Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
orre72

Dubbla v8 or eller ej ...HJÄLP

Rekommendera Poster

Hej !!

Vore tacksam för tip och råd ang det köp vi eventuellt ska göra.

 

Vi har varit och tittat på en Bayliner 2955 Avant -88 och föll för den.

Det tråkiga i det hela är ju att det sitter 2st v8or bensin, från -88 i den, det är OMC med GM block och är på 230 hk vardera.

Kyl limporna ska bytas, det e ett slutet kylsystem i den och det är posetivt vad jag kan förstå. Att ena kyl limpan gått sönder beror på att dom vid upptagning ej varit riktigt uppmärksamma med att dranera på överblivet vatten.

Dreven är helt nya från volvo penta sx drev eller va de hette och det är ju en fördel.

Man läser lite var stans att man blir ruinerad på att tanka och en del säger att det ej är så farligt !!!

 

Jag frågar därför här om lite tips och råd inför vårat köp samt hur mycket tar båten i bränsle ungefär ? Vi är ju en familj och kommer förmodligen inte ligga på att köra förfullt med båten utan mest runt kanske en 5-10 knop.... Naturligtvis blåser man på i bland.... hur många knop gör en bayliner av denna sort? och hur mycket drar hon på fullgas,och vid olika hastigheter? vad ska man tänka på ang motorerna?

 

Tacksam för de svar jag kan få.

Mvh Rile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rile,

 

Är själv inne på samma typ av båt (dubbla v8:or), och vad jag har förstått så är det inte bra att köra långsamt under längre perioder eftersom den inte kyler ordentligt på låga varv.

 

Dessutom blir alla reparationskostnader dubbla!!!

 

Men visst, det e ganska maffigt att dra på lite med dubbla motorer. Själv har jag släppt tanken på båt med dubbelmontage...

 

//A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

 

Jag va och tittade på en Bayliner 3055 med 2 5,7l efi motorer.

Säljaren uppgav 3,5-4 l/d i march som låg kring 24-26 knop.

 

Då du är intresserad av en lite lättare/mindre båt fast med förgasare

borde detta stämma ganska bra även för dig.

 

Lycka till med båtköpet

 

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att söka här på maringuidens sökfunktion.... :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

orrekampner (Landkrabba)

Antal inlägg: 4

Medlem: 2007-01-30

Status: Offline

Skrivet: 31 januari 2007 | 10:52

 

Kan någon förnuftig person ge mig några ANVÄNDBARA råd angående min pojkvän. Jag blir snart toookig. Det pratas båt dygnet runt. Han har till o med med sig lapptopen på toan o kollar båtar. Man börjar ju tröttna innan sommaren kommer.HJÄLP!  

-------------------------------------------------------

 

Ser ut som du är lika tokig som grabben din.

ang båt så hör med räkan, han kan det här med trollbåtar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver förbrukning vid fullgas, men det torde vara ganska ointressant då man inte brukar ligga o pressa där, men skulle tippa på 6-7 liter/distansen.Vilken fart den presterar på fullgas beror på många faktorer, Last i båten Dvs antal personer vatten o bränsle mängd etc etc. vilka propellrar som är monterade.

Det som är mera intressant är förbrukning vid marchfart, ca 22-25 knop borde ligga på ca 3-4 liter/distans, du kommer inte under 2 liter även om du åker 5-10 knop.

 

 Ang avgaslimporna för det är väl det du menar med kyllimpor, Vadå dränerat, har det frusit sönder betyder det att man inte kört igenom glykol i sjövattendelen. Då kommer nästa föjdfråga vad har mer blivit frysskadat???. Detta är tecken på obefintlig konservering på hösten.Vilket skulle göra mig väldigt misstänksam på resten av båten. Om du är osäker ta med någon som kan båtar och motorer att titta på båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörrö Nikitalord, du kan inte tänka dig att det är hans flickvän som skrev på hans nickname?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Se så det går om man sitter på muggen för länge hon hann skapa två nya trådar och tydligen glömde han denna gång att ta med datorn på muggen, så av detta lär vi oss att aldrig gå på muggen utan att datorn följer med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå Rile...

