Ringhede 6 Postad 29 Januari , 2007 Enligt statistiken för olyckor till sjöss så har antalet olyckor minskat de seanste åren. Då gäller statistiken allt till sjöss och även kanoter mm. Statistiken för 2006 var inte klar ännu men man beräknade 33 personer. En jämförelse var att 1974 omkom 120 personer. (Källa Båtnytt nr 11 2006) Angivet antal är i antal personer. Med tanke på den stora ökningen av båtar så är det mycket possitiva siffror. Antalet sjunker ändå och mätt i procent blir det stora förbättringar. Nu är ju alla olyckor tragiska men det som är riktigt tragiskt är att man försöker inbilla oss att vi måste införa körkort på sjön. Det är alltså en myt att olyckorna har ökat så mycket att restriktioner måste införas. Det har endast kostat oss pengar och vi båtmänniskor har inte fått ett skit för pengarna. Troligen är folk till sjöss betydligt mer kunniga idag och vet om hur man ska agera och har mer ordning på sina grejor samt använder flytvästar mm i större omfattning. Då ska vi slippa känna skuld för att vi åker båt. Stoppa alla sådant överförmynderi och skänk pengarna till Sjöräddningen så kan de hjälpa de som trotts allt råkat i problem. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 29 Januari , 2007 Väl talat, jag håller med föregående talare. Men jag tycker ändå att det skall finnas ett obligatoriskt sjökort. Inte så mycket för att navigera bland fyrar på nätterna utan istället lära ut lite första hjälpen, vad skall man göra om olyckan skulle vara framme, vad skall man inte göra etc. Mer sunt förnuft som de flesta inklusive mig har fått av mina föräldrar en gång i tiden. Dock för människor utan sjövana som vill ge sig ut kan det vara lite svårt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 29 Januari , 2007 Gäller statistiken(siffrorna) även vintertid, dvs isar som inte bär? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 228 Postad 29 Januari , 2007 Hmmm, olyckor utan dödsfall, har du statistik på dem också...? Även de kostar ju pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 29 Januari , 2007 Hur menar du? vill duha ett båtkörkort för att få gå ut på isen eller ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 29 Januari , 2007 Nej, men flera personer drunknar ju faktiskt under vintern. Dessa kommer ju inte att försvinna ur statistiken m.h.a ett båtkörkort. Jag undrade bara om dessa fanns inräknade i ovanstående siffror... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 29 Januari , 2007 ok då hänger jag med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 29 Januari , 2007 Det är alltså en myt att olyckorna har ökat så mycket att restriktioner måste införas. Det har endast kostat oss pengar och vi båtmänniskor har inte fått ett skit för pengarna. Troligen är folk till sjöss betydligt mer kunniga idag och vet om hur man ska agera och har mer ordning på sina grejor samt använder flytvästar mm i större omfattning. Då ska vi slippa känna skuld för att vi åker båt. Nu vet jag inte vilka restriktioner och vilka kostnader du talar om, men nog får man påstå att vi båtmänniskor har fått något för pengarna om antalet dödsfall har minskat med 72,5%. En orsak är nog att användningen av flytväst har ökat p.g.a. mycket information om betydelsen den har. Nu misstänker jag dessvärre att dödsfallskurvan är på väg upp. Vore intressant att se jämförelser med närliggande år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 29 Januari , 2007 Jag tycker att förarintyg är bra, alla behöver ju nån typ av grundläggande kunskaper (väjningsplikter, säkerhetsutrustning, sjöräddning, prickar, fyrar, farleder, väder, grund, elektronik, rättigheter, skyldigheter mm. Dock är det väl olyckor på grund av de snabba båtarna som föranlett disskusionen om obligatoriskt körkort vad jag förstår, sorgligt men sant. Tanken är väl att man inte ska kunna få ett ryck och köpa sej en snabb båt på fredan och sen ut och röja med den på sjön på lördan antar jag. Steget blir ju lite större om man måste ha ett intyg för att få köra båten, och då kanske till och med fått lära sej att man inte kan blåsa på hur som helst överallt. En av förarintygets huvuduppgifter bör ju därför vara att omvandla galna fartdårar till förnuftigt båtfolk . Dessutom tycker jag att intyget ska förses med indelning (som körkortets A.B.C...) där du måste ha extra kompetens för framförande av snabbgående båtar. Småbåtar med snurror på under ett visst hästkraftantal bör vara intygsbefriade. Sug på den! . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 29 Januari , 2007 Läste i tidningen idag att det var ngn som föreslagit hundkörkort...kanske vore ngt...indelat i klasser..typ får ha en tax...eller en labrador.. kanske man skulle införa körkort för att få skaffa barn...eller kundvagnskörkort...så man vet hur man ska framföra en kundvagn på Maxi stormarknad så man slipper få ont i hälsenan när man står i kön och ngn kärring trycker på med kundvagnen i tron att kön går fortare ju mer hon trycker på med vagnen... Och ett cykelkörkort borde ju direkt införas...hur många dör inte där om året då, där kunde man ju dela in det i tum på däcken... Och på tal om Maxi stormarknad...hur många ggr parkerar dom inte fel med sina rullatorer mitt i gångarna? Nä...ett rullatorkörkort och en övre åldersgräns direkt alltså!Det är bara en tidsfråga innan nån blir ihjälkörd av en rullator... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 29 Januari , 2007 Statistik finns. www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____6827.aspx Där hittar Du både olyckor och dödsfall. Av den framgår bl.a. att av de 35 som förolyckats under 2006 berodde 26 dödsfall på fall överbord från små båtar och 8 i samband med fiske. Har mycket med körkort att göra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 29 Januari , 2007 Jag vet att du inte kritiserade mitt inlägg Volvo_Penta , väljer ändå att citera dej. Erkänner att jag inte hade riktigt på fötterna statistiskt när jag gav mej in i denna tråden . Står ändå för det jag skrivit då jag tycker att de som äventyrar andras liv är värsta sorten. Sen att nån gammal gubbe (har inga fördomar ) tar några järn och åker ut o fiskar i sin lokala tjärn där han sen kollar närmare på bottenlivet lär vi ju inte komma ifrån. Nä, de som har stora fartmaskiner och de som åker ut med familj och barn (skulle inte chansa med mina, har bara två) ska ha förarintyg enligt mej! Har man en liten båt och tar med familjen ut i den så får vi ju hoppas att man inte ger sej ut i större vattendrag än att man fort kan ta sej till land om det händer nåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 29 Januari , 2007 Nollvisioner är trevliga tankar! Statistik kan man få till precis vad som..men hur eller hur...hur många av dessa olyckor hade undvikits om dom haft en papperslapp i fickan som det stod körkort på båt för? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 29 Januari , 2007 Jag tycker det mer handlar om principer, det är ju trotts allt så att många redan har förarintyg. Hur hade statistiken sett ut om möjligheten till utbildning inte funnits? Bara en tanke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 29 Januari , 2007 Jag tror att många skulle kaxa upp sig än mer med en liten papperslapp i bakfickan, det ser man ganska lätt på 18-19 åringar när dom fått körkort på bil om inte annat. I princip kan man förbjuda allt farligt,men i realiteten fungerar det inte så i ett samhälle. Vi svenskar har en övertro till allt som storebror prackar på oss, vi tiger och samtycker hur dumt det än är. Tror Björn Rosengren hade fel när han sa att Norge var den sista Sovjetstaten....jag tror faktiskt det är Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 29 Januari , 2007 Så Du menar att p.g.a en minoritet av Sveriges båtmänniskor har köpt förarbevis så måste resterande av princip också köpa förarbevis... