Catalina_20fot 0 Postad 26 Januari , 2007 Hej! har försökt att lägga in sjökort i SeaClear med mapcal. men kan inte få korten att synas i listan med tillgängliga kort, jag har lagt upp dom i autoload i mapcal men kanske misslyckats med nåt. Tacksam för hjälp P.S hur zomar man i SeaClear Mvh Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 26 Januari , 2007 Har du scrollhjul på musen kan du använda den att zooma med, annars högerklickar du på sjökortet och väljer zoom och sedan vilen siffra du vill zooma till. du måste först lägga alla nya sjökortsfilerna i programmets sjökortsmapp (Program\SeaClear\charts) sedan använda mapcal och autolod list och scan for new charts. då ska de komma med i programmets lista. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 26 Januari , 2007 Det finns en bra manual på bl.a svenska att tanka hem till Seaclear, gör det. I den står att du zoomar med plus och minusknapparna. Du kan också zooma med scrollhjulet på musen. Har du hört uttrycket RTFM förut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 26 Januari , 2007 ääh, läser du själv igenom manualen innan du startar den nya videon eller sätter på dig den nyinköpta klockan eller går igenom manualen till windowsXP? PS jag håller med manualen är bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 26 Januari , 2007 Nej, men jag läser manualen om jag inte får nå´ t att funka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 26 Januari , 2007 Jovisst, jag håller med dej. men ibland går man den enkla vägen och frågar nån annan. människan är ju av naturern rationell (lat) så även jag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 26 Januari , 2007 Jag gör sammalunda. Är man lite enveten så går det mesta att klura ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Catalina_20fot 0 Postad 28 Januari , 2007 Tack för alla svar, har läst manualen både på svenska å engelska. Jag har gjort precis som ni säger, han hittar kart filerna när man söker dom med mapcal men dom finns inte listade i seaclear sen,utan man får välja ej listade för att ladda dom, misstänker att inte autoladdningen kommer å funka om det e som det e nu. Kart filerna e KAP filer som jag laddat ner i från nätet verkar funka som dom ska i övrigt bara själva registreringen som bråkar. Eller bruka dom inte synas i Lista Alla i seaclears meny? Mvh Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 28 Januari , 2007 På mina köpta BSB kort fungerar det utan problem. Har du problem med dina kort vänd, dej till tillverkaren Solteknik www.soltek.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 28 Januari , 2007 Har du kollat i MAPCAL att sökvägarna till kartfilerna är riktiga. Mapcal / Tools / Set Directories / Chart Directories. Pekar sökvägarna på de mappar där kartorna ligger skall de gå att autoladda dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Catalina_20fot 0 Postad 28 Januari , 2007 Löste problemet, hade gjort allting rätt. men mappen va skrivskyddad därför funkade det inte. Tack så mycket för alla svar.hoppas detta kan hjälpa andra om dom stöter på samma problem. Mvh Håkan P.S längtar nåt så in i bänken efter båtsesongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 28 Januari , 2007 Bra. Kul att du gav feedback. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 26 Januari , 2008 En gammal tråd men jag satt och slet mitt hår tills jag fann det här inlägget. Vill bara tacka och visa på hur bra det är när personer lägger in sina lösningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser