Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
hampe

Rullfock

Rekommendera Poster

Hej

Fick syn på ett nytt rullfocksystem på blocket där man kan använda befintliga segel med pistolhakar. Är det någon som hört något eller som har erfarenhet av detta system. www.rullfock.se Priset verkar ju angenämt

Hampe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns på 70 talet någon som tillverkade rullar i Malmö. Modelen var snarlik denna. Många framförallt IF seglare köpte. Problemet var att i och med att det inte fanns någon förstags profil så hängde inte seglet med i toppen vid in rullning. Det gick inte att segla revat då toppen rullade ut sig när förstaget vred sig. Men att rulla in vid seglingens slut fungerade bra. Jag vet inte om denna variant har samma problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Det går att rulla in seglet (eller bärga), men att kalla det för rullrev går inte.

När man försöker rulla in, så blir förseglets mittdel litet efter, och rullar inte in sig på ett bra sätt.

För det är bara det nedre och övre hörnet som börjar rulla in seglet !

Mer eller mindre dåligt !

Det synes vara någon sorts wire på framkanten som hjälper till att rulla in seglet ??

På ett riktigt rullförsegel så är det en profil i förstaget som rullar in förliket på seglet som blir jämt innrullat.

Vad sparar man ? Jo att montera en profil, ingen större extra kostnad.

Möjligen litet att spara, att inte behöva sy om förseglet ! Utan använda med befintliga karbinhakar !

Förseglet kan ochså användas på det gamla sättet ! Hissa bara upp och ned !!

Kan vara bra för långfarare, utan större HiTeck på rullrev !! Utan enkelt.

Har själv råkat ur för en otäck historia då försegelrullen hakade upp sig. Det gick inte att rulla inn eller ta ner seglet i en storm. Utan fick klätträ upp i masten med kviven i munnen och skära ner förseglet i stil med sjörövare !! HI !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Mm, jag har varit för rulle men har mer och mer ändrat åsikt.

Idag, nu när man har hållit på och seglat ett tag så går det ju så lätt att byta försegel. Jag har reven nerdragna till sittbrunn, släpper ner förseglet, går fram hakar i nästa och bärgar seglet som togs ner mot mantåget och är tillbaka genast. Ok, om man är ensam att det kan kännas otrevligt. Men man får fästa sig med selen. Man gör ju inga 30 knop smiley-smile.gif\

/Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag har ingen erfarenhet själv... men åsikter kan man ju ha? För det första så stämmer det nog som står i inlägget ovan, man spar en del men ändå inte stora pengar på att behålla hakarna. Då känns det mer som en utseendefråga? Jag letade själv system för många år sedan till en 22:a, där vill man inte ha en profil som stör den klassiska linjen? Så det kan vara en skäl? Hittade en mycket snygg tysk grej som du fällde in flush i däcket, RF och med hög hållfasthet i dragriktning. Tyvärr väldigt högt pris...Köpte därför inte den. För det andra så har även jag sett några båtar som lyckats rulla in rullvajerfallet runt förstaget... men jag bedömer att detta idag är väl känt hur man ska montera rätt och då är detta med rullfock en helt mogen produkt. Även långfärdsseglare har sådana... Så för mig så fyller ett enklare system en mer utseendefunktion, eller om du har en liten båt där man bara vill ha ett enkelt och billigt förvaringssystem för mindre segel genom att bara kunna rulla in? Annars är en nog profil överlägsen genom revningsmöjligheten? Ska du ha det här enklare systemet så kolla om du kan använda befintlig vajer eller om du måste kapa förstaget? Det blir kanske ett extra moment i monteringen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Seglar man ensam  och länge så vill man nog snabbt kunna bli av med seglet, dvs rulla in den så är den borta.
Jag har ännu inte sett en rullgenua som står bra när man har revat den .
Idealet för mig vore att man hade eschackel i seglets hals som man krokade i rullen och en lekare till fallet samt wire-lik i seglet. Sedan spänner man upp det hela hårdare än förstaget under segling. Då är det buslätt att byta segel och de är inrullade som en korv, man slipper hantera byket ensamt i taskigt väder och kanske under däck.. Ordinarie förstaget användes då bara till för att hålla masten och rullen sitter kvar akter om förstagsfästet.
Okey, det blir en wire i vägen för seglet men hur mycket bromsar inte en korv vid inrullad vanlig segel då?
Varför finns inte detta system som jag beskriver?
Eller är jag så unik,  det tror jag ej.
Hur många, ärligt sagt har verkligen seglat i vindar över 10 m/s med inrullad genua en längre tid än nån timma eller dag? Min ide skulle förena fördelarna från båda världarna.

Hälsn
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...