bengt39 0 Postad 29 Januari , 2007 Har prövat en smartphones möjligheter och hittat ett program som gör att man själv kan lägga in sjökort i mobilen och koppla till en GPS Det dröjer inte länge förrän man bara behöver mobilen med inbyggd GPS med på sjön som komplemet til pappers sjökortet att senatt man kan använda den i bilen och i skogen oxåtförutom som telefon alltså bara en pryl och en laddare helt suveränt eller? http://agert.homelinux.org/~bengt/goog/gratis.htm vad tror Ni om det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
satori 0 Postad 29 Januari , 2007 Använder HTC smartphone med bluetooth GPS och TomTom programvara för landbaserad navigering vilket fungerar alldeles utmärkt. Tänker prova med Ozi till sommaren. Kruxet är att hålla den skyddad för vätan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1000 0 Postad 29 Januari , 2007 Var ligger priset på en sådan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bengt39 0 Postad 30 Januari , 2007 Jo visst är det liten skärm- men de nya små skärmarna har grymt bra upplösning och är ljusstarka -För vägvisning på landsvägen har skärmstorlek ingen betydelse där är ljudet viktigare! Vid användning på sjön måste man ha sjökortet framme för översiktsbilden -den lilla skärmen kan aldrig ersätta en större plotterskärms möjligheter ! I en motorbåt på dagturer funkar det hur bra som helst med liten skärm-min erfarenhet från olika PDAer tex Palm och HP -IPAQ under flera år och det bör gå precis lika bra med minsta Nokia skärmen i E60! Man skall se den som en bra GPS med karta- bara det att du själv kan välja kartsystem! - Det finns telefonmodeller med större skärmar men det är också en balansgång mot en smäcker telefon och litet antal prylar att hålla reda på :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 30 Januari , 2007 - Det finns telefonmodeller med större skärmar men det är också en balansgång mot en smäcker telefon och litet antal prylar att hålla reda på Tappa sen den lille jäveln i sjön, och stå utan gps, telefon, kompass, mp3, kamera och fan och hans moster (och svärmor med, om man har tur). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
satori 0 Postad 30 Januari , 2007 Lite data på HTC smartphone som jag använder finns här http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094449 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
satori 0 Postad 30 Januari , 2007 Håller med ovanstående om att man skall se den som en variant på handburen GPS, som komplettera plotter alternativt PC i ruffen. Funkar bra som navigator i bilen, men med ett plottrigt sjökort blir det en annan sak Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 170 Postad 30 Januari , 2007 Hej, Jag har precis bytt till en HTC 3300 som har inbygd GPS - då slipper man koppla den till ytterligare en pryl... Har inte haft möjlighet att prova på sjön ännu, men på land fungerar den över förväntan. /Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxrelax 0 Postad 30 Januari , 2007 ca 5500 ex moms inklusive allt... fungerar perfekt. Har dock inte provat den till sjöss ännu. Vad hette programvaran Ozzi??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salstad 1 Postad 31 Januari , 2007 Riktigt fräck funktion, allt i samma enhet. Dock så böver man börja utveckla batteritiden på dessa enheter snart. I bil eller båt går det bra men GPRS, bluetooth m.m i det fria så är den död på några timmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bengt39 0 Postad 31 Januari , 2007 Jo men visst - man får utan laddare i närheten använda en så bestyckad telefon sparsamt som navigator dvs påslagen bara när det behövs tex i skogen . En separat BTGPS ökar drifttiden rejält Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 31 Januari , 2007 Använder motsvarande fast en QTEK 9100. Visst fungerar det! Den landbaserade funktionen med TomTom är mycket bra. Men navigering på sjön är inget som imponerar. Alla små plotterlösning är bättre än det här. Tex Garmin, Geonav, Navman etc. Har testat Ozi och Fugawi. (Fugawi endast under kort tid. Ozi under 2 veckor) Programmen gör det dom ska. Det är inte där problemet ligger. Rasterkartografi fungerar dåligt på en liten skärm. Ljusstyrkan räcker bara om man sitter inne i en hyttbåt. Man måste ha strömförsörjning då batteritiden blir för kort. Telefonen tål inte vatten. Men det största problemet är rasterkartografin(skannade sjökort). Det är en lösning som fungerar bra på en stor dataskärm, men mycket sämre med en liten skärm. Pröva att navigera med papperskort där ni bara får titta på 5x5cm i taget. När man sedan zoomar ut för att få en bättre överblick så kan man blanda ihop djupsiffror med grund! När man har tid på sig är detta inget problem. Då kan jag zooma in och ut för att vara säker på var jag befinner mig. Jag skulle inte använda denna lösning vid höga farter. I en nödsituation navigerar man på ett annat sätt. Då vill man lägga så lite tid som möjligt på navigation. En snabb titt på plottern ska ge dig all information du behöver. Sedan ska du koncentrera dig på att hantera båten, kommunicera, lösa problem. Dvs göra många saker samtidigt under press. Då har jag sjökorten i telefonen om allt annat slutar fungera. Annars kommer jag inte att använda telefonnavigering på sjön. Slutsats efter mina egna test: Ok vid låga farter och bra väder. Annars bara om det INTE finns några allternativ. /Marcus bating.se www.bating.