Stevemedselcon 7 Postad 29 Januari , 2007 Ska förklara lite i den jämförelsen jag gjorde med 18-19 åringar som fått nytt körkort o bil så att alla förstår. Det är ett attitydproblem, precis som när jag kör förbi en seglare nära för o jävlas med lite svall...det är ett attitydproblem...och seglaren svarar med att ge mig det berömda fingret...det är attitydproblem det oxå...men kul har vi...det har 18-åringen med sin stora BMW oxå...men för den skull klarar inget körkort i världen av att ge honom den erfarenheten han behöver för att framföra sitt fordon betryggande bland allmänheten. Och själv skulle jag aldrig utsätta ngn för en risk vare sig på sjön eller i trafiken. Och det där med svallet...det var på skoj.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 29 Januari , 2007 Ska våga mej på en liten jämförelse ja me . Om jag är ute o cyklar lite i kvarteret (cykelvägar och lummiga skogsvägar) så tycker jag inte att jag behöver nåt körkort. Om jag cyklar på hårt trafikerade vägar kan det ju vara bra att känna till lite trafikregler för att inte cykla framför någon trött pendlare vid någon korsning. Behövs körkort för det, nja, kanske inte. Är jag däremot den trötte pendlaren så är nog alla överens om att man bör ha körkort. Går då detta jämföra med sjön, tja, kanske, kanske inte... Men jag tycker att om man kör båt i hårt trafikerade farleder och vatten så är det nog bra med vissa kunskaper. Speciellet om man har en båt som är pontetiellt farlig vid felnavigering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 29 Januari , 2007 i princip tycker jag att ett cykelkörkort är okej...då mina barn oftast leker i närheten av dessa cykelvägar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 29 Januari , 2007 Nu snackar vi samma språk, på dom bara . Tja,, hela denna tråden blir ju väldigt luddig börjar jag inse. Frågan är om det är praktiskt möjligt att kontrollera alla sjöbusar någon annanstans än möjligen i stora hamnar och farleder. Skulle ju vara både komiskt och sorgligt med sjöpoliser i varenda småsjö. Det är inte det jag vill ha heller. Enda möjligheten vore nog att försäkringsbolagen börjar kräva förarintyg. Fattar inte att dom inte redan gör det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 Januari , 2007 Försäkringsbolagen kräver intyg, på sätt och vis. Man får oftast rabatt om man har nautisk kompetens. De kan ju inte vägra försäkring eftersom det är lagligt att köra båt utan att kunna det, men att ge rabatt till folk med lapp är OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 29 Januari , 2007 Det var ett otroligt intresse mitt inlägg fick. Givetvis är säkerhet mycket viktig till sjöss. Däremot tycker jag det vore till plats med lite possitiva signaler från makthavarna till oss sjöfolk och inte bara massa negativa pekpinnar. Så jag kan bara konstatera att vi är rätt bra på att hantera våra båtar till sjöss och det troligen är en myt om alla galningar till sjöss. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 29 Januari , 2007 Hej! har med intresse följt eran diskution. och jag ställer mej frågande till vilken effekt ett körkort på sjön skulle få? jag menar sverige är mer än bara kust, vi har tusentals sjöar, hur ska det kunna kontrolleras, ska vi visa upp vårat båtkörkort när vi köper båten? jag tror att du ska visa upp körkortet när du provkör ny bil, men på sjön. ska det anställas 1000 sjöpoliser till eller? Men ska våra barn på ex. 5år kunna köra farsans 35 i 40knop vilket väl är möjligt idag, nån begränsning behövs nog måste jag nog motvilligt erkänna, M.V.H urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolly-Roger 0 Postad 29 Januari , 2007 Du får ju inte skriva att det är en myt att alla båtägare galningar.. Nu måste ju program makarna på TV 5 lägga ner tankarna Kustbevakarna del 2 J.R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 29 Januari , 2007 Den här tråden kommer nog att bli väldigt låååång,som liknande trådarblivit förut.Kan det vara en generationsfråga?Man börjar skrika om förarbevis,och massa annat,men utvecklingen går obromsat fram.Att känna och TÄNKA verkar mer avlägset.Båtolyckorna är inte så många än.Vi är ett mycket reglerat folk,skriker på regler,varför?Ta det lugnt och var vänliga.LE