Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
5756

Då är årets båtsemester spikad

Rekommendera Poster

Då har vi bestämt årets semester, vi kommer att åka från väskkusten ner och runt till ostkusten,första stoppet torde bli malmö sedan kalmar för att sedan gå över till Öland,Gottland till slut Stockholm. Där kommer vi ta Göta kanal hem till Göteborg.Jag har räknat med 4-5 veckor i lugn takt är det någon som har gjort samma resa som har lite tips?
/Jonas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för båt , hur fort går den ?? ett tips när du kommer från Gotland gå in i Mälaren via Södertälje kanal besök Gripsholm, Björkö = Birka vikingastaden gå till Stockholm slussa ut i saltsjön via Hammarby slussen så kan du lägga till i Navishamnen på Djurgården under ditt Stockholm besök.

/Ha en härlig resa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Draco 2400 Styling.
Den marschar 20-23 knop.
Tackar för tippsen lägger in dessa i resplanen.
/jonas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I sället för Hammarbyslussen förslår jag: Gå babord om Stora Essingen, fortsätt under Tranebergsbron, gira styrbord vid Pampas Marina, fortsätt Karlbergskanalen, under Stadshusbron, över Riddarfjärden, gira babord mot Karl-Johan slussen. Slussa ut och Du är i Saltsjön.

Hoppas vi får väder som sommaren 2006. Trevlig resa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som att det kommer bli en bra semester.
Dom säger att sommare -06 var en försmak av vad som kommer nu till sommaren.
Fast dom har ju haft fel förut...så vi får se.
/Jonas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skippa Gotland, åtminstone Visby, bara trångt. Kolla istället in några trevliga småhamnar på Bornholm och framför allt Christiansö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gottland är för frugans del.....hon har aldrig varit där.
Man får väl ringa till gottland innan man går över för att se om det är ens någon idé. 
/Jonas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ring-ring!

Hallå, är det Gotland? Jag undrar om det är någon idé att jag kommer förbi en sväng?

2.gif\

Lite allvar också...

Jag var på Birka/Björkö i sommras och vart otroligt besviken. Människor som knallade runt i fejk-vikingakläder, ett dyrt museeum, skitiga toaletter i gästhamnen - inte vad jag väntat mig. Annars låter trippen in i Mälaren i Södertälje bra och sedan ut genom Stockholm. Kanske en stickare till Vaxholm kan vara något innan ni vänder söderut igen? Sedan är jag ju svårt förälskad i Utö, så det måste rekommenderas. Huvudskär är fint också, men eftersom ni kommer från västkusten har ni säkert sett vindpinade klippor förut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis, din resa låter läcker!

Själv kommer jag redan i maj att dra höga kusten - Göta kanaloch  ner till Björholmen. Varför jag skaffat lite förhandsinfo om sevärdheter och alternativa resvägar.

Skall du till Sthm och vända (det finns så mycket sevärt i och kring Sthm att du måste lägga åtmistonde 6 - 7 dagar där) så bör du givietvis ta en tur in i Mälaren. Men du skall vara medveten om att dom kommer att arbeta med slussportarna i Södertälje kanal och det kommer därför att vara begränsad slusskapacitet. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo du Peter_k man kan tro eller ej ringa till en så kallad hamnkapten för att kolla om det finns lediga platser innan man kommer in till hamn.

Jag har gjorde lumpen i vaxholm (KA1) för många år sen..
Jag har varit runt i Stockholms skärgård i 15 månader utö,sandhamn mm.mm
Så det primära är faktiskt att åka kanalen med familjen,visst att ta ett par dagar i skärgården kanske det blir ändå. lutar åt Utö ett par dagar sen så får vi se,allt hänger på vädret.
/Jonas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jonas

Det låter som en fin tur,men för att komma till götakanal måste du åka tillbaka tillslätbaken för att komma till götakanal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från Mälaren kan man ta sig upp till Hjälmaren via Hjälmare kanal.

Det finns en firma som ordnar frakten av båten och besättningen från Hjälmaren till Vänern eller Vättern.

Om man har råd, alltså.21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...