skulle många av Maringuidens medlemmar klara av. Jag kan också tänka mig att hjälpa till. När ska den hem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

som sagt jag vill kolla båten, men är den ok , tar jag hem den seglande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för ert engagemang. Det verkar som om de får tag på en hyfsat billig transport trots allt. Sedan ska de träna segling hemma. Tack o hej!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...