mera.Var lite smidiga Njut mer och ha det trevligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 30 Januari , 2007 Tar chansen att förlänga denna tråd ytterligare då det nog fortfarande finns lite till att reda ut. Jag har förarintyg, jag tyckte det var ett naturligt steg att ta när man bär ansvaret för sin familj och omgivande båtar. I mitt fall spelade det alltså ingen roll att det inte var ett måste, jag skaffade ändå. Jag tycker att ju mer kunskaper jag har desto tryggare känner jag mej. Måste ju vara jobbigt att behöva stanna upp med båten hela tiden och fundera över om man vågar åka förbi den där pricken och åt vilket håll ska den där dåren åka nu då. Vågar vi ankra här? Hur var det nu då med latitud och longitud? Hur är det med er andra, har ni som är emot ett tvingat körkort förarintyg? Eller är det bara principen att myndigheterna ska bestämma sådant som gör er upprörda? Eftersom ni deltar i detta forumet så har ni väl pluggat in det mesta ni behöver veta och anser väl inte att ni behöver nåt intyg antar jag, det är ju ok men gör flertalet så eller vad tror ni? Ni som inte har förarintyg, kan inte ni dela med er av era synpunkter varför ni valt att avstå? Det kanske finns de med förarintyg som tycker att det ska vara fortsatt frivilligt med intyget ochså? Ska jag vara ärlig så vet jag inte om ett obligatoriskt förarintyg förhindrar olyckorna och dödsfallen. Men det är väl inte bara dem det är frågan om, det handlar väl om kunskapen att kunna färdas så tryggt som möjligt på sjön, råkar det rädda ett o annat liv på kuppen så är ju det bara en bonus eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 30 Januari , 2007 Denna tråd handlar om att vi intalas i att olyckorna ökar så mycket så att kraftfulla åtgärder behövs för att få dem att minska. T.ex. genom obligatoriskt förarbevis, registrering av båtar så man ska kunna identifieras efter en förseelse, mm. Sådant som man i byråkraternas högborg, Stockholm, tror är kraftfullt och får en klapp på axeln för. Jag vill med denna tråd framhålla att det inte är så att folk på sjön är fulla busar som kör ihjäl varenda barnfamilj. Jag vill påvisa att folk på sjön tar ett stort ansvar och faktiskt vet vad säkerhet till sjöss innebär. Givetvis kan allt bli bättre men det är inte så illa som vi ständigt får höra. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 30 Januari , 2007 Måste lägga mig i och hålla med Roland, buset bryr sig ändå inte om några regler och dom flesta med lite bakom pannbenet kör inte båt med för mycket alkohol i kroppen och skaffar sig något mer än grundläggande kunskaper i sjöregler och navigation. Verkninglösa regler finns det väl så det räcker i Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 30 Januari , 2007 Ok, jag antar att du följt debatten (det har inte jag) och ändå tjafsar jag här, puh. Håller med om att ifall det är på detta viset man uttryckt behovet av körkort så blir det ju missvisande. Du är alltså för frivilligt innehav av körkortet? Jag vill inte ha en massa regler heller, speciellt inte om det genererar merkostnader för mej som båtägare. Läste jusst vi båtägares ledare nr:5 2006 (lite inaktuell kanske ) av Lasse Genberg klicka här . Det verkar ju som om utredningen kört fast för ett bra tag framöver. Jag har bestämt mej för vad jag tycker nu. 1. skippa registreringen av båtarna, ökar inte säkerheten på sjön. 2. Förarbevistvång på alla med båtar större än X (6 meter? vikt 1000 kg?). 3. Extrakompetenstvång (utöver förarintyget) för alla med båtar som färdas i högre hastigheter än X (30 knop? vikt 1000 kg). Sen tycker jag dessutom att myndigheter ska uttrycka sej ödmjukare och med mer respekt för dem de företräder. Mvh / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 30 Januari , 2007 1. Instämmer 2. Finns redan 3.Beroende på vad x är.... Myndigheter har tappat greppet om varför myndigheterna finns...dessa ska vara allmänheten behjälpliga...så är det inte idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 30 Januari , 2007 Hehe,, hann visst inte med att skicka min redigering av storlek, vikt och fart . Så de kan bli... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 30 Januari , 2007 dessa raderare o redigerare.... 1.instämmer 2. finns redan skepparexamen, dvs det krävs för båt över 12*4 m 3. vem ska påvisa att båten kan gå i 30 knop ? Äh...skippa sånt Konstigt att alla dessa regler bara ska gälla motorbåtar? En sak kan vi väl vara överens om att det är svårare att framföra en segelbåt? Det är den kategorin som ska utbildas..... sjövett o framför allt folkvett...ödmjukhet mot sina motoriserade kollegor på havet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 30 Januari , 2007 Det verkar som att många tror att ett förarbevis räcker för att vissa inte ska köra som idioter eller orsaka olyckor p.g.a hör fart mm. Om jag inte är helt fel ute så har vi väl körkortskrav på våra vägar och ändå kör folk som idioter, har usla däck mm vilket orsakar olyckor. Ett bra sätt att bli en duktig båtförare är att skaffa sej erfarenhet, helst från tidig ålder under förälders ansvar. Dom möjlighetera försvinner kanske om det blir krav på förarbevis beroende på vilka gränser som sätts. Visst är det bra att kunna navigera men hur i h-vete ska man hitta en kurs som lär mej att hantera just min båt..Ska man ha en kurs för seglare, en för dem med utombordare och drev, en för båtar med rak axel... Vilken kurs kommer sen att ge svensken bättre karaktär så att de inte kör i fyllan(funkar inte på land)eller kör för fort (funkar inte heller på land)?? Efter våra vägar är det ju bara hastighetskameror som hindrar folk att köra för fort, inga körkortskrav. Som många nämt tidigare sker många drunkningsolyckor i lugna vatten med små båtar inblandade...hur kommer man åt dem?? Jag håller med om att för vissa stora snabba båtar kan det vara på plats med krav på förarintyg men den som tror att antalet olyckor och sjöfyllor kommer att minska för att man inför ett förarbevis är uppe och seglar i det blå.. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 30 Januari , 2007 Förarintyget är en grundläggande utbildning. Går att bygga på med extrakompetenser redan idag: - VHF, segling i olika steg, kustskepparintyg och som jag tycker borde finnas: framförande av snabba båtar. Listan kan nog göras längre. Detta är ju ingen nyhet för dem som har förarintyg redan. Håller för övrigt med. Mvh / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
islandman 0 Postad 30 Januari , 2007 2. Krävs. Ja, men vem kollar egentligen att du verkligen har en godkänd skepparexamen när du köper en båt över 12m??? Finns verkligen den kontrollen? (undrande fråga) 3. Sjöpolisen har ju radarkontroller..Dock inte efter hela Sveriges kust, men det är inte det som detta handlar om tror jag visst Men, det ÄR farten och Okunnigheten på sjön som drabbar andra samt skapar olyckstillbud, detta i kombination med alkohol samt dåligt (icke befintligt) Sjövett utan flytvästJag skulle rösta för ett krav på att en fjunig 18-åring måste ha åtminstone ett godkänt förarbevis innan han kan köpa en V8-racer som gör 45-50 knop och drar iväg med sina polare med en back starköl i innerskärgården och drar upp svall i sund som det bara är 5 knop i....m.mSen finns det även allt mellan familjefäder till pensionärer som är minst lika dåliga på att framföra sina flytetyg och uppenbarligen tror att de fortfarande är kvar på Essingeleden eller E4:an och kör om (!) i trånga sund och gatt så alla andra båtar får riskera liv och lem genom att nästan hamna på land för att undvika kollision och att försöka hålla båten på rätt köl då den nästan rullar runt av vågorna, och konserverna flyger än hit och dit....Nja, jag tror nog att vi till mans får ta och rannsaka oss själva och se till att framföra flytetygen med den respekt och sjövett som sig bör Sen hjälper säkerligen förarbevis etc till att skapa åtminstone några färre båtdrullar och tillhörande olyckor, men det kommer nog tyvärr aldrig att täcka in hela allmänheten.