Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
orre72

Dubbla v8 or eller ej ...HJÄLP

Rekommendera Poster

Personligen så tycker jag att 2 V8:or blir i törstigaste laget. Och dyrt det förtar nog njutningen att vara på sjön. Fast har man råd så.........

I vi Båtägare 4/2007 finns det en intressant artikel om V8. Diesel eller Bensin.

Båten dom bytte motor i var en Bayliner 2855 cierra sunbridge.

Svaret blev en yanmar 6:a istället för en Mercrusier 350mpi, och halva bränslekostnaden, rappare motor, och snabbare båt, dessutom mindre ljud. Så 2 turbosexor kanske vore nåt.

Jag hittar inte artikeln på Båtägares sida, så om nån är intresserad så kan jag scanna och skicka.

Mvh S-Å

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken när man köper en båt från 89 med lika gammal ej sötvattenkyld motor är att den snart är slut i villket fall som hellst. Visst d finns undantag men få sånna, så om man kallkulerar med ett motorbyte så blir d hursom hellst billigare att köpa ett starkt motorpaket än 2 st.. Och ja 460in är rätt svag i sitt orginal utförande i 2955an därför många vässar sina en aning och får på så vis upp farten och ner törsten.. Men åter till sakfrågan med dagens bränsle priser och priset på delar till just marinmotorer  drev och service gör d inte ekonomiskt försvarbart att köpa en båt med dubbla drev och dubbla bigblock 8or om man inte kan och vill skruva själv vill säga.. Därför mina tankar om att köpa en 2955a  med en slutkörd maskin och ersätta den med en Diesel 8a med dito bravodrev.. D blir en engångskostnad i en såhär tung båt och många timmars bekymmerslöst båtägande att servicen blir avsevärt mycket enklare när d bara e en drivlina att hålla efter.. Så hade iaf jag resonerat om jag stod inför ett köp villsäga.

 

Sen så är d många som uppskattar dubbla maskinpaket av andra skäl tex lättare att manövrera, säkerhet ifall en lägger av så kan man iaf ta sig hem  osv.. Jag tycker att nackdelarna väger över fördelarna men d e mina funderingar...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAPP !! nu är den till salu , men vad har denna tråden med att båten är till salu att göra ??

 

Tro för guds skull inte att jag säljer den för att det dubbla v8or i den .. och att eventuellt bensinförbrukningen skulle vara för hög. det kan jag säga att det är den INTE.

 

Efter att haft denna typ av båt nu 1 säsong och kört massor med den, från Gbg till Lysekil, Lysekil till Grebbstad och hem till Skaftö igen och upp o ner och fram och tillbaka , var ute 4v i streck och varje helg kört omkring i strömmarna och runt omkring i Orust trakten så är jag verkligen inponerad av att det faktiskt går åt lite bensin. Allt är ju reltaivt iofs, men kör man med insidan av huvudet så är det faktiskt helt ok !!!

 

1 exempel. Från lillabommen i Gbg till Källviken (Lysekil) ca 60 distans. Båten var precis nyköpt med garantier osv.... Här fanns inga hämningar tänkte jag , ska skiten gå sönder så ska den det nu, och det får kosta vad det kostar vill i bensin.

Gick ur Gbgs hamn ut till Vinga i ca 5 knop , sedan la jag på fullt upp till Marstrand, ca 32 knop. Slog av där och la till i Marstrand och köpte glass och var älmänt nöj med detta fartvidunder (hade segel båt innan) och beskåde båten med ett leende. Körde sedan i ganska oregelbunda hastigheter upp till Skärhamn för att lägga oss där för natten. Dagen där på så körde jag sakt ca 7 knop upp till Mollösund och efter Kråkesundsgap la jag på fullt igen upp till Gullholmen. Sedan var det lungt en stund igen och kanske en 23 knop över Ellösfjorden för att sedan komma till Källviken genom Malöströmmar.

 

Med i detta ska ni att precis innan Skärhamn var jag tvungen att slå av på maskinerna lite och barbords motor dog, något i förgasarn hängde sig och den flödade över med bensin och dog. Detta åtgärdade jag sedan i Skärhamn, det hade blivit beläggningar i förgasarn då den stått på land i 2 år.

 

Hela denna resa gick det åt ca 150-170 liter bensin, absolut inte över 170 liter.

Så svaret blir att :

JAG SÄLJER INTE BÅTEN PGA ATT DEN TAR FÖR MYCKET BENSIN

 

Sedan är det ju också så här att man MÅSTE ju inte SÄLJA bara för att man sätter ut den på blocket ... eller hur ?

 

Men men allt är till salu , bara man får betalt och vem vet ... kanske köper jag en SUNSEEKER med trippel 8 i ?

 

Den som lever får se.

 

 

Mvh Rickard

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...