Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
cgessen

Nano marinkonservering...

Rekommendera Poster


Var på en båthappening i somras 2006. Pratade med några som stod och sålde polermedel/rengöringsmedel med nanoteknologi. Jag frågade varför det heter nano technologi, Nano är ju en enhetsbeteckning. 

 

Till svar fick jag att det beror på att man använder sig av små skräddarsydda kol/kiselmolekyler(kan ha fel vad gäller kol/kisel).

 

Vad jag förstod är anledningen till att man skräddarsyr molekyler är att dom skall få förmågan att gå in på djupet på t.ex en plastyta för att rengöra och täta de molekylhåligheter som finns i plastytan. Det kan även röra sig om andra material som man skräddarsyr molekylerna för beroende på hur denna materialstruktur ser ut.

 

Detta förfarande skall då göra att den aktuella ytan blir mer motståndskraftig mot attacker från smuts. Det som jag ser som skrämmande är att ingen reagerar på att det kan vara farligt att inandas dessa medel och substanser som nu kommer ut på marknaden.

 

Den flaska som jag förevisades var utrustad med sprutmunstycke, så man kan ju tänka sig att det inte är så svårt att få i sig lite nano-teknologi via andningsorganen. På min fråga om det är farligt att inandas så fick jag till svar att sprutmunstyckets utformning skall göra att man inte skall få så små droppar att det kan vara farligt att inandas.

 

Enligt utsago skulle det däremot vara livsfarligt om de små nano-molekylerna var i pulverform. Då skulle det inte vara bra att inandas. Vad händer den dagen bindemedlen(flytande beståndsdelarna) i dessa medel oxiderar eller avdunstar vilket jag tror de kommer att göra. Börjar alla dessa små nanopartiklar att damma då? Det är bara en undran. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinkonservering, nanoteknik, skräddarsydda molekyler.
 
Det låter i mina öron mest som påhittade ord. T.ex någon duktig reklamfirma som säljer upp värdet på ett vanligt båtvax så det kostar 10-dubbelt att köpa.
 
Man kan också hänvisa till proffessorer och testlaboratorier men inte blir det bättre vaxning för det.
 
Konserverad gröt gick också att sälja. Alltid är det någon som provsmakar. 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nanoteknik har blivit ett modeord i dessa sammanhang. Det enda det handlar om är att soppan innehåller mycket, mycket små partiklar av något ämne som skall fylla de porer som finns i skrovet, precis som vanligt hederligt båtvax alltid gjort.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nanoteknik

Same shit, different names - fast mycket dyrare och coolare namn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...anar viss ironi, är du av annan uppfattning?

Vet du något jag inte vet, du är visst i branchen av din hemsida att döma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, menade inte att hoppa på dig. Kollade att du var i båtvårdsbranchen, tänkte att du satt inne med en massa kunskaper som jag bara gissat mig till som lekman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...