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffe70 0 Postad 30 Januari , 2007 Nu är det ju som så att, även om antalet dödsolyckor till sjöss kanske har minskat, så har ju svenska folkets tolerans mot dödsolyckor eller allt som över huvud taget är farligt minskat och närmar sig nu nollpunkten. Som en jämförelse satt jag, född 1970, ofta i bagageutrymmet på kombibilar när jag var barn. Bara för att det var kul. Något sådant skulle ingen förälder i dag drömma om att tillåta. (Nej, inte jag heller) Likaså fanns det inte på kartan att ha cykelhjälm när jag var barn. Ett säkerhetstänkande har alltså infunnit sig och det skruvas åt ett par varv för varje år som går. Att vi inte vill dö i onödiga olyckor och att vi är rädda om våra barn är det väl inte mycket att säga om. Samtidigt börjar i alla fall jag fråga mig om inte gränsen är nådd snart. Eller skall vi börja gå omkring i skyddskläder och hjälm när vi skall gå och handla med? Trafiksäkerhetsverkets nollvision verkar ha spritt sig till alla delar av samhället. På gott och ont. Gott för att det är bra med ett minskat antal dödsolyckor. Ont för att många beslutsfattare inte verkar inse att nollvisionen är just det, en vision. Omöjlig att uppnå utan groteska inskränkningar i personliga friheter och alltså bara något att sikta mot. Vad gäller just båtkörkort är jag personligen svagt positiv. Så länge det kopplas till båtens förmåga att ställa till skada och inte bara till dess längd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 30 Januari , 2007 2. vem som helst får köpa en båt över 12 m, det är däremot krav på skepparexamen att framföra den som det gäller. Och det är väl en fråga för KB samt ordningsmakten i såna fall. 3. Även KB har radarkontroller, smygande i buskarna på ngn holme.... Sen skulle jag vilja säga att den där fjuniga 18-åringen kan vara uppväxt på sjön och till o med ha bättre kunskaper om både båt och framförande än många gubbar på sjön. Attityd...handlar det om...men vi svenskar vill ju gärna att storebror fixar allt åt oss... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 30 Januari , 2007 2. vem kollar att du har körkort när du köper bil? det är vad jag vet inget krav på körkort för att äga en bil! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 30 Januari , 2007 gör som en bekant till mig som har bilfirma...kolla inte körkortet heller innan provtur....så slapp han se den bilen mer.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 30 Januari , 2007 Jag vill påvisa att folk på sjön tar ett stort ansvar och faktiskt vet vad säkerhet till sjöss innebär. Skrev Roland. Tyvärr vet inte alla vad säkerhet till sjöss handlar om, som exempel: Igensatta bränslefilter vid dåligt väder på grund av smuts i tankarna har orsakat flera dödsolyckor. Jag tycker inte att man är medveten om säkerheten om man inte har extrafilter med sig och inte vet hur man snabbt byter. En sån liten , men ändå så viktig grej kan vara bra att lära sig på en förarintygskurs. För övrigt tror jag inte det är så många här som med handen på hjärtat kan säga att deras båt är 100% säkerhetsutrustad. Många tror nog att de har det, skaffa en lista och cheka av eller genomför en säkerhetsbesiktning så får ni se. Kunskap är aldrig tung att bära så vad gör det om det blir krav på förarintyg, det kostar en slant men ha rni råd att åka båt har ni råd med förarintyg. Sen vart gränsen ska dras, det kan diskuteras länge. Visst kan jag hålla med om att det inte är så hemskt som det låter ibland, men även om det är få som dör så skadara det väl inte att sänka den siffran ännu mera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 30 Januari , 2007 det bästa är nog att ha en extrabåt på släp tror jag...det blir så mycket prylar annars....ska man ha förarbevis med släp då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 30 Januari , 2007 Jejamen d blir tungt släp vettu.. Extra påbyggnads kurs för ynka låt se 10 000 pix.. Å fan båtjäveln e för tung nu måste jag skaffa förarbevis för tungbåt för att båtfan väger över 2 ton... ytterligare 10 000 fattigare kommer jag på att även maskin är på tok för stor ca 100hk nu behövs komplett maskiningengörsutbildning för sisådär 50 000... Listan på skitideer från Regeringen kan göras lång... Men just denna vansinniga ide är högst intressant... Om detta med kravet på förarintyg etc hade blivigt verklighet.. Hade priset på ett sådant snabbt höjts från runt 1000kr till 10 000kr och så vidare... Sedan så tillkommer kurser så som fartygsbefäl klass 8 eller vad de heter idagens läge. När jag gick kursen hette d Kustskeppare men skit samma.. Poengen är den att måste man ha något så är d för d mesta dyrt.. Se på Landsidan ett vanligt B körkort kosstar