 

 

Båten du är intreserad av finns med fler en ett motorallternativ... Finns alltså även med singel montage... Alltså bara en V8a att mätta... Har faktiskt spannat lite själv efter båttypen du söker. var dock ett par år sedan men en då. Den blev islutändan förstor för mina behov.. Kollade lite på utbudet i usa där det är enormt. Och fann många med singelmontage tanken var då att slänga ut den slutkörda 8an med tillhörande lika slutkört drev och trycka ner en Kompressordiesel eller turbodiesel på ca 400hk.. Båten skulle kossta ca 130 000kr CE märkt och transporterad till sverige i hyffsat skick men med trasig motor.. Bättre beg maskin hittade jag för 225 000 kr komplett med drev och med färdiga fästen bara att lyfta i allt skulle passa perfekt då även dieseln byggde på Gms konstruktion.. Ungefär samma motor som sitter i Hummer etc... Jag räknade snabbt ut att en såppas tung båt måste ha en Diesel.. En ny Mpi maskin diskuterades men Priset på den nästan nya Dieselmotorn avgorde d hela.. Båten skulle ha Diesel till varje pris... Fakta togs fram och Dieseln fick övertaget mot bensin V8an i en så tung båt skulle Bensinaren bli en soppaslukare av sällanskådat slag..  

 

Tyvär blev aldrig projektet verklighet utan lades ner till förmån för nuvarande 2355a med Bensin V8 drar mellan 1,5 och 2L dist. Men d är d värt Och ett val jag alldrig ångrat.. Det sorgeliga ang din båt med dubbelmontage är att den kommer att bli en soppaslukare... Dom dubbla maskinerna är endast till nytta för dig i hamnar (tillägningar manövrering etc) (bättre att montera en bogpropp) dom dubbla motorerna kan också ses som extra säkerhet om någon maskin skulle stoppa så kan du ta dig hem på en maskin... Men d finns fler nackdelar en fördelar med 2 maskiner  särskilt om dom 2 maskinerna är Bensinslukande förgasarförsedda V8or i en stor tung båt. Underhålls kosstnaden blir en lätt uträkning dubbla maskiner= dubbelt underhåll.. Sedan tillkommer service för drev, Gummibällgar etc.. Allt blir helt enkelt dubbelt så dyrt med 2 maskiner och 2 drev. 

 

Men måste du ha så stort utrymme??? Har du varit ombord på en 2955a? Den är enorm och kan liknas med en större lägenhet... Men jag antar att d är just Avanti modellerna du har fastnat för??? Men som många redan har predikat om Den kommer att dra soppa räkna med minst 5L dist med allt rätt intsällt och med optimal marshfart... Ett tipps är att Spana på 2755an en lite mindre modell men som påminner lite mer om dom större Avantimodellerna och desutom har lite mordäranre runda former.. Den tillverkades inte i så många ex och bara under en begränsad period modellen är från slutet på 80talet men d kan man inte tro.. Dess former för tankarna till 90-talet..

 

Fördelar Endast en V8 att mätta med en förbrukning på runt 2Ldist.. billigare i underhåll.. Lite lättare att hantera då den faktiskt är lite smidigare än 2955an.. I d stora hela billigare i allt... Nackdelen är att den är svår att hitta syns sällan till på beg sidor.. Se bild nedan på 2755an 

 

Men D finns ju så otroligt många Märken Och DCar i denna kategorin vi pratar om här finns överallt... Alla kända Amerikanska märken borde ha en modell som skulle kunna passa dig.. Så titta runt mer utvidga sökandet det finns modeller och märken i mängder och d e bara att välja och vraka.. Fastna inte för första bästa utan  spana runt lite... Sök på Glastron, wellcraft, donzi, Larson, Sea Ray, Maxum, Chris Craft, Chaparal, etc...  

 

!!!MVH REXCO!!! Och lycka till med köpet...

post-13975-1394234909,4896_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt att det går snålare med en maskin (V8:a), men inte i sådan stor båt som 2955:an. Ett singelmontage blir antagligen undermotoriserat med ett våldsamt soppaflöde som följd då man är tvingad att trycka på med fullgas för att hålla båten uppe i plan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick infon att En 460 (OMC) Vässad från 340hk till 400hk skulle ge en toppfart på ca 32knop och en marsh på ca 23-24knop med en förbrukning runt 4L dist på marsh.. En hyffsad siffra med tanke på att den orginal 340hk starka OMC motorn ger en toppspeed på ca 28 knop och en marshfart lite under 20 knop.. Med en förbrukning runt 4,5L dist... Den håller planing med orginal motorn på marsh farten men dom 60 extra påssarna gör att den planar snabbare och håller planing vid ett lägre varvtal...