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 228 Postad 29 Januari , 2007 Så du menar att statistiken visar att alla olyckor (35 stycken totalt tydligen) som förekom förra året hade dödlig utgång?!! Jag menar att din statistik inte visar idioter som kört upp på land, som sänkt sin båt eller skadat den allvarligt på ett grund eller kolliderat med annan båt etc som inte har lett till personskador utan endast materiella skador. Även denna typen av olyckor kostar pengar - som du och jag får betala via våra försäkringar. Jag tror att ett körkort eller förarbevis eller vad man nu vill kalla det där man tvingas lära sig de regler som finns till sjöss samt att navigera - ungefär som dagens förarbevis - skulle minska den typen av olyckor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 29 Januari , 2007 det är väl så hela sverige är upbyggt! kan en liten grupp inte sköta sig så ska hela sveriges befolkning regleras, därefter sköter sig den lilla gruppen likt förbannat inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 29 Januari , 2007 Från statistiken: Av de omkomna var 33 män, en kvinna och ett barn. Den dominerade olycksypen är fall överbord i små båtar, i mindre vatten, män över 50 år (26 st) och ofta sysselsatta med fiske (8 st). Kan ett körkort få dessa äldre gentlemän att lämna flaskan hemma och sedan pissa i öskaret när de är ute på sjön? EDIT: tillägg små båtar, i mindre vatten kommer de överhuvudtaget att skaffa förarbevis/körkort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 228 Postad 29 Januari , 2007 Säkert inte, nej. Men det finns andra olyckor annat än de med dödlig utgång som inte finns redovisade här som kan undvikas. Hej, du kan inte redigera inlägget efter jag svarat på det, taskmört! Förmodligen kommer det inte att gälla småbåtar, nej - men de är jag inte orolig för att de kommer att köra över mig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 29 Januari , 2007 Det är den statistiken jag skulle vilja se, hur många olyckor hade kunnat undvikas med ett körkort? Det är faktiskt en intressant iaktagelse, hur gick olyckan till?Vad berodde den på? Hur många av dessa olyckor med dödlig utgång berodde på sjöfylla? respektive skadade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 29 Januari , 2007 Hej, du kan inte redigera inlägget efter jag svarat på det, taskmört! det kan jag visst!!! Här finns mer statistik X från sjöräddningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 228 Postad 29 Januari , 2007 Jag med. Tyvärr är den statistiken omöjlig att kolla, eftersom man inte kan svara på om att en eventuell risk för förlorat körkort hade gjort att fyllstyrningen inte blivit av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 29 Januari , 2007 Nä det är sant, men om man teoretiskt sett skulle struntat i det och tittat på alla olyckor som skett, även dom du nämner med grundstötningar etc, hur många hade undvikits med körkort? Det är där i saken ligger anser jag, om ngn påvisade en sån statistik med ett resultat som gjorde att det skulle anses nödvändigt, då kanske...kanske alltså den breda massan skulle köpa resonemanget. Men med dagens dödstal etc utan ngn hänvisning till hur och varför olyckan skett är det omöjligt att säga att ett körkort skulle minska dödstalen eller olyckorna rent generellt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 29 Januari , 2007 Visst finns det statistik på antal skadade. www.sjofartsverket.se/pages/12332/Diagram.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 29 Januari , 2007 han avsåg nog olyckor där ingen skadats...men o andra sidan...såna olyckor anmäls inte heller i biltrafiken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 29 Januari , 2007 Ehm, förstår jag dej rätt så ska vi inte ha körkort till bil heller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 29 Januari , 2007 jag vet inte riktigt om det är jämförbart att jämföra biltrafik med en eka ...vad tycker du? Så du har nog missförstått mig.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 29 Januari , 2007 För att köra bil måste man ha körkort ändå dör nästan 500 personer / år och flera tusen skadas allvarligt i landtrafiken. Visst, det är stor skillnad på landtrafik och sjötrafik och därför är inte Din jämförelse relevant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolly-Roger 0 Postad 29 Januari , 2007 Om jag ska tolka den statestiken så verkar det livsfarligt att fiska kräftor. Frågan är vad som händer på dessa farliga insjöar? Blir man biten av en baddare till kräfta och trillar över bord? Eller vad? Man kanske skulle byta ut fiskekorten mot kör/fiskekort :-) J.R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser