Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
Gustaf76

små små ytsprickor i gelcoat på däck..?

Rekommendera Poster

Hejsan

Var nere och inspekterade båten idag...upptäckte små små ytsprickor i gelcoaten på fördäck, där man normalt iofs går fram och tillbaka, vad beror detta på? Dom har säkert funnits där ett tag , hade även såna på min förra båt men är ändå intresserad varför dom uppkommer samt om man på något sätt kan bli av med dom/hindra fler ?

Hade även fått små mögelprickar på inredningen, började tvätta lite med T-röd, hört att det ska funka, men det gick inte riktigt bort helt, så något förslag ? Har läst på lite trådar att Mr Muscle, diskmedel med vatten, div mögelmedel ska funka ... ?

mvh

G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är krackelering och beror på spänningar i gelcoaten. Det är nog inte mycket man kan göra åt det. Jag har haft sådant på många båtar. Det går nog att slipa och sedan lägga på ny gelcoat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Krackeleringar...slipa ner och byta gelcoat, nej tack, så farligt är det nog inte. Men det sista inlägget, med citronen, gäller det möglet..? eller..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Är det på Flippern du har sprickorna?

Hade likadana på min 640 HT -87. Det knastrade också otäckt när man gick på fördäck, och även inne i båten på vissa ställen. Det lät ju horribelt, som om foten skulle gå igenom när som helst, men vid närmare studier syntes det som om gelcoaten skulle ha lossnat från glasfibret, själva glasfibret verkade ok. Eftersom det skulle ha varit på tok för dyrt att åtgärda, gjorde jag aldrig något åt saken, och det blev inte värre heller. Någon typ av tillverkningsfel är det väl ändå frågan om...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev lite nyfiken på ditt svar om citron, ren eller utblandat med vatten, plastcitron eller äkta vara?

Mvh / Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade lite mögel i båtgarderoben som jag torkade av med wettexduk lite vatten och citron från plastcitron. Inte en tillstymmelse till nytt mögel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

dom är dock mikroskopiskt små, det knastrar ingenting. Jag hade likadana på min gamla 700 men den var ju en 76:a så då trodde jag det var mer normalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan uppstå första turen med en ny båt. Inte roligt men jag har varit med om det. Fast jag lyckades få det åtgärdat på garantin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...