 

Men poengen med singelmontage är dom avsevärt mycket billigare ägande kosstnaderna.. En motor från slutet av 80 talet som inte har varit sötvattenskyld kanske bristfälligt servad etc och gått rättså hårt som dom ofta gör i USA har inget större värde kvar... Så ur med skiten och i med en Bättre beg MPI maskin  Eller En Diesel 8 Så är saken Löst... Du halverar nästan bränsle förbrukningen får en bättre planingströskel kan hålla 25 knop på marsh på låga tysta fina varv utan ansträngning.. Får en motor att lita på låga service kosstnader etc.. Allt blir så mycket lättare med Bara en maskin och ett drev att hålla efter... Om du tvekar på att båten blir svårhanterlig och svår att lägga till med så är lösningen Bogpropeller en liten vissp i fören så fickparkerar du lätt mellan andra båtar.. Det kostar en slant men d ökar oxå båtens värde..

 

En bättre beg Diesel eller MPI maskin som orkar med båten är rellativt lätt att hitta idagen läge det kan vi tacka importen för..

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har själv en 3055 med singel 454:a och den känns dock inte undermotoriserad, kommer upp i plan med 10 pers. samt håller

en marschfart på 22-24 knop utan problem.

Vet att 2955:an är mer tungdriven då den har en skarpare bottenvinkel

än 3055:an.  

 

Mvh

 

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !! och TACK ska ni verkligen ha för att ni ägnar tid åt detta så jag kan läasa vad ni tycker.....

Jag ska ärligt erkänna att jag e otroligt klyven i detta nu , hmmm vet ej hur jag ska göra.... att det kostar pengar borde ju även en idiot kunna räkna ut , men det är väl ungefär hur mycket jag e ute efter , dvs så man har lite humm om det .....

Ringde i dag Länsförsäkringar och kollade vad det kostade att försäkra båten .... SUCK !!!! lite över 8tusen kronor skulle dom ha !! vore även där tacksamm för om någon ve ett billigare alternativ.

 

Vi har ju fastnat för utrymmena i denna 2955... vi är ju trots allt 2 vuxna och 2 15 åringar som ska med.... Har haft motorbåt innan och e uppvuxen på västkusten i en båt om sommaren , och har i dag en 30 fots segelbåt....

Kontrasterna mellan segelbåt och motorbåt e ju enorma.....skrattar, men vi har valt att ta detta steget nu at köpa en motorbåt.

 

Mycket utrustning finns det på båten vi kollat på samt dreven e helt nya.....

Att 2 v8or kostar att föda med soppa vet jag .... och jag tror mig fått en bild här nu hur mycket oxå.... Nu ligger vi ju ej o tok kör jag o gumman och vi förflyttar oss dock ej heller var dag .... men men men hmmmmm snart dags för att ta ett beslut om hur man ska göra.... Någon som vill säga sitt om det så är ni välkommna... Tack en än gång för alla svar.

 

Rille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe ni kanske inte åker så mycket, men man ska tänka på att distansen rullar på. För egen del så brukar det bli ca 15-20 distans en helg och då åker man inte mycket ca 35-40 min gångtid.Så med våran förbrukning på ca 1,5 liter så ryker ca 35 liter soppa och som sagt då har man inte kört mycket alls. Och då med eran tilltänkta båt blir det ca 80 liter.

Men gillar ni båten och känner att ni har råd med soppan (som inte lär bli billigare) så är det väl bara att slå till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd sökfunktionen på medlemmars båtar, vet att det finns medlemmar här som har just 2955:a med dubbla spisar....kanske borde kontakta dem.

 

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kan bara tillägga att det blev i dag en Bayliner 2955 Avanti..... :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!!!

 

Hoppas ni blir nöjda och får en härlig sommar.

 

En bild kanske?

 

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis.. smiley-laughing.gif\har en 2955 -89 2x5,8 ford(OMC)och VP SX, här kommer lite tips på limpor och knä 

 

en av nackdelarna med dubbelmontage är den dubbla kostnaden.... för orginaldelar 2 x OMC 5,8 Ford (oprutat) 44000:-, fick ner det till 36500:-.. fortfarande dyrt, egen import fr. USA 27000:- (inkl alla avgifter mm), pirat universal 18700:- (men då får man göra om några fästen) men visst lönar det sig att kolla runt.

 

Och INGET till båtar är billigt...

 

En av fördelarna med att ha dubbelmontage är att; - man kan sätta dragglinan i den ena motorn och ändå vinka glatt till alla i hamnen samtidigt som du puttrar ut till ngn ö för att fixa problemet

 

det finns alltid många sätt att se saker...

 

/Robban

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ordnade till det med bilden.

Håller på och ser över annat med bildhanteringen i forumet.

 

//stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det gnälls lite ang. manöverförmågan på 2955... hm..

med dubbelmontage har man alltid möjlighten att styra som en bobcat  dvs spakarna åt varsitt håll... båten snurrar på stället, mkt användbart MEN man måste öva på det på fritt vatten innan man kan göra det i ngn hamn, och var inte rädd för att ge snabbt ordentligt tillfälligt gaspådrag vid snabba manövrar.... ett snabbt VRÅÅÅL och sedan glider båten oftast dit du vill.... öva på säkert vatten... skitroligt när du kommer underfund med tekniken... 2.gif\, familjen kan sitta lungt i båten när man lägger till på detta sätt....OM man övat.

 

lurigt kan vara vid stark sidvind, näsan vill ge sig av, men det går att parera med dubbelmontage, vid enkelmontage måste man ha bogpropp för att parera.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla tips !!! Att det är mer kostsamt att åka med 2 v8 or det förstår jag ... förhoppningsvis så går väl inte allt sönder på BÅDA samtidigt ..

Men limpor och knän vet man ju att det är en förbruknings vara. Det sitter  sx drev på vår oxå och vad man läst här inne och hört så är ju det en sak som verkar hel rätt.

 

Ska serva motorerna samt dreven innan sjösättning....några tips man kan få inför det ?

 

Bild på båten kommer......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

måste först gratulera till GM block..= billigare delar.

Olja,filter och stift är ju brukligt på maskinerna. Kan du varmköra maskinerna innan sjösättning är det mkt bra - då ser du så thermostaterna är ok ( dom KAN gå sönder- kärva efter vintern.) OM dom måste bytas kan du inte använda bil thermostater trots att dom ser exakt lika ut... en marin thermostat är ställd på 67 grader och en bil på 88. En marin motor går alltid i uppförsbacke och måste öppna tidigare annars går den varm.

 

kolla alla vattenslangar/skarvar är dom torra kanske du måste byta just den slangen... beror på vilket tryck som slangen ska belastas med.

 

/Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Hej på dig,

Jag vill bara göra dig uppmärksam på att motorernai den båt du tittat på är inte det största problemet. Utan konstruktionen av båten. Sandvich....... kolla det  har det kommit in vatten i mellan borden så blir den mjuk och vek, och det är vanligt. har varit å kollat massor och inte hittat en som är vettig därför har jag  den jag har i dag. maila mig om du vill ha mer information skicka med tel nummer så ringer jag dig.

janne.skyman@hotmail.com.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, jag har en bayliner 2955 från -89. med en motor en ford 460. jag kan säga att den dra mer än den som har två v8or i sin, båten går så otroligt tungt i vattnet så den får jobba så mkt. jag talade med en kille som hade dubbla motorer i sin, den drog ungefär 4 dl mindre än min.. så satsa på den med två.. bättre å tryggare gång.mindre slitage..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har de ju redan köpt båten, men måste ändå kommentera ovanstående.

 

Vad gäller ekonomin måste man ju se på mer än endast bränsleförbrukningen.

 

- Försäkring med 1 / 2 motorer (olika toppfart / hk)

- Servicekostnader 1 / 2 motorer 1 / 2 drev

- Reparationskostnader för samma

- Tid för arbete för enkel / dubbelmontage eller pengar för detta om man ej fixar själv

- 1 eller 2 drivlinor som kan krångla

 

Sedan finns ju givetvis andra fördelar och nackdelar med singel / dubbelmontage.

 

Har ej själv haft båt med 2 drivlinor och då jag skruvar själv med grejerna tänker jag ej skaffa någon heller pga mängden arbete o kostnader man kan åka på vid otur.

Däremot skulle det vara skoj med storleken på båt som kräver 2 sådana, men först vill jag bli ekonomiskt oberoende :)

 

Grattis till båten förresten !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...