i dagens läge långt över 10 000kr ett släpkort BE ca 10 000:- etc... Hade kravet funnits på körkort på sjön så hade d varit pris därefter... Och regeringen hade sett till och få sin del av skattekronorna genom att genast dela in båtar i olika kategorier Segelbåtar, jollar(ekor), snabba motorbåtar, etc.. För att köra en snabb motorbåt ca 7m lång runt 40 knop med ca 300hk så skulle både körkort samt höghastighetsbevis, maskinlära etc behövas... Kurser som på pappret skulle kossta ca 30 000kr.. Då hade dom myst för ingen hade haft råd att åka båt och dom rika Sossarna hade än en gång segrat... För att inte tala på alla härliga båtskattekronor som genast hade rullat in... Så tänk efter innan ni röstar ja till körkort på sjön för d kan mycket väl bli så att även ni som har förarintyg måste ta ett nytt båtkörkort då förarintyget inte täcker kravet för båten ni framför.. Sedan så får man ju tänka lite på framtida generationer båtmänniskor. Ni snackar om att har man råd med båt så har man råd med båtkörkort inte så självklart när båtkörkortet kostar över 10 000kr för att framföra sin lilla styrpulpetare.. Detta är ett skräck exempel men inte långt i från vad som var på gång.. Har någon väl fått smak på kakan är burken snart slut.. !!!MVH REXCO!!! Som inte tror på någon vesäntlig förändring ang säkerheten med införandet av båtkörkortet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 31 Januari , 2007 Om det blir som i ditt senario Rexco så vill nog ingen här ha obligatoriskt intyg. Är det verkligen så illa som du beskriver så blir man ju lite skeptisk det e klart... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolly-Roger 0 Postad 31 Januari , 2007 Håller med Rexco och alla andra som tycker att båtkörkort är en dum ide. Och dom som tror att bara för att dom har ett förarbevis i dag automatiskt får ett körkort för båt saknar ni ju verklighetsuppfattning. Förr fick du automatiskt tungt MC kort om du hade kört Lätt innan!! Får du det i dag?? Nej .Nej .Nej Nu ska det delas in Lätt , mellan , Tung. Om det blir ett båtregister och båtkörkort så så kommer det kosta pengar för Svensson. Någon ska finansiera detta och det måste bli vi. Finns det båtregister så kommer det bli båtskatt och finns det regnummer så kommer det fartkameror. Skärgården är sista utposten där Storebror inte bevakar dig hela tiden och så tycker jag att vi ska ha det i framtiden också. Flera i tråden har tidigare slagit fast att ett körkort inte kommer att öka säkerheten till sjöss så det tänker jag inte gå in på. Tror där imot att en besiktning av båten typ vart 5 år skulle göra det! Min far har en Saltö från 1975 och försäkringsbolaget krävde en besiktning av båten efter 25år. Mycket trevlig och kunning herre dök upp och tittade på båten.Kollade batterier,elkopplingar,Gasol,slangklämmor på ledningar.Landström.osv .osv Detta tror jag ökar säkerhten mer än något annat om det skulle bli obligatoriskt för alla vart 5 år samt att jag skulle gärna betala för att få det gjort. Även om jag litar på min egen kompetens så kan man missa saker. J.R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 31 Januari , 2007 För den intresserade, lite lektyr från Erling Wälivaara Erling Wälivaara (Kristdemokraterna) med hans funderingar över båtkörkort. Kan tolkas lite hur som helst, men han säger ju faktiskt i klarspråk - citat: - En lösning kan vara att man börjar med att sätta kravet vid en viss hastighetsgräns, storlek, farvatten mm för att året därpå sänka gränsen ytterligare en bit o.s.v. till man nått den gräns som är målet. Ger ju lite vibbar... Jag tror att jag sällar mej till NEJ-sägarna nu med. Även om jag tycker att vissa borde tvångsutbildas. Mvh / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolly-Roger 0 Postad 31 Januari , 2007 Surfat runt lite och kommit fram till att motståndet är ganska kraftigt mot ett båtkörkort. Motståndare i ena ringhörnan mot båtkörkortet är . Moderaterna,sjöräddningsällskapet,Svenska kryssarklubben och till dom säger vi Heja,Heja I andra ringhörnan för körkortet.. kristdemokraterna ,Sossarna med Ulrika Messing i spetsen! Och till dom säger lämna oss i fred eller så röstar vi bort er helt nästa gång. J.R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser