dupe 0 Postad 29 Januari , 2007 Vilka krav skall uppfyllas av en båt för att den skall passa i charterbranchen? - Priset - Storleken - Antal kojer - Utseendet - Skall kunna seglas ensam Kanske ännu fler, fyll gärna på listan. Känns kravlistan igen? Den gör nog det av väldigt många av oss som letar och vill köpa båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lyngve 0 Postad 29 Januari , 2007 Du kan stryka den sista punkten. Vem har hört talas om ngn som hyrt båt ensam? Vem skulle ha råd med det? Lägg istället till bekvämlighet ombord & lättmanövrerbarhet. Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dupe 0 Postad 29 Januari , 2007 Jajjamen, jag håller med. - Fler bud, någon???! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 29 Januari , 2007 Inte stämmer mycket av charterbolagens önskemål med mina krav. För många kojer Kojer som inte funkar till sjöss Pentryn som inte funkar till sjöss och är för små för antalet kojer Små stuvutrymmen Kvaliteten tveksam. Charterbåten skall ju generera vinst under 5 år och sedan säljas. Dagens AWB är ju knappast vackra - och intill förväxling lika. Tråkigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst SWE54 Postad 29 Januari , 2007 Beror kanske lite på hur man ser på saken. Ska båten hyras ut med skeppare och man har med nybörjare ombord så är det en fördel att båten är lätt att handskas med. Dom flesta sk. charter (<50 ft) segelbåtar går utmärkt att segla själv. Genuarulle och rullstor, mer finns ju sällan på charterbåtar. Att sedan manövrera i hamn brukar brukar gå bra eftersom det ofta finns bogprop på dom större. Fjärrstyrda ankarspel mm en hel del som underlättar för charter. Sen är det väl bara att utrusta för maximalt med pasagerare.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lyngve 0 Postad 29 Januari , 2007 Tänkte inte på det! Tanken att hyra in sig på en båt och att ngn annan skulle sköta seglandet och jag bara åka med slog mig inte. I mina öron låter det helt barockt men jag brukar inte tänka som andra. Det borde jag tänkt på! Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vsailing 0 Postad 25 Juli , 2007 Charterbåtarna är i almänhet anpassade för charter i medelhavet. För båtar som skall chartras bareboat finns det en massa bra alternativ och enligt mig är det en mäklarfirma som RTC som förmedlar privata uthyrare som har det bästa utbudet. När det äller bemmannad charter är det anorlunda. Vi på http://www.vsailing.se kör med en Oceanis 510. Anledningen är att Beneteau och Jeanneau har båtar som är tillverkade för charter och för att vi skall kunna få en bra bredd blir det oftast enligt den formel som alla tillverkare använder sig av. Vi kör både dagssegling långsegling och kappsegling och båtarna är inte specialiserade för något av det men funkar bra i alla de sammanhangen. Viktigt är att båtarna har CE märkning. Försäkringsmässigt gäller att obemannad charter=privat och bemannad=företag och det skiljer i premier och framföralt viljan att lösa krav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 25 Juli , 2007 Då undrar jag lite försynt, Vad har era skeppare för utbildning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leffe64 0 Postad 29 Augusti , 2007 Tar upp en gammal tråd. Jag undrar också vad chaterskepparna har för utbildning. Räcker klass 8? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 29 Augusti , 2007 Jag tror med klass 8 kan du köra charter med max 12 passagerare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser