Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
GoranJ

Gelcoatspackel till Uttern

Rekommendera Poster

Hej,

jag har en gul Uttern 520 HT -80 som behöver fixas till lite inför säsongen. Enklast verkar vara att använda gelcoatspackel i rätt färg. Enligt Uttern heter färgen GE 359.

Problemet verkar vara att få tag i spackel. Jag försökte med Erlandsons brygga som har det i katalogen men de meddelade att det har utgått från leverantören. Jag har även frågat på fler firmor.

Är det någon som har något bra tips?

Mvh

Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Uttern har en lista med återförsäljare på deras hemsida. Har du testat med någon av dessa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har kontaktat återförsäljare i Stockholmsområdet utan att få något napp. De hänvisar till Watski, SEASEA osv.

Finns det någon välsorterad återförsäljare för Uttern?

Mvh

Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag provar att ringa till dem på listan så får vi se om jag har någon tur.

Mvh

Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag inte hur pass flytande spackelet är innan, men kan man inte ta sitt spackel och gå till färgaffären och få hjälp att bryta till annan nyans? Det borde inte vara så svårt att malla in rätt NCS-kod m.h.a. färgproverna, sen får man ju testa lite...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går inte att bryta gelcoat med vanlig brytfärg.

Det bör vara för gelcoat avsedd pasta.

Om du kan få tag i rätt gelcoat, vilket jag har för mig är 3004(?) så kan man blanda i något som heter aerosil och du har då gelcoatspackel. Om detta skall slipas efteråt bör man tillsätta vaxlösning. Förr kunde man handla sådan produkter i smått hos empe-produkter i gbg. Men tyvärr så har detta upphört. Sök dig till ett reparationsvarv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kontakta BHP-plast i Helsingborg. De bryter det mesta i celcoat och spackelväg. Bara man har färgkod, och det har du ju.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

jag har talat med Watski i Älvsjö, de väntar på svar från BHP i Malmö. Det går lite trögt att få svar antagligen pga båtmässan.

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

jag har fått svar från Watski. De har beställt från BHP nu. Det kan ta ett par veckor att få spacklet. Konstigt att det ska vara så krångligt att bryta gelcoatspackel i rätt färg. Gäller det vanlig husfär går det att fixa på 10 minuter i vilken färgaffär som helst.

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, kan vara bra att veta inför framtiden, om det eventuellt skulle behövas ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...