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bengt39 0 Postad 31 Januari , 2007 Jag tror inte din Qtek har riktigt lika skarp skärm om man skall tro den engelska review av Nokia E60 Its amazing to see how small the text can be and still remain readable. eg the webbrowser on this screen fits more information in a single screen than the IE browser on the VGA display of Qtek 9000!......... se min sida http://agert.homelinux.org/~bengt/goog/gratis.htm under Mera detaljer... mitt på där finns en länk till granskningen av E60. Man måste ha senaste modellen av smartphone Nokia (eller annan?)för att se hur pass skarpa och detaljrika de nya skärmarna är. Jag har inte prövat en Qtekskärm men har stor erfarenhet av HP-Ipaq som i många år haft ypperliga skärmar -marknadens bästa- Jämfört med en IPAQ har den ca 60% mindre Nokia e60 skärmen samma information och tydlighet trots den är liten. Man överblickar lätt 2*2 sjömil utan att det blir plottrigt och det hittar man lätt mellan sjökort och telefon om man följer med som skeppare. Visst är man van vid en stor skärm på en plotter eller en laptop där man lätt kan zooma för bra överblick då är det väldigt stor skillnad- Det kräver att man använder det vanliga sjökortet i betydligt större utsträckning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 1 Februari , 2007 Det är inte upplösningen/skärpan som är problemet. Utan skannade sjökort på den lilla skärmen. Det är svårt att tyda bilden på en armlängds avstånd. Hoppas att Nokia E60 är bättre i direkt solljus än vad HTC/QTEK är. Och visst krävs det att man har ett papperskort bredvid sig med denna lösning. Står fast vid min slutsats. Jämförelse http://mobilforum.mkf.se/mobiles_compare.aspx?x=564&y=569 Imorgon ska jag till båtmässan i göteborg. Då är det trevligt med några filmer i telefonen. Då käns tågresan kortare. /Marcus bating.se www.bating.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 1 Februari , 2007 Inte illa, ifall utvecklingen fortsätter i samma hissnande fart så blir väl nästa byte av plotter både billigare och av bättre kvalitet. Men som sagt det är inte bråttom med bytet. Den jag har får fungera tills dess den lägger av. Jag tänker inte byta för bytandets skull. Jag håller på det som är gammalt och tillvant. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 1 Februari , 2007 Använder själv en nokia n70 med tracker myway både i bilen och båten,Givetvis samtidigt med sjökort i papper(det enda säkra) Har funkat helt ok, går kanske inte riktigt att gemföra med en ordentlig plotter men man klarar sig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bengt39 0 Postad 2 Februari , 2007 Det är inte upplösningen/skärpan som är problemet. Utan skannade sjökort på den lilla skärmen Det är en gammal myt!! så var det tidigare!!-De nya skärmarna på handdatorer och mobiler är urskarpa!! Titta på den ruggade LOOXen med inlagt sjökort - den verkar vara ett prisvärt alternativ till plottrar då det är ett oberoende system Länk finns en bit ner på den svenska texten http://agert.homelinux.org/~bengt/goog/gratis.htm /Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Februari , 2007 Ett bamsestort förstoringsglas över en pytteliten skärm med superbra upplösning så har man en plotter med normalskärm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bengt39 0 Postad 2 Februari , 2007 Det finns programvara för Windows mobile i tex en LOOX navigator som gör att man kan skicka skärmbilden till en annan skärm och få en större bild.Det går säkert att ordna från en smartphone oxå kanske sladdlöst med blåtand :-) Nog kan man fixa ihop en plotter som syns väl från håll!- men då kanske vitsen försvinner med en lite smidig apparat som man lätt kan ha med sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 2 Februari , 2007 lägger här in en länk http://www.zodiac.se/prod/Tracker_MyWay.html anses det vara företagsreklam så ar det bara att ta bort den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bengt39 0 Postad 2 Februari , 2007 Tracker Myway verkar vara ett okänt program för kartor och sjökort och rutt! En riktig doldis!! Jag har aldrig hört talas om det i några navigationsforum under hela 2000 talet . Jag förknippar det mest med jakt och att spåra bortsprungna jakthundar samt även med försäkringsbolagen som erbjuder nedsatt premie om man installerar en GPStracker på båten så att man kan spåra båten om den blir stulen. Märkligt att det inte hörts mera - Det är ett finskt system. Det verkar vara en lat agent i Sverige som inte förstår hur snabbt teknologin utvecklas och inte ser möjligheterna utanför jakten ! Hur är kart materialet? Hur fungerar det med sjökort? Är det dyrt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 3 Februari , 2007 Var på båtmässan i Göteborg. Där visar Sleipner upp nya Geonav4 Gipsy. Funkar i bilen och båten. Använder Navionics Land&Sea kartor. Garmin har flera st PDA som är BlueChart-kompatibla. Dessa fungerar även i bilen. /Marcus bating.se www.bating.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoroven 0 Postad 9 April , 2007 Efter att surfat runt lite på navigationsprogram till windoows (i jakt på alternativ till rasterprogrammen fugawi, ozi, pocket navigator etc.) har jag stött på c-emap (vektor navigering med c-map i botten). Kostar ungefär som motsvarande c-map wide (dvs 3000 för hela östersjön). Någon som har erfarenheter/synpunkter på detta program? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bengt39 0 Postad 14 Juli , 2012 Kul att se sina gamla inlägg- kunde inte förutse datorplattan då men det blev ju ändå mitt i prick'då plattan ju är en förtorad smartpnone med suverän skärmstorlek Har följt utvecklingen i teknikens framkant sen dess...Här lite senioranpassat Senast ändrad av bengt39 | 14 juli 2012 | 21:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser