Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
forgus31

En båtvärmargenerator - vad tycks?

Rekommendera Poster

Jag har funderat ett tag på en ny typ av värmare som även skulle kunna ladda batterierna och vara ett bra 220-volts kraftverk på c:a 500-1000W.

Det jag tänker mig är ett elverk med bra ljuddämpning som laddar batterierna utan att det stör omgivning eller den egna båten. Katalytisk avgasrening så avgaserna inte märks. Det ska gå att köra på E85, bensin eller helst diesel.

Vad tycker ni om idén. Inte vore det helt omöjligt att konstruera aggregatet och få in det i stuvfacket på båten. Priset är väl det svåra att veta  men säg att man får fram ett aggregat för 20000 på marknaden. Skulle man köpa en sådan?

Ofta behöver man inte värmen men elektriciteten. Varmvattnet är däremot en brist när båtmotorn inte gått på ett tag. Givetvis skulle apparaten fixa varmvattnet.

Man kan även tänka sig att man kör med båtens huvudmotor. Nackdelen är att de egentligen inte gillar låg belastning och att de osar och låter. 

Är det en tokig idé?

Är den omöjlig att konstruera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett elverk som ger ström som räcker till laddare och en värmepatron, extra ljudisolering och ljuddämpare så är det väl färdigt ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis!

En som hajat idén. Men det finns inte att köpa. Varför? Något är väl fel i min idé?

Vill att vi spånar över varför det inte finns att köpa? Det finns ganska många andra nödvändiga prylar till våra ögonstenar.

Fram med alla nackdelar med min tänkta apparat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Typiskt att när man kommer på en bra idé så finns det redan. Inte lätt att vara oppfinnarjocke nu för tiden med nätet som moderator. Men bra att inte bli tagen på sängen.

Vad som inte verkar finnas i de elverken som Whisper presenterar är värmeeffekten. Där försvinner en del av det dyra bränslet. Jag tänkte mig att man använder sig av kylvärmen från motorn. En motor med verkningsgrad på 20 % ger resten (80%) som värme. Så en motor som jobbar med 400W (1/2 hk) ger 1800W i kyleffekt=värme till båten när det är kallt.

Ingen fördel om man bor i California eller Florida men uppskattat några nätter om året på våra breddgrader. Den minsta modellen är dessutom för stor. Den ger väl 10kW i värme som max.

Kul att det finns i alla fall. Kanske en anpassning till nordiska behov behövs.

95 kg väger den minsta modellen vilket är lite imponerande. Med en fjärdedel så stor motor kanske det inte vore omöjligt att komma ned till halva vikten. Bra med självstart så man kan termostatstyra värmen/laddningen.

Var hittar man en dieselmotor på 1 hk? Måste man bygga en själv? Det finns förstås redan.

Jag är idel öra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kompisen hade ett 5 KW dieselverk till salu och kan höra med honom om storlek och vikt om du är intresserad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

WhisperGen från WhisperTech är en automatisk lösning som funnits en längre tid. Dock inte 230v utan automatisk laddning av 12/24v-batterier. Kan aktiveras av termostat eller spänningsnivå i batterierna. Svensk agent är Storebro Energy system Storebro Energy system.

/Marcus

bating.se bating.se

PS otroligt irriterande att länknamn byts ut mot Klicka här... DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken är alltid enklare än praktiken. Att få en liten dieselmotor att gå i många timmar utan att börja osa och kräva service blir inte lätt. Bensindrivet vill man inte ha pga brandrisk. Det blir nog till att köra den vanliga fotogenvärmaren som vanligt. Tanken kan ändå inte lämna mig så den kommer nog att fortsätta att gro.

Kanske kan någon ny teknik bli som klippt och skuren för idén. Apparaten ska inte kosta 100.000 kr att köpa som Whispergeneratorn. Den är dessutom för stor för min lilla 31-fotare.

Jag letar efter en vattenkyld diesel på 1 hk. Med startmotor. Vi får se när det dyker upp en sådan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad sägs om bränsleceller? Ingent buller, ge ström och värme.

En finns redan på marknaden; MaxPower tror jag den heter. Den är på 50 W och kostar 50.000 kr.

Alltå du behöver göra är öka effekten, sänka priset och ta vara på värmen!

/Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bränsleceller är intressant!

Det verkar dock ta tid med att få ut dem på marknaden.

Jag får nog tillsvidare hålla igång min fotogenvärmare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MaxPower bränslecell har redan funnits på marknaden i minst 2 år. Men för att det ska bli intressant måste priset ner.

/Marcus

bating.se www.bating.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, om dom flyttar en nolla från priset till effekten skulle jag köpa direkt!

/Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tuffar ett litet 600W 4-takts elverk i garaget. Det osar lite men låter inte så farligt. Avgaserna skulle må bra av en katalysator. Finns det så små? Det behöver vara ett par hundra grader för att de ska tända. Ska googla lite.

Med en värmeväxlare och ljuddämpning i speciell låda eller stuvfack skulle värmargeneratorn kunna vara ett bra komplement vid långliggning.

Men knäpptyst blir det nog aldrig och då får man vänta tills man är ensam i viken. Kanke att man kan få den att låta som en värmare.

Värmen i garaget steg 3 grader på 1 liter bensin. Knappa 5 timmar gick det (utan last) på en liter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...