Gäst Wille Postad 27 Januari , 2007 På ett annat forum fanns följande inlägg skrivet. Passar mycket bra in här oxå med tanke på hur jargången i trådarna brukar gå till. En medlem frågar om hur han bör skota focken för bästa fart. 107 svar kommer in, fördelade så här: 7 svar diskuterar hur man bör skota focken. 19 svar undrar varför han inte har en Genua, mycket bättre 8 svar framhåller att med självskotande fock slipper man sånt här. 13 svar säger emot om självskotande fock, 4 st ilsket. 1 man påpekar att man måste ta ner focken innan man mastar av. 4 st berättar hur man i så fall bäst tar ner focken. 7 st undrar vad masten har med detta att göra 1 st diskuterar vingmaster 4 st påpekar att vingmaster inte har med saken att göra 4 svar kommer in med gigantiska bilder på vingmastbåtar med fock (samma person, men citerande de fyra som påstod annat). 3 st svar som framhåller att det är bra att hålla ordning i tråden och undrar var moderatorn är? 4 st berättar att moderatorer inte finns på öppna newsgroups 3 st skriver långa inlägg om rätten till yttrandefrihet 7 man kopierar dessa i sin helhet och lägger till Bra sagt som enda bidrag 2 personer skriver om skaderisker i samband med fockskotning 2 personer berättar hur man gör det mindre riskfyllt 1 (dåre) dyker upp och lägger in att yttrandefrihet på nätet inte finns och att Usenet är en konspiration från Försvarsmakten och hänvisar till en stollesida på nätet... 9 seglare hoppar på dåren för att jaga bort honom. 2 man framhåller att man kan ha ett vårdat språk även om man ogillar en företeelse 3 av de 9 ifrågasätter rätten att säga sådant 1 post frågar hur ursprungsfrågaren till slut löst det hela 1 man förklarar att man minsann inte skall bumpa sådana här trådar i onödan... Vem känner sig träffad?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 27 Januari , 2007 Jag önskar att jag kunde skota focken ordentligt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 27 Januari , 2007 Hade du haft en självskotande fock så hade du minsann i mej sluppit detta bekymmer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 27 Januari , 2007 Det finns en självskotande fock på min Albin 82. Men det funkar inte. Vad ska jag göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MS20 0 Postad 27 Januari , 2007 Jag kan rekomendera för en nybörjare att köpa trimskiva. (Finns hos Viking) Den talar om hur man skall skota både fock och stor. Detta är inget för den erfarne..... Men kan vara en kul grej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 27 Januari , 2007 Aj aj ajdå.. Nu är ju om jag inte missminner mej äro den självskotande focken på gamla albin en ganska avancerad historia,,, och enär varvet inte längre existerar så torde det kanske eventuellt kunna bli svårt att finna originalhandböcker. Om du inte känner någon tredje generationens mariningenjör så kanske du skulle kunna annoncera i kristinehamnskuriren, kanske någon ännu nu levande albinarbetare ifrån den tid det begav sig kanske kan hjälpa dig att aptera din fock på ett sådant sätt att risken för skador på både djur och natur samt även vårt kulturella arv, denna så viktiga fråga som allt som oftast förbises ,,, kan hållas på en sådan nivå att vi näst intill strävar till att minimera nyss nämda scenario. Högaktningsfullt S.Vammel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 27 Januari , 2007 Men jag har originalhandboken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 27 Januari , 2007 Jamen då är det ju inga problem... lämna bara båt och handbok till ett välrenomerat varv så hjälper dom dej,, Men kom ihåg kolla priset,, ju dyrare dom är destå duktigare är dom.. Som allt annat i båtvärlden så gäller ju regeln,, dyrt är bäst. S.Vammel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 27 Januari , 2007 Vet inte om det finns ett välrenomerat varv i Västerås. Duger det med ett lagomrenomerat sådant? Inv. Andran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 27 Januari , 2007 Troligen lär det duga,, men fråga om dom inte kan ta lite extra betalt,, då känns det ju som om du betalar för kvalite.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 27 Januari , 2007 Har pratat med dem nu, det skulle går bra med extra pengar, men dem kräver black money Vad är det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 28 Januari , 2007 Nu har jag ju iofs, bara seglat sedan barnsben, men det här med självskotande förstår jag inte riktigt? På min båt har jag självslående fock. Men hur funkar en självskotande? Sköter en sådan sig själv helt och hållet då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 28 Januari , 2007 Det är en afrikans valuta, dom ska nog åka på saffari och valutan är svår att växla till sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 28 Januari , 2007 Jag tycker att vi ska tacka Gunnar S som skrev ursprunget till detta inlägg för flera år sedan på marinan.com - fast du handlade det om glödlampor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 28 Januari , 2007 Tack Gunnar.S/Eilean. Tyckte dock att den senaste tidens något stissade forumagressioner passade in ganska bra på denna beskrivning av hur det brukar bli i trådarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 28 Januari , 2007 Nu förstår jag varför min inte funkade! Fel titel!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 28 Januari , 2007 Lyssna inte på Herr Wille,, han vet ju inte vad han själv skrivit de står ju tydligt i inlägget som han startade tråden att 8 personer förespråkar självskotande fock,, å dessa vet säkert vad dom pratar om... Nej du har troligen ett allvarligt bekymmer,, kanske till och med luddifiering i focktraljersplensblocket,,, tycker absolut att du skall låta en certifierad/diplomerad expert titta på ditt problem. Med bekymrad hälsning S.Vammel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eruts 0 Postad 28 Januari , 2007 Nu kommer nya begrepp för en novis - vad är... ,, kanske till och med luddifiering i focktraljersplensblocket,,, ? Kan man få en liten enkel förklaring - eller går man utanför tråden då? Med kul Hälsning Vet.Girig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 28 Januari , 2007 Ja nu är det ju så att inte alla Albin 82ms äro riggade på detta vis, finns ju även exemplar som är mer tradionellt utrustade. Om så är fallet så kan ju inte heller detta fel uppstå. Detta helt sonika beroende på att utrustningen i så fall helt enkelt inte finns ombord. Skulle ett liknande fel uppstå i befintlig utrustning så äro det i sådana förekommande fall ofta av en enklare karaktär. Om du nu skulle ha ett fel av enklare karaktär och inte kan avhjälpa detta själv så finns det ju en för plånboken vänligare variant. Denna variant av problemlösning är att helt sonika utnyttja den expertis som så ofta finns på bryggor i våra hamnar och på våra båtklubbar. Men kom ihåg att vara noga med att fråga en människa som har en gedigen marinteknologisk kompetens. Dessa känns oftast igen på sin klädsel. Mössa med guldmärke i är ofta ett gott tecken. Även bläzer med märke på borgar för att individen ifråga kan besitta icke föraktliga expertkunskaper. Med tjärvänlig hälsning S.Vammel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 28 Januari , 2007 Du e möjligen inte från Kungshamn va?Di verkar litt könstige dä om en sie så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Januari , 2007 Nej WilleStefan, han är född och uppvuxen på Smögen, fast han har flyttat till Hasselösund på äldre dar. Du har nog blandat ihop begreppen. Vi från Kungshanmn är ödmjuka och gladlynta människor som har mycket kunskap i de mest skillda ämen och till skillnad från dom på smögen så skryter vi aldrig med vår förtäfflighet, vi säger bara som det är.Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 28 Januari , 2007 Jag skojar bara Tommy, jag har träffat Stefan ett flertal gånger och vet precis hur han är. Vi festade lite tillsammans i Lysekil i sommras där även Krawa mötte upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Januari , 2007 Hej WilleFast jag vet inte om jag skojade. Ve Gravare är väl störst och bäst och vakrast, ja åtminstone det första, i alla fall jag. Jag känner Stefan väl sen han va en liten scout och vi har haft mycke skoj tillsammans i de mest skiftande sammanhang.På tal om självslående fock, så är jag av den absoluta övertygelsen att har man en dylik är det av nöden att sätta peke på båten och ha en högt skuren klyvare på rulle i stället för Genua. Detta för att enkelt kunna skifta till mindre segelyta om det piper i. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 28 Januari , 2007 Ang. självskotande/slående fock... Det är så här det ska vara påstog dem om det ska funka. Det ska ordnas för megakronor men först vill jag konsulterar med herr Stefan Vammel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser